Lietuvos sieną su Baltarusija saugo trys Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) rinktinės – Ignalinos, Vilniaus, Varėnos. Nedidelis ruožas ties Kapčiamiesčiu priskirtas VSAT Lazdijų rinktinei. Apsilankę pasienyje su Baltarusija, netrukome įsitikinti – ekonomikos nuosmukis, didėjantis nedarbas pasienio miesteliuose kelia papildomų rūpesčių ir išorinę Europos Sąjungos sieną saugantiems Lietuvos pareigūnams.

Juodojoje rinkoje – baltarusiškos cigaretės

„Viena vertus, ekonomikos sunkmetis mūsų tarnybai yra naudingas – pagaliau nestinga norinčiųjų rinktis pasieniečio tarnybą. Šiemet surinkome net 125 kandidatus stoti į pasieniečių mokyklą Medininkuose. Tradiciškai tokių tebūdavo apie 80“, – sako VSAT Varėnos rinktinės vadas pulkininkas leitenantas Virgilijus Raugalė.

Tai bene vienintelis ekonomikos nuosmukio pliusas pasieniečiams. Masinis nedarbas vėl pagausino kontrabandininkų bei jų talkininkų gretas ir gerokai pridėjo darbo pareigūnams. Labai iškalbinga statistika – vien Varėnos rinktinės (kuri saugo 223,6 km ilgio valstybės sienos ruožą) pareigūnai pernai per pirmąjį pusmetį užfiksavo 15 kontrabandos gabenimo atvejų, o šiemet per tą patį laiką – 38. Pernai konfiskuota 13 tūkst. pakelių cigarečių, šiemet – dvigubai daugiau. Be to, pasienio ruože sulaikyta daugiau asmenų be dokumentų.

„Keletą pastarųjų metų, iki ekonomikos nuosmukio, pažeidimų pasienyje mastas buvo stabilizavęsis. Dabar jis vėl auga. Viena paklausiausių prekių, kurias gabena kontrabandininkai, visada buvo cigaretės. Iš Baltarusijos, kaip ir iš Kaliningrado srities, daugiausia buvo įvežamos rusiškos cigaretės. Visgi per Baltarusijos sieną įvežti cigaretes į Lietuvą buvo bandoma nepalyginti rečiau nei iš Kaliningrado srities. Pastebime mums nerimą keliančią tendenciją – vis dažniau bandoma įvežti ir juodojoje rinkoje platinti baltarusiškas cigaretes. Pasienio ruože juodojoje rinkoje jos po truputį išstumia rusiškas cigaretes. Jei baltarusiški rūkalai pasieks Vakarų Europos rinką bei ten taps paklausūs, Baltarusijos ir Lietuvos pasienyje galima laukti kontrabandos suaktyvėjimo“, – savo nuogąstavimais dalijosi Varėnos rinktinės vado pavaduotojas Edvardas Černiauskas.

Anot jo, rusiškos cigaretės Europos juodojoje rinkoje jau yra išsikovojusios savo vietą, o baltarusiška produkcija ten dar nelabai žinoma. Tačiau ne Rusija ar Baltarusija yra didžiausios nelegalių cigarečių tiekėjos Europos rinkai. Kur kas daugiau rūkalų (pavyzdžiui, padirbtų „Marlboro“ cigarečių) įvežama iš Kinijos ir kitų Azijos šalių.

Baltarusijos pasieniečiams ir muitininkams sustabdyti baltarusiškų cigarečių kontrabandą per sieną nėra labai svarbu. Juk jų šalies produkcija eksportuojama, nors ir nelegaliai. „Tačiau neretai baltarusiai pasieniečiai elgiasi kolegiškai ir praneša mums apie įtartiną cigarečių gabenimą link Lietuvos“, – džiaugėsi E.Černiauskas. Gabenant kontrabandines cigaretes ne per pasienio kontrolės punktus, bet per vadinamąją žalią juostą, dažniausiai sutelkiamos ir lietuvių, ir baltarusių kontrabandininkų pajėgos. Cigarečių dėžės permetamos per kontrolinę pėdsakų juostą (ji yra tik iš Lietuvos pusės), o patys kontrabandininkai stengiasi jos nepažeisti.

Naujausia pasieniečių operacija

Šiomis dienomis Varėnos rinktinės pasieniečiams pavyko atlikti kelias sėkmingas operacijas. Penktadienį Šalčininkų rajone pasieniečiai sulaikė daugiau kaip 25 tūkst. pakelių kontrabandinių cigarečių. Jų vertė viršija 100 tūkst. Lt. Taip pat įkliuvo ir du su šiuo kroviniu siejami Šalčininkų rajono gyventojai.

