Pernai vasarį iškiliam lietuvių kompozitoriui, muzikos pedagogui ir teoretikui, žinomam visuomenės veikėjui Juliui Juzeliūnui (1916–2001) būtų sukakę 90 metų. Minint šią svarbią sukaktį, visus metus įvairiose Lietuvos koncertų salėse skambėjo gyvąja lietuvių muzikos klasika tapę kompozitoriaus kameriniai ir simfoniniai kūriniai, prisiminimais dalijosi jo buvę mokiniai, kūrybos tyrinėtojai bei atlikėjai.

Kaip rašoma Lietuvos kompozitorių sajungos pranešime spaudai, baigiantis jubiliejiniams Juliaus Juzeliūno metams klausytojų laukia intriguojanti pažintis su iki šiol „nežinomu“ kompozitoriaus opusu.

Sausio 26 d., penktadienį, 19 val., Vilniaus kongresų rūmuose pirmąkart nuskambės beveik prieš keturis dešimtmečius sukurta ir niekada viešai neatlikta opera „Žaidimas“.

Kūrinys sukurtas 1968 metais pagal žymaus šveicarų detektyvinės literatūros kūrėjo Friedricho Dürrenmatto apysaką “Avarija”. Opera intriguoja ne tik įtemptu, detektyviniu procesu pagrįstu siužetu, bet ir šiandien aktualia žmogaus atsakomybės už savo veiksmus tema – tuo šis kūrinys išlieka aktualus praėjus daugeliui metų nuo jo sukūrimo.

Julius Juzeliūnas: „Fr. Dürrenmatto apsakyme “Avarija” vyksta savotiškas žaidimas: žaidimas su sąžine, su gyvenimu, su žmonėmis. Atsakomybės jausmas čia įgauna gilesnę prasmę, žmogus tarsi žaidžia su savo esybe, su pačia gyvenimo esme. Štai kodėl, sumanęs rašyti operą, aš ją pavadinau „Žaidimu“.

Julius Juzeliūnas muzikinio teatro scenai paskyrė tris veikalus. Skirtingai nuo kompozitorių išgarsinusio baleto „Ant marių kranto“ (1953), kurio sėkmę liudijo ne tik du pastatymai Lietuvos valstybiniame operos ir baleto teatre, bet ir vėliau Rygos, Talino ir Lvovo operos teatrų scenose, jo pirmoji opera „Sukilėliai“ (1957) dėl politinių motyvų savosios premjeros laukė net dvidešimt metų, o antrajai – „Žaidimui” – teko luktelėti kone dvigubai ilgiau. Prieš 5 metus miręs kompozitorius jos pastatymo taip ir nesulaukė.

Idėją surengti operos „Žaidimas“ atlikimą iškėlė Lietuvos kompozitorių sąjunga ir viešoji įstaiga “Vilniaus festivaliai”, o šio sumanymo ėmėsi Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras, dažnai savo sezonus praturtinantis įspūdingais operų pastatymais.

Orkestro meno vadovas Gintaras Rinkevičius ir režisierius Nerijus Petrokas šiam pastatymui subūrė jau pripažinimą pelniusių jaunosios kartos operos solistų pajėgas: bosą Tomą Ladigą, tenorus Mindaugą Zimkų ir Rafailą Karpį, baritoną Arūną Malikėną, bosą Egidijų Dauskurdį, mecosopraną Jovitą Vaškevičiūtę, sopraną Joaną Gedmintaitę bei Gintauto Venislovo vadovaujamą kamerinį chorą „Brevis“.