Ji atspindi šiuolaikinio teatro ieškojimus, kuriuose aktorius yra teatrinio įvykio centras. Tik kūrybingo ir aktyvaus, nepataikaujančio publikai aktoriaus dėka teatras išlieka naujų technologijų ir elektroninių medijų amžiuje, rašoma pranešime spaudai.

Naujosios dramos akcija nesiekia festivalinio šurmulio ir vis labiau primena kūrybinę platformą, kurioje ištisus metus pristatomos ir plėtojamos teatrinės idėjos. NDA’07 platformą įrėmins naujausi aukščiausius kriterijus atitinkančių ir tarptautinį pripažinimą pelniusių teatro grupių „Needcompany“ (Belgija) ir „Krétakör“ (Vengrija) darbai, besiremiantys išskirtine aktoriaus vieta šiuolaikiniame teatre.

Pirmoji lietuvių žiūrovų pažintis su „Needcompany“ ir jos vadovo Jano Lauwerso kūryba įvyko 2004 m., kai NDA pristatė originalų teatro, šokio ir muzikos spektaklį „Afekto vaizdai“. Šiemet pažintį pratęs naujausia „Needcompany“ premjera „Viskas yra tuštybė“, atskleidžianti kitą šio režisieriaus ir jo trupės kūrybinio veido ypatybę.

Spektaklis „Viskas yra tuštybė“ sukurtas pagal vokiečių rašytojos Claire Goll (Clara Aichmann) memuarus, o jų autorę įkūnija „Needcompany“ žvaigždė ir viena iškiliausių šiuolaikinių flamandų teatro aktorių Viviane De Muynck. Claire Goll buvo daugelio XX a. pirmosios pusės literatūros ir meno garsenybių mūza, meilužė ar bičiulė.

Per kupiną ieškojimų ilgą rašytojos gyvenimą didžiųjų XX a. neramumų kontekste Viviane De Muynck perteikia žmogaus ir epochos likimo temą. Po spektaklio premjeros 2006 m. Avinjone „Figaro“ rašė, kad „Viviane De Muynck tapo viena iš Avinjono festivalio karalienių. Kaip burtininkė ji ištrina laiko bei atstumų ribas ir suteikia Claire Goll naują gyvenimą, naują pavidalą.

Tai aitru. Dažnai juokinga. Tai drasko širdį. Aukščiausio lygio teatras.“ Spektaklis „Viskas yra tuštybė“ bus rodomas gegužės 18 d. Nacionaliniame dramos teatre.

Būdama Vilniuje, Viviane De Muynck ves meistriškumo pamokas jauniems lietuvių, latvių ir suomių aktoriams, o pažintį su Jano Lauwerso ir „Needcompany“ kūryba vainikuos tarptautinis kolokviumas ir paskaita, kurią skaitys vienas garsiausių šiuolaikinio teatro teoretikų, knygos „Postdraminis teatras“ autorius vokietis Hansas-Thiesas Lehmannas.

„Needcompany“ pasirodymą ir diskusijas apie aktorių šiuolaikiniame teatre papildys lietuvių teatro spektakliai, kuriuose „aktorius yra scena“. Tai – spėjęs tarptautiniuose festivaliuose pabuvoti suomių režisieriaus Kristiano Smedso ir aktorės Aldonos Bendoriūtės darbas „Liūdnos dainos iš Europos širdies“, laužantis aktoriaus santykio su publika stereotipus. Ir Valentino Masalskio spektaklis „Aš, Fojerbachas“ – vienas ryškiausių pastarojo meto aktorinių iššūkių mūsų teatre.

Pastaruoju metu lietuvių teatre atsirado keli originalūs spektakliai, kurių dramaturginiai scenarijai sukurti kolektyviniu principu. Gintaro Varno režisuotos „Žvaigždžių krušos“ tekstų bendraautoriais tapo jo kurso studentai kartu su jauna dramaturge Gabriele Labanauskaite.

Spektaklis, kurtas remiantis realybės šou principais, yra kaip čia pat, prieš žiūrovų akis, gimstanti sceninė realybė, kurioje susipina iliuzorinis mūsų dienų tikrovės spindesys ir skurdas. Kitoks atpažįstamumo efektas veikia naujame, taip pat kolektyvinės kūrybos „cezario grupės“ spektaklyje „Lietuvos diena“.

Spektaklio scenarijaus autoriumi tapęs jo režisierius Cezaris Graužinis kartu su savo aktorių grupe virtualiai čia ir dabar keliauja po lietuviškos savimonės užkaborius ir revizuoja tautinio identiteto stereotipus. Abu šie spektakliai – kaip gaivaus vėjo gūsiai šiandieniame lietuvių teatre.