VSAT Varėnos rinktinės Operatyvinės veiklos skyriaus ir Specialiosios paskirties būrio pareigūnai prie pat sienos su Baltarusija, Šalčininkų rajono Tausiūnų kaimo ribose, patikrinti sustabdė automobilius „Opel Omega“ ir „Audi 100“. Jų vairuotojai nepakluso VSAT pareigūnų reikalavimui ir spruko. „Opel Omega“ pasieniečiai aptiko vienos Tausiūnų kaimo sodybos, priklausančios vietiniam gyventojui, kieme. Automobilio salone buvo 22 dėžės – iš viso 11 tūkst. pakelių, cigarečių „Saint George Lights“ su Rusijos banderolėmis. Netrukus kelyje Eišiškės–Pirčiupiai pasieniečiai sulaikė ir kitą automobilį. „Audi 100“ vairavo taip pat Šalčininkų rajono gyventojas. Mašinoje buvo išimtos keleivių sėdynės ir primėtyta cigarečių dėžių likučių. Tęsdami tyrimą Varėnos pasieniečiai netoli Šalčininkų rajono Balandžių kaimo esančiame miške aptiko dar 17 dėžių cigarečių „Saint George Lights“ – iš viso 8,5 tūkst. pakelių, ir 10 dėžių cigarečių „Prima“ – iš viso 6 tūkst. pakelių, su Rusijos banderolėmis. Iš viso tąsyk VSAT pareigūnai sulaikė 25,5 tūkst. pakelių kontrabandinių rūkalų.

Perdaromi kuro bakai

Pastaruoju metu pasienyje su Baltarusija smarkiai padaugėjo bandymų per sieną įvežti kuro daugiau nei leidžiama. Dažniausia tam naudojami nestandartiniai, dirbtinai padidinti bakai.
„Įsivežti kurą per sieną normaliame automobilio bake nedraudžiama. Blogiau, kai tas kuras pradedamas perparduoti Lietuvoje, įrengiama nelegali degalinė, pažeidžiami prekybos, priešgaisrinės saugos ir kiti reikalavimai. Automobilyje galima vežti tiek kuro, kiek telpa į jo gamyklinį baką. Tačiau įsigudrinama bako tūrį padidinti. Vienas tokių būdų – kompresoriumi išpūsti baką, kad padidėtų jo tūris. Kai kurie per sieną gabenantieji kurą Lenkijoje įsigyja pagal užsakymus gaminamų padidintų plastikinių ir kitokių bakų įvairiems automobiliams. Netgi žinomi įkainiai – vienas tokio bako tūrio litras kainuoja vieną zlotą“, – pasakojo E.Černiauskas.

Lydimi Purvėnų užkardos vado kapitono Petro Česoko, važiuojame į pasienio kontrolės punktą Eišiškės–Dotiškės. Šis punktas nedidukas, per jį vyksta tik Lietuvos ir Baltarusijos piliečiai. Lengvųjų automobilių, laukiančių patikrinimo, vos keli. Prekes gabenantys vilkikai važiuoja per Šalčininkus, kur yra ir muitinės postas.

„Dabar padaugėjo vietos gyventojų, kurie kelis kartus per dieną važinėja į Baltarusiją ir atgal. Daugiausia tai Lietuvos piliečiai, nors yra ir keletas baltarusių. Daugelis jų nerizikuoja ir vežasi kuro, cigarečių ir alkoholio tiek, kiek leidžiama. Bet kelis kartus pavyko aptikti cigarečių slėptuvių, įrengtų kuro bakuose. Neretai vežantysis kontrabandą pats išsiduoda – akivaizdžiai jaudinasi, elgiasi neadekvačiai, kartais įžūliai. Tokio žmogaus vairuojamą automobilį patikrinus nuodugniau, gana dažnai randamos cigarečių slėptuvės, perdirbti kuro bakai“, – pasakojo Purvėnų užkardos sargybų būrio vyresnysis pasienietis Mindaugas Pocevičius.

Nelegalai su navigacijos įranga

Alkoholio kontrabanda iš Baltarusijos, anot pasieniečių, jau nėra populiari.

„Iš Baltarusijos į Lietuvą anksčiau mėginta vežti spiritą. Prieš keletą metų netgi aptikome „spiritotiekį“ – iš Baltarusijos į Lietuvą po žeme paslėptą plastikinę žarną perpumpuoti spiritą. Taip pat buvo bandoma iš Baltarusijos į Lietuvos teritoriją tekančiais upeliais pasroviui įplukdyti nedideles talpyklas su spiritu“, – pasakoja P.Česokas. Tačiau pastaruoju metu kur kas didesnė problema yra nelegaliai iš Lenkijos į Lietuvą gabenami įvairūs skiedikliai, valikliai ir kiti daug etilo alkoholio turintys skysčiai, iš kurių gaminamas vadinamasis pilstukas.

Vėl aktyviau per sieną gabenami nelegalūs migrantai. „Daugėja NVS, Azijos ir kitų regionų gyventojų, siekiančių patekti į Vakarų Europą. Pagrindinis barjeras jiems yra išorinė ES siena, kurią įveikę jie patenka į Šengeno erdvę. Vienu metu nelegalių migrantų srautas buvo aprimęs, tačiau dabar vėl didėja. Pastaruoju metu daugiausia sulaikoma gruzinų, armėnų, čečėnų, afganų, pakistaniečių“, – sakė E.Černiauskas. Anot jo, nelegalų gabenimo būdai taip pat kinta. Anksčiau nelegalius migrantus per sieną vesdavo vedliai, dabar jiems dažniau į rankas įduodama GPS (palydovinės navigacijos) įranga su iš anksto numatytu kelionės maršrutu. 

