• L.Slušnys: Lietuvoje tiksi uždelsto veikimo bomba

    Antrokas kaltinamas sužalojęs bendraamžius

    Dienraštis "Lietuvos žinios" pranešė, kad Vilniaus "Volungės" pradinėje mokykloje peiliu ginkluotas antrokas sužalojo tris savo bendraamžius. Jie buvo išvežti į ligoninę. Pasak dienraščio nuo neprognozuojamu būdu pasižyminčio, elgesio sutrikimų turinčio vaiko mokyklos direktorė Danguolė Fokienė užsibarikadavo kabinete, o devynmetis netramdomas siautėjo mokyklos koridoriuose.

    Buvo skelbiama, kad vienam devynmečiui diagnozuotas kairės rankos dilbio lūžis ir kairės rankos plaštakos pjautinė žaizda. Psicholiginį šoką patyrusiai antrokei nustatytas smarkus galvos bei pėdos sumušimas. Gydytojai patarė nukentėjusiųjų tėvams mažiausiai kelias dienas neleisti vaikų į mokyklą, įtariant smegenų sutrenkimus.

    Tuo tarpu policijos atstovai ketvirtadienį teigė, kad vaikams nustatyti tik sumušimai. „Trečiadienį dėl kaulų lūžių ar plėštinių žaizdų į medikus nesikreipė nė vienas Volungės pradinės mokyklos mokinys“, - ketvirtadienį DELFI teigė Vilniaus miesto vyriausiojo policijos komisariato atstovė spaudai Dalia Petrauskienė.

    Apie keturis antros klasės mokinius, kuriems Traumatologiniame Antakalnio ligoninės skyriuje nustatyti sumušimai 5-ajam Vilniaus miesto policijos komisariatui pranešė slaugytoja.

    "Komisariato viršininko teigimu, per pamoką berniukas pradėjo triukšmauti, išbėgo į koridorių ir ten su šluota sudavė keliems vaikams. Spaudoje minimas peilis buvo ne tikras, o plastikinis“, - DELFI sakė pareigūnė.

    Pasak "Lietuvos žinių", konfliktas klasėje prasidėjo per tikybos pamoką, kai iš suolo pakilęs vaikas pareiškė mokytojai, kad viskas jį "užkniso", susirinko daiktus ir išėjo iš kabineto. Koridoriuje pamatęs mokyklos direktorę, antraklasis ją iškeikė bei pagrasino susidoroti, tačiau mokytoja ir direktorė bendromis pastangomis įtikino antroką grįžti į pamoką.

    Kaip LŽ pasakojo mokyklos direktorė ir pedagogės, per pertrauką iš klasės išėjęs antrokas primušė metais jaunesnį mokinį, iš tuo metu pietavusių vaikų atiminėjo maistą. Po skambučio į klasę grįžęs vaikas tęsė savo žygį. Priėjęs prie klasės draugės vaikas pagriebė mergaitę ir trenkė jos galvą į suolą, tada sumušė ją užstojusį bendraklasį bei kumščiais trenkė dar keliems vaikams.

    Mokytojos bandymai sulaikyti smurtaujantį auklėtinį, dar labiau įsiutino devynmetį. Nekontroliuojamas vaikas, anot pedagogų, pribėgo prie klasės prieškambaryje stovinčios kriauklės ir pagriebė po ja gulėjusį peilį, kuriuo vaikai naudojasi per dailės pamokas pjaustyti plasteliną.

    Apsiginklavusio antroko taikiniu tapo prieš akimirką sumuštas bendraklasis. Jis spruko pro duris nuo šėlstančio antroko, bet šis jį puolė vytis koridoriumi. Sužalotas vaikas spėjo pasislėpti direktorės kabinete.

    Agresyvaus vaiko išpuolio išsigandusi D.Fokienė iškvietė policiją, tuo metu antrokas spardė direktorės duris ir esą rėkė "visus išžudysiąs". Kitos mokytojos su auklėtiniais taip pat išsislapstė klasėse.

    Švietimo skyriaus specialistai, psichologai ir „Volungės“ pradinės mokyklos vadovai bei policijos pareigūnai ketvirtadienį buvo susirinkę į pasitarimą ir aiškinosi incidento aplinkybes. Mokyklos direktorė teigia, jog bandoma įtikinti vaiko mamą, kad jos sūnus būtų parodytas medikams ir psichologams.

    „Motina pageidauja, kad vaikas šioje mokykloje toliau mokytųsi, tačiau mūsų uždavinys užtikrinti, kad šis vaikas elgtųsi kaip ir visi kiti vaikai“, – teigė mokyklos direktorė Danguolė Fokienė.

    Švietimo ir mokslo ministerija kreipėsi į Vilniaus miesto savivaldybės sudarytą komisiją prašydama pateikti tyrimo dėl sostinės „Volungės“ pradinėje mokykloje įvykusio įvykio išvadas ir rekomendacijas, kas pedagoginės psichologinės pagalbos sistemoje tobulintina, kad tokie skaudūs įvykiai nebepasikartotų.

    Antroko mama direktorę kaltina šmeižtu

    Tuo tarpu smurtu prieš bendraklasius kaltinamo antroko mama DELFI pateikė kitokią įvykių versiją ir teigė, kad „už šmeižtą ir nesugebėjimą mokykloje užtikrinti tvarkos“ mokyklos direktorę duos į teismą.

    „Minėtame susitikime išsiaiškinome, kad vakar nebuvo ne tik jokių sužalojimų, lūžių, plėštinių žaizdų, bet ir įbrėžimų, nebuvo kviesta nė viena greitoji. Žodžiu, norėdama atsikratyti mano vaiku, direktorė išpūtė didžiulį burbulą“, - sakė moteris.

    Jos teigimu, peilis, kuriuo sūnus grasino bendraklasiams buvo plastikinis, skirtas pjaustyti plastilinui.

    „Grįžęs namo sūnus pasakojo, kad klasėje jį erzino vaikai ir jis bėgdamas užkliuvo už mergaitės, su kuria nukrito ant žemės. Paskui ant jo užšoko bendraklasis ir sūnus nubėgo slėptis į mokyklos virtuvėlę. Bendraklasis ir dar du vaikai pasileido jam iš paskos. Tada jis pamatė plastikinį peilį ir pasakė: „prilysit, nežinau ką padarysiu“, - pasakojo mama.

    Anot jos, sūnus buvo labai išsigandęs ir gynėsi. Moteris neneigė, kad sūnus buvo sunkus vaikas, ir dėl to mokyklos vadovė neva norėjo juo atsikratyti.

    Paklausta, ką reiškia „sunkus“, moteris patikslino: „sunkaus charakterio, labai užsispyręs, principingas, tačiau ir labai gabus, neturi jokių problemų su mokslais. Kartais tas užsispyrimas jam sudaro problemas, nes viską daro savaip“.

    Mama pasakojo, kad jis konfliktavo tik su keliais bendraklasiais, nesutarimai tarp vaikų kildavo dėl lyderiavimo.

    „Sūnus šiandien nėjo į mokyklą, nes yra šoko būsenos. Vakar tik parėjęs namo iš karto pasiprašė miegoti. Kaip gali jaustis vaikas, kuriam buvo suorganizuotas toks spektaklis?“, - piktinosi moteris, pridurdama, kad jis mokykloje terorizuojamas, nes „vaikai yra žiaurūs ir negailestingi, o direktorė nepadeda spręsti problemos“.

    Anot jos, vakar įvykęs konfliktas tarp antrokų – ne pirmas incidentas, „tvarka mokykloje – siaubinga. Pernai sūnus patvoryje esą buvo suspardytas ketvirtokų, o kitas trečiadienį muštynėse dalyvavęs berniukas spardė mergaitei galvą“.

    Paklausta, ar jos sūnus gydėsi Vaiko raidos centro stacionare, moteris sakė nenorinti to komentuoti.

    „Jis puikiausiai lanko būrelius, bendrauja su vaikais kieme. Kitur problemų taip pat nekyla. Kodėl jos kyla mokykloje, turėtų atsakyti mokyklos vadovybė“, - įsitikinusi viena vienturtį sūnų auginanti moteris.

    Incidentas nesutrikdė mokyklos darbo

    "Volungės" pradinės mokyklos direktorės pavaduotoja ugdymui Zita Šaulytė DELFI teigė, kad incidentas nesutrikdė kasdienio mokyklos darbo ritmo, po įvykio vaikai ir mokytojai nuo pamokų nebuvo atleisti. Į mokyklą atvyko psichologė. Mokykloje dirba ir švietimo skyriaus specialistai.

    „Stengiamės viską daryti kaip visada, nes manome, kad pokyčiai dar labiau traumuotų vaikus, nors tėvai eina į mokyklą, domisi įvykiu, rašo įvairiausius raštus, kieme būriuojasi žurnalistai. Mes patys esame sutrikę, nes įvykis neeilinis ir nežinome, kaip tam vaikui padėti“, - sakė administracijos atstovė.

    Paklausta, ar siūlys šalinti antroką iš mokyklos, Ž.Šaulytė teigė , kad to padaryti negalima, nes „vaikas yra mažametis, mokykla privalo mokyti visus mokinius, kokius tik turi“.

    „Nežinau, kaip elgsis mokinio mama, ar norės, kad sūnus liktų mūsų mokykloje ar rinksis kitą. Tai – jos valia. Tačiau jeigu berniukas liks, mokysime jį kaip iki šiol, teiksime jam tokią pagalbą, kokią tik turime ir galime“, - sakė pavaduotoja.

    Gydė Vaiko raidos centre

    Z.Šaulytės, žiniomis, smurtu pratrūkęs vaikas nuo rugsėjo 4 iki 25 dienos gydėsi ir mokėsi Vaiko raidos centre.

    „Iš įstaigos gavome išvadą, rekomendacijas, kad jam reikalinga psichologo, asistento pagalba, tai ir darėme. Tačiau konkrečių išvadų, kuriose būtų įvardytas vaiko sutrikimas - nematome. Jį nustatyti turi pedagoginės-psichologinės tarnybos specialistai. Tokių išvadų neturime, mamą raginame kuo skubiau tai padaryti, kad mums būtų lengviau dirbti, žinotume, į ką atkreipti dėmesį“, - sakė mokyklos direktorės pavaduotoja.

    Kad su berniuku nuolat kyla problemų Z.Šaulytei nebuvo paslaptis. Jos žodžiais, sudėtinga situacija tęsiasi jau antrus metus, tačiau tik trečiadienį pasiekė kulminaciją.

    Pats smurto proveržis direktorės pavaduotojai nebuvo netikėtas, tik šokiravo, kad vaikas pasielgė taip agresyviai.

    „Pernai antraklasis mokėsi kitoje klasėje. Ieškant išeičių buvo perkeltas į kitą klasę, tačiau viskas kartojasi iš naujo. Mokinių tėvai viską žinojo, bet buvo pakantūs, labai geranoriški problemų turinčiam vaikui, nes suprato, kad jam reikia pagalbos“, - prisiminė Z.Šaulytė.

    R.Žakaitienė: bendraamžiams grėsmę keliantys vaikai turi mokytis specialiose mokyklose

    "Mokinių integracija - labai geras dalykas, tačiau tik tokiu atveju, jei elgesio sutrikimų turintis vaikas nekelia grėsmės kitiems mokiniams“, - komentuodama antroko poelgį Vilniaus "Volungės" pradinėje mokykloje DELFI teigė Švietimo ir mokslo ministrė Roma Žakaitienė.

    „Tai – lyg perkūnas iš giedro dangaus. Nesuprantama, kodėl žinodami apie problemišką vaiką, mokyklos vadovai dėl to nesikreipė pagalbos į specialistus. Juk Vilniuje yra psichologinė-pedagoginė tarnyba, Psichologinės pedagogikos centras, kuriame atliekami išsamūs tyrimai, ir jei reikia, drauge su visais negalintis mokytis vaikas perkeliamas į specialią mokyklą“, - sakė ministrė.

    R.Žakaitienės nuomone, pirmiausia reikėtų pasiaiškinti, kas išprovokavo minėto berniuko poelgį, gal jis klasėje jautėsi nesaugus. „Ministerija pasidomės situacija mokykloje ir pasiaiškins, kokios šio įvykio priežastys“, - užtikrino ministerijos vadovė.

    L.Slušnys: Lietuvoje tiksi uždelsto veikimo bomba

    Vaikų psichiatras Linas Slušnys, vertindamas incidentą, tvirtina, kad Lietuva turi tiksinčią uždelsto veikimo bombą ir baiminasi, kad panašūs agresyvių vaikų išpuoliai gali kartotis.

    "Tiksinčią bombą mes turime jau nuo 1996-1998 metų ir niekas į tai nekreipia dėmesio. Šiandien mes turime rezultatą. Šitoje situacijoje ieškota pagalbos – vaikas buvo stebimas, juo rūpinosi specialistai, tačiau šiuo atveju būtų sunku patikėti, kad nėra problemų namuose“, – Lietuvos radijui sakė psichologas.

    Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė ragina mokyklas būti atviresnes ir apie savo problemas nevengti kalbėti viešai.

    „Tai yra sena tradicija, kad mokykla tai yra uzdara teritorija ir apie tai kas mokykloje vyksta neturi būti kalbama viešai. Net tada, kai Į mus kreipiamasi dėl tam tikrų problemų mokyklose, susijusių su vaikų ar pedagogų agresija, visada sulaukiama nepasitenkinimo, kad vertiname neteisingai, esą tai vidaus reikalas.

    Vis dėlto dauguma mokyklų turi nuostatą, tad jie patys turi susitvarkyti neįsileidžiant jokios pagalbos iš šalies“, – Lietuvos radijui sakė R. Šalaševičiūtė.