Didžiuliame angare įrengtoje automobilių dažykloje įsisiautusi liepsna visiškai sunaikino 12 apynaujų automobilių, kurių dauguma buvo su tranzitiniais numeriais.

Nors oficialių išvadų dar nėra, įvykio aplinkybės rodo, kad padegimas buvo tyčinis. Diduma į dažyklą pristatytų automobilių buvo neseniai atgabenti iš Vokietijos. Ši aplinkybė verčia patikrinti ir versiją, ar padegimas nėra susijęs su automobilių vagių gaujomis bei jų tarpusavio kova. Tačiau kai kurie automobiliai taip sudegė, kad įžiūrėti jų kėbulo numerių neįmanoma.

Tų, kuriuos pavyko patikrinti, nėra pavogtų užsienyje ar Lietuvoje sąrašuose. Kaip aiškina ekspertai, labai sunku identifikuoti, ar apdegusio kėbulo numeris padirbtas, ar ne.

Pareigūnams įvairių minčių kelia tai, jog į padegimą Garliavoje tiriančią tardytoją kol kas kreipėsi tik vienas iš dvylikos sudegusių automobilių savininkų.

Geriausias biznis

Labai gerai organizuotose, senas tradicijas turinčiose Kauno automobilių vagių struktūrose pastaruoju metu ryškesnių konkurencinės kovos pėdsakų neužfiksuota. Kauniečių automobilių vagių grupuotės turi stiprų filialą Vokietijoje - ten pavogti automobiliai, suklastojus kėbulo numerį ir dokumentus, patenka į Lietuvos rinką.

Juos gali atvežti ir nieko bloga neįtariantys automobilių prekeiviai, pirkę automobilį iš užsienyje įsitvirtinusių tautiečių. Tokių automobilių galėjo būti ir Garliavoje padegtame angare.

Didumą pelno, gauto už užsienyje ir šalyje vogtus automobilius, pasidalija Kauno nusikalstamų grupuočių lyderiai. Automobilių vagystės, kaip ir narkotikų prekyba, iki šiol buvo pelningiausia organizuotų nusikaltėlių pasaulio lyderių nelegalaus verslo šaka.

LŽ duomenimis, Kaune ir jo apylinkėse dominuoja 3-4 ypač gerai organizuotos vagių grupuotės. Ši nusikalstama veikla šešėlinio pasaulio bosams paranki ir tuo, kad nustatyti organizatorių, juolab įrodyti jo nusikaltimą yra labai sunku. Įkliūva dažniausiai tik vykdytojai, bet net ir jų nusikaltimą įrodyti pakankamai sudėtinga, nes retai teatsiranda vagystės liudytojų.

Profesionalai

Garliava - reikšmingas punktas visą Kauno regioną apraizgiusios automobilių vagių gaujos tinkle. Iš 46 per tris šių metų mėnesius pavogtų automobilių 21 nugvelbtas būtent Garliavoje.

Didžiausiame Kauno priemiestyje gausu objektų, kurių reikia pagrobtų automobilių išvaizdai pakeisti: remonto dirbtuvių, detalių supirktuvių ir garažų. Pastaruosiuose galima parduoti detales, laikyti pavogtą ratuotą vertybę. Tiesa, tokių objektų yra ir pačiame mieste bei kituose priemiesčiuose, tačiau Garliavoje nuo seno garsėja "genialiomis" automobilių vagystėmis pasižymėjusi Rinaldo Janušaičio (pravardė Pifas) grupuotė ir jos įpėdiniai.

Praėjusio dešimtmečio viduryje susiformavusios grupuotės branduolį sudarė Darius Adomavičius (Adomas), Laimonas Orlauskas, Egidijus Margelis (Nulis) ir Gediminas Buzas (Parkeris). Oficialiu gaujos lyderiu laikomas Pifas, tačiau manoma, kad už jo nugaros stovėjo ypač apsukrus, sunkiai pričiumpamas Parkeris. Iki šio laiko pareigūnai neturėjo informacijos, kad į šešėlį pasitraukę "garliaviniai" ir toliau užsiimtų automobilių vagystėmis ar tarpininkautų reikalaujant išpirkos.

Dalis jų ėmėsi legalaus verslo, kiti išvyko organizuoti vagysčių tinklo užsienyje. Tačiau šių metų vasario 21 dieną Kauno policijos Autotransporto vagysčių tyrimo skyriaus (AVTS) pareigūnai sulaikė jaunesnės kartos "garliavinius" - 27 metų Laimoną Orlauską ir 34 metų Viačeslavą Zinčenką. Jie bandė pavogti Savanorių prospekte stovėjusį 1995 metų gamybos "VW Passat".