Pasieniečiai taip pat yra apsirūpinę gana modernia įranga, padedančia užkirsti kelią kontrabandininkams ir nelegeliems migrantams. Bokštuose bei specialiuose automobiliuose sumontuota šimtus tūkstančių litų kainuojanti termovizorinė įranga, padedanti pastebėti pažeidėją bet kuriuo paros metu, esant net labai sudėtingoms oro sąlygoms vien pagal jo skleidžiamą šilumą.
Sekmadienio naktį Purvėnų užkardos patruliai, naudodamiesi termovizorine įranga, pastebėjo sieną iš Baltarusijos neleistinoje vietoje pereinančius du asmenis. Vos įžengus į Lietuvos teritoriją pasieniečiai juos sulaikė. Tamsaus gymio vyrai neturėjo dokumentų ir daiktų. Lietuvos pareigūnams jiedu prisistatė 20-ies ir 23-ejų metų Pakistano ir Indijos piliečiais. Nelegalų kalbos, esą jie kirto sieną pasiklydę Baltarusijoje, pasieniečiams kelia abejonių. VSAT Varėnos rinktinėje dėl neteisėto valstybės sienos perėjimo pradėtas ikiteisminis tyrimas. Abu sulaikytuosius pažeidėjus pasieniečiai uždarė į areštinę.

Bijo operatyvininkų

Viena problemų, su kuriomis susiduria pasieniečiai – dalies pasienio gyventojų palankumas kontrabandininkams. „Didelė dalis žmonių nelinkę smerkti kontrabandos ir laiko ją lengvu ekonominiu nusižengimu, kaip kad sovietmečiu buvo pro pirštus žiūrima į spekuliaciją. Tačiau Baudžiamasis kodeksas bekompromisis – kontrabanda yra sunkus nusikaltimas. Gyventojai skirtingose pasienio vietovėse nevienodai toleruoja kontrabandą. Kai kurių kaimų žmonės gana aktyviai talkina pareigūnams, informuoja apie įtartiną judėjimą pasienyje.

Senyvi gyventojai dažniausiai laiko pasieniečius vienu svarbiausių savo saugumo garantų – juk pareigūnai pasienio zonoje užtikrina ir viešąją tvarką. Tačiau kai kuriuose kaimuose, kur su kontrabanda susiję daugiau žmonių, retai sulaukiame paramos“, – neslėpė V.Raugalė. Pasieniečiai neneigė – gyventojai labiau palaiko ir supranta tose vietovėse, kur valstybės siena sutampa su lietuvių etninėmis ribomis – Druskininkų savivaldybės, Varėnos rajono ribose. Šalčininkų rajone, kur siena dalija etniškai artimus, labai dažnai glaudžiais giminystės ryšiais susijusius žmones, dirbti yra sunkiau.

Eišiškių miestelyje kalbinti gyventojai teigė, kad pastaruoju metu kontrabanda per sieną gabenama aktyviau. Už nelegaliai įvežtą pakelį cigarečių galima uždirbti 2–3 litus, už litrą dyzelino – iki lito. „Per pasienio kontrolės punktą nelegaliai gabenti prekes ryžtasi tie, kurie turi pažinčių ir Lietuvos, ir Baltarusijos pasienio tarnybose, ir važiuoja tik tada, kai dirba savi. Bet visada išlieka tikimybė, kad, sėkmingai pervažiavęs sieną, gali patekti į pasienio operatyvininkų pasalą pačiame miestelyje arba greta jo. Tada bus blogai ir tam, kuris vežė, ir tiems, kurie praleido“, – aiškino eišiškietis Henrikas.

Automobilių „klonavimas“

Kontrabanda keliauja ne tik iš Baltarusijos į Lietuvą, bet ir priešinga kryptimi – iš Lietuvos į Baltarusiją. Eišiškėse kalbinti gyventojai minėjo, kad į Baltarusiją apsimoka gabenti atsargines vakarietiškų automobilių dalis, kai kurią buitinę techniką, grąžtus, perforatorius. Pasieniečiai akcentavo, kad ypač patraukli prekė nusikaltėliams – vogti automobiliai.

„Dabar populiarus vogtų automobilių gabenimo būdas yra „klonavimas“. Žmogus ne vieną ir ne du kartus važiuoja per tą patį pasienio kontrolės punktą teisėtai įsigytu, registruotu automobiliu, kurio dokumentai, kėbulo numeriai patikrinami. Ir štai vieną dieną jis atvažiuoja to paties modelio, tos pačios spalvos automobiliu su tais pačiais valstybiniais numeriais. Tačiau jo kėbulo numeriai perkalti, automobilis yra pavogtas kur nors Vakaruose ar Lietuvoje ir skirtas parduoti NVS šalyse“, – vogtų mašinų gabentojų veikimo modelį nupasakojo V.Raugalė. Kai nusikaltėliai veikia tokiais metodais, belieka pasikliauti pareigūnų sąžiningumu ir atidumu.

Šaltinis
„Valstiečių laikraštis“
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją