Spektaklio autoriai – K. Smedso vadovaujama tarptautinė kūrėjų komanda, pavadinta klajojančia trupe Smeds Ensemble – „Mental Finland“ vadina juodąja komedija apie Europą 2069 m. Būtent dabartine Europos sostine tituluojamame Briuselyje, Flandrijos nacionaliniame teatre, ir vyko didžioji dalis spektaklio repeticijų bei pirmoji premjera.

Anot režisieriaus, statyti spektaklį šiame mieste buvo be galo keista. „Važiuodamas dirbti į Briuselį, buvau nusiteikęs kiek skeptiškai. Juk su Vakarų Europos mentalitetu neturiu visiškai nieko bendro. Neretai klausdavau savęs: ką galiu pasiūlyti žmonėms, apie kuriuos nežinau beveik nieko? Be to, suomiams Europos sąjungos sostinė Briuselis – bene labiausiai nekenčiamas miestas visame pasaulyje. Juk čia priimami visi svarbiausi sprendimai ir, anot daugelio suomių, iš čia kyla didžiausia grėsmė prarasti identitetą, nepriklausomybę. Jei ne politinę, tai bent kultūrinę ir intelektualinę.“

Spektaklio veiksmo vieta – tolimų 2069-ųjų Europa, kurioje išliko vienintelė kalba – biurokratinė anglų kalba. Visą senąjį žemyną uzurpavo Europos Sąjungos karinės pajėgos ir nuo žemės paviršiaus negailestingai nušlavė bet kokius nacionalinio identiteto, charakterio ar papročių likučius. Ir vis dėlto viena narsi tauta sugebėjo išlikti – tai suomiai. Jie apsigyveno milžiniškame Europos jūromis dreifuojančiame konteineryje, aprūpintame viskuo, kas būtina tikram suomiui: čia yra ir elnių, ir sauna, ir karaoke, kava, alkoholis… Suomiška idilė baigiasi, kai paslaptingąjį konteinerį aptinka ES žvalgai.

Tokią ateities viziją regime režisieriaus K. Smedso spektaklyje „Mental Finland“, netikėtai ironiškai, šmaikščiai ir provokuojančiai apjungiančiame dramą, šiuolaikinį šokį ir medijų meną. Bendro suomių, belgų ir lietuvių (spektaklio dekoracijas ir kostiumus sukūrė viena įdomiausių Lietuvos scenografių Jūratė Paulėkaitė) menininkų projekto scenarijaus autorius ir režisierius K. Smedsas sukūrė aštraus juodojo humoro kupiną komediją, analizuojančią nedidukės šiauriečių tautos ir visos Europos dvasinę būseną neišvengiamos globalizacijos laikmečiu. Režisierius savęs ir spektaklio publikos klausia: kiek tikra ar įsivaizduojama yra ši „globalizuota“ realybė, kas už jos slypi, ką ji mums suteikia ir ką iš mūsų atima?

Nedidukės šiaurės valstybės nerimas dėl nykstančios nacionalinės tapatybės, be abejo, turėtų būti puikiai suprantamas ir dar mažesnės, ekonominių ir socialinių negerovių draskomos Baltijos šalies gyventojams.

„Turbūt man nėra nieko nemaloniau, nei kurti spektaklį apie Europą. Tačiau būtent tai mane ir varė į priekį. Kaip sukurti įdomų spektaklį nuobodžia tema? Kaip prasmingai panaudoti teatro priemones? Esu įsitikinęs, kad tai įmanoma tik su humoru ir autoironija. O geras humoras, kaip ir gera kava, turi būti juodas ir stiprus“, - sako spektaklio režisierius Kristianas Smedsas iš Suomijos – šalies, kurios gyventojai kavos vidutiniškai išgeria daugiau, nei bet kurio kito krašto žmonės.

Tad šelmiška karnavaline energija ir nesuvaldoma žaisme tryktštantis dramos ir šokio spektaklis „Mental Finland“, pasak premjerą apžvelgusios užsienio spaudos, – tarsi puodelis stipriausio ir juodžiausio suomiško espresso.