Autoritetų kaita

Kiek anksčiau pareigūnai grybštelėjo Šančių grupuotei, kuri, kaip manoma, nevengia bendradarbiauti su labiau patyrusiais "garliaviniais". Pernai rudenį buvo sulaikyti policijai neblogai žinomi ėemųjų Šančių gyventojai - pusbroliai Evaldas Prokopjevas ir Šarūnas Aleksandrovas bei Kauno vagių pasaulio kylanti žvaigždė Haroldas Gelažius (Džiakas).

LŽ korespondentui teko kalbėtis su kauniečiu Viktoru Rimkumi (pavardė pakeista - aut.), nukentėjusiu nuo ilgapirščių pusbrolių. Jo pasakojimas tarsi patvirtina neoficialią informaciją, kad pastaruoju metu paaštrėjo konkurencinė kova tarp grupuočių, globojamų Vilijampolės nusikalstamo susivienijimo, ir "jauniklių", prisišliejusių prie kitų, policijai ir visuomenei mažiau žinomų autoritetų.

Pernai pavasarį Kauno centre buvo pavogtas BMW 520. Vagyste netrukus buvo įtarti Aleksandrovas ir Prokopjevas. Nukentėjusiajam paskambinę vagys paklausė, ar jis pažįsta kokį nors banditą. Rimkus pasakė pažįstąs Algirdą Žemaitį (Kuką), nors iš tiesų apie jį žinojo tik iš spaudos. "Vagis paniekinamu tonu rėžė: "Kukas ar ch...ukas, bet klok 900 dolerių (3600 litų -aut.), antraip savo BMW nebematysi", - pasakojo Rimkus.

Tačiau vagys daugiau nepaskambino, automobilio kaunietis taip ir neatgavo. Tik vėliau išgirdo užuominų, kad jam derėjo neminėti su Vilijampolės ir Žaliakalnio gaujomis siejamo Kuko. Rimkui buvo užsiminta, kad būtų pavykę išsipirkti automobilį ir gal net nusiderėti, jei jis būtų paminėjęs "garliavinių" veikėjus Parkerį arba Adomą.

Smūgis Vilijampolei

Kauno pogrindinio verslo peripetijas žinantys LŽ šaltiniai teigia, kad su Vilijampole susijusios vagių grupelės kaltina "garlaivinius" ir "šančiškius", atseit šie įdavinėjo policijai šauniuosius "daktarų" įpėdinius. Tiesa, Kauno VPK AVTS komisaras Edvardas Šileris teigė, kad oficialiai nėra žinoma apie automobilių gaujų tarpusavio kovą.

"Taip buvo anksčiau, dabar įtakos zonų nusikaltėliai nesidalija - kas ką pavogė, tą ir turi", - teigė komisaras. Tačiau pernai vasarą buvo sulaikyti 5 vagys, tarp jų - patyręs, su garsiąja Vilijampolės grupuote glaudžius ryšius palaikantis Vytautas Bajarūnas. Netrukus buvo sulaikytas žinomas jaunosios kartos Vilijampolės gaujos narys Linas Jakštas.

Nors energinga komisaro Šilerio ir jo komandos veikla pastaruoju metu sudavė rimtą smūgį įsisiautėjusiems automobilių vagims, pareigūnas ragina važiuojančio turto savininkus būti budrius. "Pirmiausia savininkai turi įsirengti signalizaciją, nors mechaninį slapuką, - aiškina komisaras. Antra, neišsipirkinėti automobilių. Juk naujesni automobiliai vagiami dėl išpirkos. Jeigu nukentėjusieji nesileis į sandėrį su nusikaltėliais, vagysčių gerokai sumažės".

Šiais metais Kauno mieste buvo pavogti 385 automobiliai, sulaikyta 50 įtariamųjų.

Pareigūnai tikisi, kad balandžio 9 dieną įsigaliojus Baudžiamojo kodekso pataisoms, sugriežtinančioms atsakomybę už autotransporto priemonių vagystę, tokių nusikaltimų sumažės. Kartu baiminamasi, kad pasunkėjusios sąlygos atbaidys mailių, o įgudę vagys profesionalai sugalvos tobulesnių nusikaltimų metodų.