Turi nuosavus greičio matuoklius

„Nesąžiningi patruliai, kurie policijoje dirba tik dėl pinigų, internetu įsigyja greičio ir alkoholio matuoklius, – pasakojo Algirdas, ne taip seniai pats dirbęs policijoje. – Oficialiai jus nubausti remdamasis nuosavo matuoklio parodymais policija negali, nes protokole turi būti užfiksuotas legaliai išduoto matuoklio numeris.“

Algirdas patikslino, kad legalių matuoklių užfiksuotas Kelių eismo taisyklių pažeidimas privaloma tvarka turi būti įformintas protokolu. Pareigūnas tiesiog neturi kitos išeities, nes matuoklio duomenys iš prietaiso atminties išimami kasdien, todėl įforminti protokolai turi atitikti ir matuoklio užfiksuotus įvykius.


Darbo vietą užtikrina „stogas“?

Algirdo teigimu, pirmiausia būtina įsidarbinti patruliu. Tai padaryti be protekcijų esą beveik neįmanoma. Kaune sklando legendos, kad kelių patrulio vieta kainuoja 10 tūkst. Lt, o pradėjus dirbti kiekvieną mėnesį aukštesniam viršininkui turi sumokėti 500 Lt.

Miesto patruliai neturi teisės gaudyti pažeidėjų greitkelyje Vilnius–Klaipėda, nes ten greičio mėgėjus gaudo tiesiogiai Policijos departamentui pavaldūs pareigūnai.

„Aš tiksliai negaliu pasakyti, bet norint ten įsidarbinti, reikia turėti ne mažiau nei 10 tūkst. eurų arba mažų mažiausiai labai įtakingą užtarėją“, – tikino Algirdas.

Pasak jo, nuosavų greičio matuoklių nesudėtinga nusipirkti interneto parduotuvėje „Ebay.com“, nors jie kainuoja nuo tūkstančio iki kelių tūkstančių litų. „Tačiau juos turint, uždirbama gana neblogai“, – sakė buvęs patrulis.

Kaune taip pat sklando kalbos, kad vienas kelių policijos vadų pardavinėjo net savo vizitines korteles. Ją patruliui parodęs pažeidėjas esą išvengdavo bausmės, nes ant kortelės nugarėlės buvo vado parašas.

Jeigu tai tiesa, policijos vadovai jau šiandien turėtų rašyti atsistatydinimo pareiškimus. Kad tarp patrulių egzistuoja šešėlinė sistema, netiesiogiai įrodo ikiteisminiai tyrimai, kuriuos 2009–2010 metais pradėjo STT ir Kriminalinės policijos biuras.


Kauniečių veiklą narplioja sostinės pareigūnai

Lietuvos kriminalinės policijos biuras „Valstiečių laikraščiui“ patvirtino, kad Korupcijos kontrolės valdyba atlieka du ikiteisminius tyrimus, kuriais narpliojami Kauno apskrities VPK Patrulių rinktinės pareigūnų veiksmai.

„Tyrimus kuruoja Generalinės prokuratūros Organizuotų nusikaltimų ir korupcijos tyrimo departamento prokurorai“, – teigė Vidaus reikalų ministerijai pavaldaus Policijos departamento atstovė Lina Nemeikaitė.

Neįtikėtina tai, kad abu tyrimai iki šiol nebaigti, nors vienas jų buvo pradėtas dar 2009 m. rugpjūtį, o kitas – šių metų pradžioje.

Vieną tyrimų prižiūrintis prokuroras Adas Laurikėnas tikino, esą „byla yra perspektyvi ir neabejotinai pasieks teismą“.

„Yra nemažai įtariamųjų. Aštuoni. Visi jie yra Kauno miesto ir Kauno rajono patruliai“, – sakė A.Laurikėnas.

Jis patvirtino, kad kai kurie įtariamieji savo noru pasitraukė iš darbo, bet, prokuroro teigimu, „šis faktas neatleidžia nuo atsakomybės“.

Dvi dešimtys įtariamųjų

Kitas tyrimas pradėtas šių metų vasarį. Jį kuruojantis Generalinės prokuratūros prokuroras Mindaugas Dūda nenorėjo atskleisti net esminių tyrimo detalių. Tik ilgiau paklausinėtas, jis pasakė, kad „įtariamųjų yra daugiau negu dešimt“. Šie Kauno apskrities kelių patruliai nefigūruoja prokuroro A.Laurikėno byloje.

„Kol kas negaliu pasakyti, ar byla pasieks teismą, – aiškino M.Dūda. – Negaliu pasakyti to, kas būtų, jeigu būtų. Galiu sakyti tik tai, kokius priėmiau sprendimus.“

Apie juos paklaustas M.Dūda pasakė: „Kol kas nepriėmiau jokių sprendimų.“ Jis tikino nežinąs, ar Kauno kelių patruliai sukūrė piktnaudžiavimo tarnyba sistemą.

Po aštuonių mėnesių tyrimą nutraukė

Kauno rajone patruliuoja Kauno apskrities VPK Magistralinių kelių priežiūros būrys, kuris yra pavaldus viršininkui Virginijui Bakanui.

„Valstiečių laikraščio“ paklaustas, ar žino, kad STT pradėjo tyrimą dėl V.Bakano veiklos, Kauno apskrities VPK viršininkas Algirdas Kaminskas atsakė: „Taip, be abejo, žinau.“

„Man tik reikia pasitikslinti, ar tas tyrimas nutrauktas, ar vis dar vyksta“, – sakė Kauno apskrities VPK šefas A.Kaminskas.

STT „Valstiečių laikraštį“ informavo, kad šių metų kovo 4 d. STT Kauno valdyboje pradėtas ikiteisminis tyrimas dėl piktnaudžiavimo tarnyba ir dokumentų klastojimo yra nutrauktas.


„Pranešimas apie įtarimą šioje baudžiamojoje byloje dėl piktnaudžiavimo buvo įteiktas vienam iš Kauno apskrities VPK Kelių policijos valdybos padalinių vadui. Tyrimas šioje baudžiamojoje byloje spalio 28 d. nutrauktas prokurorės nutarimu nesurinkus pakankamai įrodymų“, – rašoma STT atsakyme.

Minėtas vadas esą padėdavo pažeidėjams išvengti administracinės atsakomybės. Ikiteisminį tyrimą kontroliavo Kauno apygardos prokuratūra.

Visi etatai užimti

Ar gali būti, kad Algirdo papasakoti atvejai tėra lakios fantazijos vaisius? Būtų geriau, jei taip. Kaip teigia Kauno apskrities VPK viršininko pavaduotojas Vitalijus Pacevičius, keliuose patruliuojantys policininkai negali kada panorėję gaudyti leistino greičio pažeidėjų. Kauno VPK Patrulių rinktinėje šiuo metu dirba 211 pareigūnų.

„Patrulių rinktinės pareigūnai, patruliuodami paskirtais maršrutais, ne tik reaguoja į iškvietimus, vyksta į nusikalstamų veikų padarymų vietas, bet ir atlieka saugaus eismo priežiūros funkcijas“, – teigė V.Pacevičius.

Teisė vykdyti saugaus eismo priežiūrą Kaune suteikta 198 patruliams, tačiau už magistralinių kelių (tokių kaip „Via Baltica“) eismo priežiūrą atsako Kauno VPK Kelių policijos valdybos Magistralinių kelių priežiūros būrys, vadovaujamas V.Bakano. Kauno VPK yra 32 laisvi etatai, o Magistralinių kelių priežiūros būryje visi 26 etatai yra užimti.

V.Pacevičius pabrėžė, kad pati policija atlieka netikėtus kolegų patikrinimus, pavyzdžiui, kiekvieną mėnesį Patrulių rinktinėje pagal jos vado patvirtintą grafiką atliekami 5–6 slapti patrulių darbo patikrinimai.

Kauno VPK pareigūnai per 2008–2010 m. pradėjo ikiteisminius tyrimus dėl 142 piliečių bandymų papirkti Patrulių rinktinės pareigūnus.

Matuokliai išduodami tik per reidus

Romas Oželis, Kauno rajono policijos komisariato viršininkas:

Kad patruliai gali įsigyti nuosavų greičio matuoklių, visai suprantama. Juk pas mus greičio matuokliai ir kitos priemonės išduodamos tik per reidus, apie kuriuos pranešame visuomenei, ir tik nustatytu laiku. Egzistuoja griežta kontrolė, nes po kiekvieno reido iš prietaisų išimami duomenys ir dėl visų pažeidimų turi būti surašyti protokolai. Galbūt patrulių veikla nekeltų abejonių, jei automobiliuose pavyktų įdiegti vaizdo ir garso sekimo sistemas, tačiau tai kainuoja labai brangiai. Ar įmanoma nusipirkti vietą? Netikiu. Mes ir dabar turime laisvų etatų, bet patrulių nepriimame, nes neturime lėšų. Būna, kad ateina jaunas žmogus ir iš karto pareiškia, kad norėtų dirbti kelių patruliu. Tada kyla klausimas, kodėl jis taip veržiasi. O pasirodo, kad visuomenėje susiformavo nuomonė, esą dirbant šį darbą galima pasipinigauti. Kita vertus, jei nebūtų kyšių davėjų, nebūtų ir kam juos imti. Kiekvienu atveju pažeidėjas linkęs susimokėti mažesnę pinigų dalį ir ją atiduoda pareigūnui.

„Pirmą kartą girdžiu...“

Raimondas Šukys, buvęs vidaus reikalų ministras:

Kiek esu asmeniškai susidūręs ir kiek bendravau su kitais žmonėmis, situacija gerėja. Patruliai dažniausiai elgiasi korektiškai ir nesileidžia į jokias diskusijas ar net užuominas , kad galima būtų kaip nors kitaip atsiskaityti už pažeidimą. Paprastai patruliai surašo protokolą, ir vairuotojai dažnai piktinasi, kad juos nubaudė. Pirmą kartą girdžiu, kad policininkai gali turėti kažkur įsigytų greičio matuoklių. Jeigu ir atsirastų patrulių, kurie piktnaudžiautų nuosavais greičio matuokliais, neabejoju, atsirastų ir piliečių, kurie mėgintų išsiaiškinti tiesą. Juolab kad gyventojai šiuo metu aktyviau gina savo teises. Kiekvienas pilietis gali pareikalauti greičio matuoklio patikros sertifikato, kuriame parašytas matuoklio serijos numeris.