Pasak dienraščio "Lietuvos rytas", tokią pagrindinę šio mįslingo įvykio versiją Kauno teisėsaugininkai praėjusią savaitę parsivežė iš Baltarusijos. Jie apžiūrėjo tragedijos vietą bei bendravo su šios šalies pareigūnais.

Apžiūrint šalia sudužusio lėktuvo rastus daiktinius įrodymus, prokurorų dėmesį patraukė vieno žuvusiojo drabužių liekanos.

Iš jų galima spręsti, kad tuos rūbus vilkėjo Afganistano, Pakistano ar kitos šalies, iš kurių į Vakarus plūsta migrantai, pilietis.

Palaikų DNR ekspertizė turėtų atsakyti, kokiai rasinei ar etninei grupei priklauso Baltarusijos pelkėse rasti žuvę žmonės, kokios jie buvo lyties. Žuvusiųjų asmenybės, išskyrus T.Valkauską, vargu ar kada nors iš viso bus nustatytos.

Sudužusį keturvietį vienmotorį lėktuvą bei dviejų žmonių palaikus priėjo Gardino rajone, Šventosios pelkėje tarp Martišių ir Dubinkos gyvenviečių, lapkričio 26-ąją rado Baltarusijos medžiotojai.

Apžiūrint nelaimės vietą, po iškritusiu lėktuvo varikliu rasta trečioji kaukolė bei žmogaus liekanų. Manoma, kad tai - orlaivį pilotavusio T.Valkausko palaikai.

Ketvirto žmogaus, apie 22-25 metų vyro, palaikus praėjusių metų liepą maždaug 800-900 metrų nuo sudužusio lėktuvo aptiko grybautojas, bet tuo metu Baltarusijoje apie lėktuvo "Wilga" avariją dar nebuvo žinoma.

Kaip šie palaikai yra susiję su T.Valkausko skrydžiu virš Baltarusijos pelkių, tebėra mįslė. Grybautojas surado ne tik dubens kaulus, raktikaulį, bet ir kaukolę, tad manoma, jog mirtis žmogų ištiko būtent toje vietoje.

Po lėktuvo katastrofos, pasak specialistų, gyvų žmonių likti negalėjo, todėl beveik atmesta galimybė, kad vienas sužeistų lėktuvo keleivių ėjo ieškoti pagalbos. Aiškinamasi, ar tai negali būti nužudyto nelegalių migrantų vedlio, į lėktuvą netilpusio ar nepageidaujamo asmens palaikai.

Baltarusijoje lankęsi Kauno teisėsaugos pareigūnai dar kartą apžiūrėjo avarijos vietą, lėktuvo liekanas, kurios saugomos Gardino oro uoste, kitus daiktinius įrodymus. Šiuo metu dar atliekamos jų ekspertizės.

Kauniečiai kaimyninės šalies prokurorams nuvežė T.Valkausko dantų formulę. Pagal ją tikimasi greičiau galutinai identifikuoti lietuvio palaikus. Neoficialiais duomenimis, ji atitinka žuvusiojo dantis.

Gruodį Baltarusijoje lankėsi ir be žinios dingusio piloto motina, taip pat aviatorė Ona Valkauskienė. Jos kraujo pavyzdžio reikėjo lietuvio palaikų DNR tyrimams.

Pernai kovo 29 ir 30 dienomis, kuriomis Baltarusijos pelkėse ir sudužo iš Lietuvos atskridęs lėktuvas "Wilga", oras buvo šiltas, matomumas - geras.

Tragedijos priežastimi tapo tai, kad lėktuvas skrido per žemai ir, patekęs į šilto bei šalto oro sūkurį, dar labiau prarado aukštį, užkabino medžių viršūnes ir nukrito.

Pilotas skrido pažeme nenorėdamas, kad jį užfiksuotų radarai. Lėktuvo kritimo vietoje iki šiol yra išlikusi 75 metrų ilgio medžių proskyna.

"Wilga" kristi pradėjo 17 metrų aukštyje, vienu sparnu nukirsdama dviejų liaunų beržų viršūnes bei 12 centimetrų storio pušį, o prieš suduždama lyg dalgiu šienavo medžius jau metro aukštyje.

Į žemę šonu smigęs orlaivis ne tik lūžo, bet ir užsidegė vienas jo degalų bakas. Tragedijos galimybė dėl lėktuvo variklio atmesta. Beje, jis ir po smūgio į žemę liko sveikas.

T.Valkauskas iš Lietuvos išskrido kovo 29-ąją tarp 17 ir 18 valandos. Manoma, kad Lietuvos sieną lakūnas kirto be keleivių. Migrantai lietuvio galėjo laukti miške netoli tragedijos vietos.

Čia kažkada buvo eksploatuojamas durpynas, todėl nutiestas geras kelias, tapęs lėktuvo kilimo taku. Specialistai teigė, kad lietuvio pilotuojamam lėktuvui pakilti užteko 80 metrų ilgio kelio.

Vietą, iš kurios su keleiviais galėjo pakilti "Wilga", yra atoki, per 5-7 kilometrus nuo artimiausių gyvenviečių, kuriose, beje, gyvena vos keli daugiau kaip 80 metų sulaukę senukai.

Tačiau teisėsaugininkai nemano, kad T.Valkauskas Šventojoje pelkėje leidosi ir kilo be pagalbininkų. Todėl ieškoma žmonių, galėjusių lietuvį pasitikti bei į sutartą vietą pristatyti nelegalius migrantus.

Taip pat aiškinamasi, ar T.Valkauskas neturėjo šia veikla užsiimančių bendrininkų Lietuvoje. Iki šio mirtino skrydžio Kauno bendrovėje "Apatas", skraidinančioje skubias siuntas į Lenkiją, dirbęs jaunuolis ne kartą yra įvairiose vietose kirtęs Lietuvos sieną.

Vieno nelegalo nugabenimas iš Baltarusijos ar Rusijos per Lenkiją į kurią nors Vakarų Europos šalį kainuoja apie 10 tūkst. JAV dolerių. Toks uždarbis galėjo masinti lietuvį ir jis pasiryžo lemtingam skrydžiui.

Už nelegalaus migranto pergabenimą tik per Baltarusijos sieną galima uždirbti nuo 2 iki 3 tūkstančių JAV dolerių.

Tai, kad "Wilga" skrido į Vakarus, nustatyta pagal jos kritimo kryptį. Kol kas taip pat neatmesta galimybė, kad T.Valkauskas galėjo vežti ir kitą kontrabandinį krovinį, pavyzdžiui, narkotikus.

Maskuojamosiomis spalvomis dažytą lėktuvą iš Panevėžio bendrovės nusipirko amfetamino technologu vadinamo kauniečio Kęstučio Jurkševičiaus brolis Mindaugas Jakinevičius, kuris buvo T.Valkausko draugas.

Nukritęs lėktuvas užsiliepsnojo, tad apdegė ne tik žmonių kūnai, bet ir sudegė jo viduje buvę daiktai ir kai kurie galimi įkalčiai.