Vis dėlto NDA neapsieis be dramaturgo vardo. Šįmet festivalis pristatys iškiliausią pastarojo meto škotų dramaturgą Davidą Harroverį ir jo naują pjesę „Juodvarnis“, pelniusią 2007 m. Laurience’o Olivier apdovanojimą už geriausią naują dramos kūrinį. Pastaraisiais metais „Juodvarnis“ pastatytas ne tik daugelyje Europos teatrų scenų, bet taip pat ir Niujorko off Brodvėjuje. NDA kartu su Britų taryba inicijuoja šios pjesės pastatymą Lietuvoje – spektaklį režisuoja Jonas Vaitkus, o vaidmenis kuria ryškūs skirtingų kartų aktoriai Vladas Bagdonas ir Aldona Vilutytė. Naudodamas lakoniškai aštrią dramaturginę formą, Harroveris analizuoja kontroversišką pedofilijos problemą, pateikdamas netikėtą ir sukrečiančią jos versiją.

Garsaus serbų kilmės režisieriaus, aktoriaus ir choreografo Josepho Nadjo (jo kūrybai 2006 m. buvo skirta didžioji dalis Avinjono festivalio programos) meninis pasaulis egzistuoja anapus šiuolaikinio teatro ir šokio definicijų. 2005 metais Nadjis kartu su Vladimiru Tarasovu sukūrė spektaklį „Paskutinis peizažas“ ir jo pagrindu – to paties pavadinimo filmą. NDA parodys spektaklio video įrašą ir filmą „Paskutinis peizažas“, kurį pristatys Vladimiras Tarasovas.

NDA’07 kulminacijos teks palaukti iki rudens. Spalio pabaigoje bus galima pamatyti „Juodvarnio“ premjerą ir šių metų „Teatro idėjų platformą“ vainikuosiančius du įsimintinus užsienio spektaklius. Vienas įdomiausių naujojo rusų teatro kūrėjų Ivanas Vyrypajevas, lietuvių publikai pažįstamas iš „Sirenose“ rodyto spektaklio „Deguonis“, į Vilnių atvyks su nauja premjera „Ijul“ („Liepa“), pasirodžiusia pernai Maskvos teatre „Praktika“.

Šis spektaklis – tai sukrečiantis recidyvisto monologas, o jį vaidina garsi Piotro Fomenkos teatro aktorė Polina Agurejeva. Paradoksalus teksto ir aktorės kontrastas padeda perteikti šiuolaikinę tragediją, kurioje susijungia Dostojevskio „dvasios tamsybės“ ir šiurpi mūsų dienų kriminalinės kronikos kasdienybė. Kartu tai istorija apie viską pasiglemžiančią ir naikinančią meilę... Taip pat bus parodytas I. Vyrypajevo kinematografinis pilnametražis debiutinis filmas „Euforija“, 2006 m. pelnęs Venecijos kino festivalio Leoncino D’Oro apdovanojimą ir Varšuvos tarptautinio kino festivalio Didįjį prizą.

Antrasis spektaklis – tai jau ne kartą Vilniuje viešėjusios vengrų grupės „Krétakör“ naujausias darbas „hamlet ws“. Šią „Hamleto“ versiją galima vadinti vienu originaliausių chrestomatinės Williamo Shakespeare’o pjesės pastatymu. Remdamasis Shakespeare’o teatrinėmis idėjomis ir tuo, kad pagrindinėse „Hamleto“ scenose veikia ne daugiau kaip trys personažai, režisierius Árpádas Schillingas visus vaidmenis patikėjo trims aktoriams vyrams.

Specialiai spektakliui sukurtame scenarijuje naudojami labai skirtingų autorių Goethe’s, Büchnerio, Čechovo, Williamo Blake’o ir Ginsbergo, Eminemo tekstai. Anot prancūzų „Liberation“, spektaklis „dovanoja išskirtinę ir galingą teatro patirtį ir dar kartą primena, kad Schillingas ir „Kretakor“ teatras iš Budapešto yra pačiame šiandienės Europos smaigalyje“. Spektaklio pristatymui Vilniuje tinkamos vietos dar ieškoma, bet jau dabar aišku, kad nuo jo prasidės pasiruošimas specialiam „Krétakör“ ir lietuvių aktorių bendram projektui, kurį planuojama įgyvendinti Vilniaus – Europos kultūros sostinės ’09 programoje.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją