Kelto šturmas

Vairininkas švelniai stumteli į priekį svirtį. Kovinis kateris trukteli pirmyn, bet jame sėdintys iki dantų ginkluoti vyrai to nė nepajaučia. Šįkart vanduo ramus, tad kelių dešimčių mazgų greitis praktiškai nė nejuntamas. Tik artėjant prie kelto rankos kiek stipriau suspaudžia juodus metalinius laikiklius.

Ekipažui vos pradėjus mažinti greitį į katerio priekį pajuda du kovotojai. Per kelias akimirkas jie paruošia laivo šturmavimo įrangą. Dar nepasigirdus dusliam katerio nosies smūgiui į kelto bortą, į viršų kyla teleskopinė lazda su specialiu kabliu ir prie jo prikabintomis kopėčiomis. Po keleto sekundžių pareigūnai jau lipa į maždaug 10 metrų aukštyje virš vandens esantį laivo krovinių skyrių.

Tuo tarpu apačioje likę kolegos laiko nukreipę automatinius ginklus virš lipančiųjų galvų. Tuo atveju, jeigu laivo užgrobėjai pastebėtų šturmo komandą ir pradėtų į ją šaudyti jie iškart gautų atsaką.

Pirmieji komandos nariai sėkmingai persiverčia per metalinį bortą ir užima gynybines pozicijas. Netrukus laive atsiduria visa intervencinė grupė ir susiglaudę pradeda lėtai judėti kapitono tiltelio link. Tuščiame denyje nuskamba „Viskas! Stop!”.

Taip baigiasi eilinės „Aro” kovotojų pratybos. Šįkart jos kiek kitokios. Šturmo komanda savo tikslo link judėjo naujuoju koviniu kateriu.

Nuotr. aut. - Vidmantas Balkūnas

Senasis laivas neatitiko reikalavimų

Iki šiol „Aro“ naudojamas kateris buvo pasenęs tiek fiziškai, tiek morališkai. Jis dažnai gesdavo, o apie jo technines galimybes daug ką pasako faktas, kad naujojo pirkinio vienas variklis yra galingesnis už senojo abu kartu sudėjus. Senasis laivas įsigytas 2006 m. buvo netinkamas plaukioti jūroje.

Naujai įsigytas kovinis kateris su specialia įranga, skirtas gabenti rinktinės „Aras“ vandens kovotojus į operacijos vietą vandeniu, vykdyti įlaipinimą į laivus, nardymo darbus ir bei kitas operacijas. Lyginant su senuoju šis kateris yra kiek ilgesnis, platesnis bei daug galingesnis. Taip pat aprūpintas naujausia navigacine įranga.

Senasis kateris nebus parduotas, o panaudojamas kaip pagalbinė ir atsarginė plaukiojimo priemonė.

Nuotr. aut. - Vidmantas Balkūnas

Šimtai arklių galių ir didžiulis greitis

Naujojo pirkinio techninės charakteristikos nėra viešai prieinamos. Tačiau dalį jų galima spėti iš viešuosiuose pirkimuose suformuluotų reikalavimų. Juos nagrinėjant aiškėja, kad tai tikrai neeilinis ir pasaulinius specialiųjų pajėgų standartus atitinkantis kovinis kateris.

Pirkinio tiekėjas – suomių įmonė „Boomeranger Boats Oy“. Viena pagrindinių jos specializacijų – greitaeigiai ir koviniai kateriai skirti specialiosioms pajėgoms ir gelbėjimo operacijoms.

Viešojo pirkimo – pardavimo sutartyje nurodoma, kad „Arui“ parduodamas kateris turi turėti ne mažiau kaip du variklius po 300 arklio galių. Pasiekiamas greitis – mažiausiai 40 jūrinių mazgų (apie 70 km/val.). Derėtų atkreipti dėmesį, kad šio tipo varikliai realybėje dažnai gerokai viršija šį skaičių. Tad ir ariečių judėjimo greitis turbūt nesibaigia ties šia riba.

Keliamoji naujojo katerio galia yra mažiausiai 1,5 tonos. Jame įrengta 12 sėdimų vietų pareigūnams, tačiau jas galima nesudėtingai nuimti ir pritaikyti gabenti operacijai reikalingą įrangą.

Pagal techninius reikalavimus šis kateris gali plaukti ir per audrą t. y. esant ir 4 metrų aukščio bangoms ir vėjo gūsiams siekiant iki 21 m/s.

Nuotr. aut. - Vidmantas Balkūnas

Kateriai naudojami kovinėms operacijoms mariose ir jūroje

Katerio pagrindinė paskirtis – intervencinės komandos nuplukdymas į operacijas Lietuvos teritoriniuose vandenyse. Jeigu prireiktų, jie vyktų ir į kitas ATLAS sąjungos šalis ir padėtų kolegoms antiteroristinėse operacijose.

Rinktinės koviniai plaukikai yra parengti perimti užgrobtus laivus ir neutralizuoti juose esančius teroristus.

Įprastai tai vyksta dviem būdais – slapta priplaukus po vandeniu arba prie laivo priartėjus koviniu kateriu ir specialia technika patenkant į laivą.

Naujasis kateris taip pat gali tarnauti kaip narų bazė. Treniruojantis dirbti po vandeniu arba ieškant paskandintų įkalčių toliau nuo kranto reikalinga platforma iš kurios galima būtų saugiai ir patogiai vykdyti užduotis.

Iki šių treniruočių „Aro“ vyrai katerį spėjo išbandyti Taline vykusiose estų Saugumo policijos organizuotose nacionalinio lygmens krizių valdymo pratybose „KBRT-2019“.

Planuojama katerio nuolatinė dislokacijos vieta yra tarptautinis Klaipėdos jūrų uostas.