Lietuvos motociklų sporto bendruomenę sukrėtė 48 metų kauniečio Vlado Lilio netektis. Praėjusį šeštadienį Panevėžio rajono Miežiškių seniūnijos Nibragalio kaime vykusiose motociklų kroso varžybose patyręs sportininkas krito nuo motociklo ir patyrė sunkią traumą. Vyrui lūžo stuburo kaklinės dalies pirmasis slankstelis. Kaunietis sekmadienį mirė Respublikinės Panevėžio ligoninės Intensyviosios terapijos skyriuje. Panevėžio apskrities vyriausiasis policijos komisariatas pradėjo ikiteisminį tyrimą mirties priežasčiai nustatyti.

Lietuvos motociklų sporto federacijos (LMSF) vadovas Virginijus Visockis pareiškė, kad šios nelaimės veikiausiai nebūtų atsitikusios, jei visi motociklų sporto bendruomenės nariai atsakingai žiūrėtų į sporto varžybų organizavimo tvarką ir laikytųsi taisyklių.
V. Visockio teigimu, Panevėžio rajone vykusios varžybos buvo nesankcionuotos. Jas organizavęs motociklų klubas IBC tai pavadino treniruote.

„Mano žiniomis, ten buvo padaryta neleistinų kalnelių, ir atsitiko nelaimė. Tarptautinė federacija aiškiai nurodo, kokie turi būti atstumai tarp kliūčių, ir panašiai. Tokiose varžybose nėra garantijų dėl trasos kokybės, dalyvių ir žiūrovų saugumo“, – „Sekundei“ teigė federacijos vadovas.

Šeštadienį Panevėžio rajone vykusiose varžybose medikų pagalbos prireikė dar dviem motociklininkams. Nesunkias traumas patyrusiems vyrams skirtas ambulatorinis gydymas.

LMSF varžybų organizatoriumi įvardyto klubo IBC vadovas Rytis Kriaučiūnas tikina, kad Nibragalio kaime motociklų sporto entuziastai tiesiog treniravosi, o nelaimė veikiausiai įvyko dėl pačio V. Lilio klaidos.

Tą patį tvirtina ne tik kai kurie motokrosininkai panevėžiečiai, bet ir žuvusiojo bičiulis kaunietis Danielius Žostautas.

Beveik 30 metų motociklų sportu užsiimantis vyras nematė, kaip įvyko nelaimė, tačiau remdamasis kitų sportininkų pasakojimais svarsto, kad jo komandos draugas neįvertino savo galimybių.

Motociklininkas neišgyveno

Nelaimės trasoje liudininkai pasakojo, kad V. Lilis rungėsi patirtį turinčioje motociklininkų grupėje. Vidurdienį, pirmajame varžybų etape, trasoje su kliūtimis – kalniukais, sportininkas griuvo kūlvirsčiais per motociklo priekį, šis užvirto ant jo.

Nukritęs vyras nerodė jokių gyvybės ženklų. Po kelių akimirkų pribėgo renginyje budintys greitosios medicinos pagalbos medikai.

V. Lilis buvo skubiai nuvežtas į Respublikinę Panevėžio ligoninę. Paaiškėjo, kad vyras patyrė labai sunkią kaklo traumą, ir buvo paguldytas į Intensyviosios terapijos skyrių. Po paros kauniečio gyvybė užgeso.

Iš karto po nelaimės varžybos buvo nutrauktos. Daug metų V. Lilį pažįstantis D. Žostautas „Sekundei“ pasakojo, kad bičiulis mėgino šokti iš karto per tris kalnelius. Mažiau patyrę sportininkai šoka per du.

Atliekančio šuolį V. Lilio, kuris, kaip manoma, paskutinę minutę galėjo sudvejoti dėl pasirinkimo, motociklo užpakalinis ratas pataikė į kalniuką ir sportininkas kūlvirsčiais krito per motociklo priekį.
„Jis, matyt, gerai neįvertino savo galimybės šokti iš karto per tris kliūtis, todėl ir įvyko nelaimė“, – spėja žuvusiojo bičiulis.

Paklaustas, ar nelaimei įtakos galėjo turėti tai, kad trasa, kaip įtaria LMSF, neatitiko standartų, sportininkas atsakė, kad buvo varžytasi „cross country“ rungtyje, esą jai keliami tik pločio ir ilgio reikalavimai, o dirbtinėms kliūtims griežtų standartų nėra.

„Vladas buvo patyręs sportininkas, tačiau kartais klysta ir pasaulio čempionai“, – kalbėjo pašnekovas.

D. Žostautas pasakojo, kad į renginį Panevėžio rajone motociklų sporto aistruoliai buvo kviečiami kaip į treniruotę, sezono uždarymą, tačiau joje vyrai varžėsi. Jie sumokėjo dalyvio mokestį, užpildė atitinkamą paraišką, pasirašė, kad atsako už savo veiksmus ir prisiima atsakomybę už saugumą.
Pasak jo, LMSF priklausantys sportininkai turi specialias licencijas, yra apsidraudę. Jo žiniomis, licenciją turėjo ir V. Lilis.

D. Žostautas nepamena, kad Lietuvoje per motociklų kroso varžybas būtų žuvęs žmogus. Latvijoje vienas motociklininkas, atsitrenkęs į medį, užsimušė.

Varžėsi karjere

Klubo IBC vadovas R. Kriaučiūnas teigia, kad Nibragalio kaime vykusio motociklininkų susibūrimo negalima vadinti varžybomis, nes jose būna įsteigti prizai, nugalėtojai apdovanojimai, o šiuo atveju to nebuvo. Pasak jo, čia buvo tiesiog bendraminčių susirinkimas, treniruotė, sezono uždarymas.
„Pasikvietėme draugų, pažįstamų, kad būtų linksmiau, ir tiek“, – tvirtino klubo vadovas.

Kaip tikina R. Kriaučiūnas, jo vadovaujamo klubo negalima vadinti šio renginio organizatoriumi, nes iš tiesų jį organizavo keli bičiuliai – motociklų sporto entuziastai. Jų pašnekovas neįvardijo.
Kadangi ir per treniruotę sportininkai gali susižaloti, buvo pasamdytas budėti greitosios medicinos pagalbos ekipažas. Jis neneigė, kad dalyviai mokėjo mokestį, tačiau sakė, kad tik simbolinį.
Klubo IBC vadovas pats nematė, kaip įvyko nelaimė. Iš draugų pasakojimų R. Kriaučiūnas sprendžia, kad tai atsitiko dėl V. Lilio klaidos.

„Gaila žmogaus. V. Lilis buvo motociklų sporto veteranas“, – apgailestavo jis.
Paklaustas apie trasos saugumą, R. Kriaučiūnas sakė, kad sportininkai važiavo karjere, kurio reljefas skiriasi.

„Kiekvienas turi įvertinti savo galimybes. Federacija piktinasi dėl tokių renginių, nes už juos negauna pinigų. Dabar mus norės padaryti atpirkimo ožiais“, – „Sekundei“ tvirtino R. Kriaučiūnas.

Federacijos vadovas šokiruotas

„Motociklų sportas yra rizikingas. Kas būtų, jeigu visi kas nori eitų su šautuvais į mišką pašaudyti į ant šakų sukabintas skardines ir tai vadintume bičiulių pasibuvimu?“– atkerta LMSF vadovas V. Visockis.

Jo teigimu, motociklų sporto renginiuose turi būti užtikrintas dalyvių ir žiūrovų saugumas. Jo žiniomis, varžybose Panevėžio rajone žiūrovai tiesiog ant tramplino darė asmenukes.

Federacija jau anksčiau skambino pavojaus varpais dėl nesankcionuotų varžybų keliamo pavojaus, kreipėsi į policiją, kad imtųsi atitinkamų priemonių, tačiau pareigūnai nereagavo.

Pavasarį prieš lenktynes Nemuno žiede, įvertinusi trasos pavojingumą, federacija paprašė policijos įsikišti ir neleisti jų organizuoti. Tačiau jos įvyko. Varžybų metu du traumas patyrę dalyviai atsidūrė Kauno klinikose. Federacija dar kartą kreipėsi į policiją prašydama iškelti bylą organizatoriams. Tačiau sulaukė atsakymo, kad tam nėra pagrindo.

„Esu kreipęsis ir į kitas institucijas, jas informavau, kad neužkirsdami kelio panašiems renginiams mes vieną dieną galime sulaukti skaudžios nelaimės. Taip ir įvyko“, – neslėpė pasipiktinimo pašnekovas.

V. Visockis apgailestavo, kad motociklų sporto bendruomenė neteko savo ilgamečio nario, šilto, gero žmogaus, kurio širdis plakė motociklų sporto ritmu. Klubas IBC yra LMSF narys, ir V. Visockis mano, kad jį reikėtų išbraukti iš federacijos.

„Mūsų organizuojamuose renginiuose trasos padarytos pagal tam tikrą reglamentą. Sportininkai išmoksta važiuoti standartiniu reljefu. Kiek man žinoma, Nibragalio kaime buvo padarytos neleistinos bangos. Jeigu tokios kliūtys pražudė net patyrusį sportininką, tai kokia grėsmė yra pradedantiesiems?“ – retoriškai klausė jis.

V. Visockis sako, kad po kiekvienų varžybų federacija analizuoja trasos trūkumus. Tuos ruožus, kuriose dalyviai dažniausiai griūna, pertvarko.

Nibragalis – IBC valdos?

„IBC Gang gimė apie 2000 metus, kai su rusiškais motociklais draugėn ėmė burtis „Nibragalio anūkai“ ir jų draugai. Prabėgus beveik dešimtmečiui, IBC širdis patraukė enduro motociklai.
Pradėjus nuo soft klasės, palaipsniui pereita į hard klasę. 2011 m. vasarą IBC vardas pirmą kartą įrašytas į oficialių varžybų sąrašus.

Misija. Nuosavos trasos nuolatinis tobulinimas, varžybų rengimas, klubo legalizavimas ir garsinimas visos Lietuvos enduro motociklų sporto padangėje, kartu praleidžiamas laisvalaikis ant motociklų su bendraminčiais.

Vizija. Suburti motociklų mylėtojus – „Nibragalio anūkus“ ir jų draugus. Patirti gerų emocijų kartu. Drauge patekti ten, kur neveda jokie keliai. IBC – suvienijantis ir svaiginantis širdį vardas.“