Ar priklauso kompensacija?

Trumpai tariant, kompensacija gali priklausyti tiek kelionės metu esant atšauktam ar vėluojančiam skrydžiui, tiek ir oro linijoms atšaukus jūsų skrydį likus mažiau nei 14 dienų iki jūsų išvykimo.
Skrydžių kompensacija ir jos dydis priklauso nuo to, kaip toli skrendate ir kiek vėlavo jūsų lėktuvas. Kitaip tariant, kuo toliau skrendate – tuo didesnę kompensaciją gaunate. O kompensaciją galima gauti jei:

Vėlavimo trukmė 2 valandos ir daugiau, o atstumas iki 1500 km
Vėlavimo trukmė 3 valandos ir daugiau, o atstumas virš 1500 km

Kokio dydžio kompensacija priklauso?

Kaip minėjau prieš tai, kompensacijos dydis priklauso nuo skrendamo atstumo, o išraiška eurais atrodo šitaip:

250 eurų – jei atstumas iki 1500 km
400 eurų – jei atstumas 1500 – 3500 km
600 eurų – jei atstumas virš 3500 km

Kokiais atvejais gali priklausyti kompensacija?

  • Skrydis turi prasidėti arba baigtis Europos Sąjungoje*. Tai reiškia, kad daugeliu atveju, oro linijų bendrovė neturi įtakos kompensacijos gavimui. Todėl nėra skirtumo ar skridot iš Kauno į Londoną su pigių skrydžių bendrove „Wizzair“ ar keliaujat iš Berlyno į Dohą su „Qatar Airways“.
  • Labai svarbu įsidėmėti tai, kad oro linijos vėlavimą skaičiuoja ne pagal tai, kiek lėktuvas vėlavo pakilti, bet kiek vėlavo nusileisti galutiniame taške. Todėl, jei jūsų skrydis vėlavo pakilti virš 3 valandų, bet dėl geros vėjo krypties atskrido greičiau nusileisdamas tik 2 val. 50 min vėliau nei suplanuota – greičiausiai jums nepasisekė ir liksite nieko nepešę.
  • Nors skrydžio atšaukimas, kelionės atžvilgiu, yra nekokia perspektyva, bet labai nenusiminkite. Šansai gauti kompensaciją padidėja daug kartų! Be to, įdomu yra tai, kad net jeigu oro linijos pasiūlys alternatyvų skrydį, su kuriuo kelionės tikslą pasieksite nežymiai vėluodami, tačiau vis tiek galėsite kreiptis dėl kompensacijos.

Į ką svarbu atkreipti dėmesį?

Dažnai keleiviai gali susipainioti ar skrydis buvo atšauktas ar vėlavo. Šias sąvokas sumaišyti nesudėtinga, nes oro linijoms išdavus naują bilietą su vėlesniu išvykimo laiku gali pasirodyti, jog skrydis vėluoja, o iš tikrųjų skrydis gali būti atšauktas. Arba atvirkščiai, gali atrodyti, jog pasikeitus orlaiviui skrydis automatiškai atšaukiamas, tačiau galbūt orlaivis keičiamas tik dėl techninių kliūčių, ir tai gali reikšti tik vėlavimą.

Reisas ir transporto priemonė nėra tas pats.

Todėl tokiais atvejais, dar esant oro uoste reikėtų, atkreipti dėmesį į informacinius ekranus ir jums siunčiamą informaciją (sms, el.paštu), kas ten parašyta: Delayed ar Cancelled?

Paprastai pirmoji pasirodžiusi informacija būna, jog skrydis vėluoja, o po kiek laiko, pasirodo galutinis pranešimas, kad skrydis atšauktas ir jus jau perkėlė į kitą skrydį.

Svarbu: jeigu skrydžio numeris pasikeitė, tuomet tai tikrai reiškia – Cancelled.

Ši informacija yra svarbi ne vien dėl to, kad neužsisėdėtumėte oro uoste nesuprasdami, kas įvyko ir prarasdami svarbų laiką, bet ir dėl to, kad vėliau galėtumėt kreiptis dėl kompensacijos.

Foto: Shutterstock

Kas dar gali priklausyti?

Nors papuolus į tokią nemalonią situaciją, atrodo, kad pasaulis griūva, bet nenusiminkite, gali būti, kad jums priklauso daugiau nei jūs galvojate. Todėl keletas patarimų apie papildomas jūsų teises:

  • Jei jau laukiate oro uoste ir skrydis buvo atšauktas, natūralu, kad išalksite. Todėl oro linijos turėtų pasirūpinti maisto kuponais ar užkandžiais, tačiau, žinoma, dažnai kompanijos to neskuba padaryti. Todėl, eikite drąsiai ir pirkite maistą. Nors svarbu paminėti, kad už austres ir brangų šampaną pinigų gali negrąžinti, bet normalus maistas jums priklauso.
  • Jei atsiskaitinėsite banko kortele už maistą ar kitas paslaugas, kurios jums priklauso, būtinai išsisaugokite popierinius kvitus! Vėliau bus kur kas lengviau įrodyti, už ką mokėjote ir kodėl tokios kainos. Paprastai banko išraše esanti informacija nėra išsami ir dėl to oro linijos gali atsisakyti padengti papildomas išlaidas.
  • Taip pat rekomenduojama išsisaugoti popierinį skrydžio bilieto variantą, kurį gavote oro uoste. Nebūtinai jo prireiks, bet papildomi įrodymai jums tikrai gali padėti ar paskubinti procesą.
  • Nebijokite eiti ir bandyti išsireikalauti daugiau nei jums priklauso. Pavyzdžiui, jei esate oro uoste, kur yra specialios, patogios laukimo salės (lounges), nebijokite eiti ir prašyti, kad už patirtus nemalonumus ir sugadintą laiką, jums būtų padaryta išimtis ir leista pasinaudoti esančiais papildomais patogumais.
  • Jei taip atsitiko, kad teko turėti panašią situaciją, bet tuo metu, dar nežinojote apie galimybę gauti kompensaciją, nenusiminkite, galbūt dar ne vėlu, nes tai padaryti galima net per 6 metus.
  • Jei dėl patirtų nemalonumų teko pirkti dar ir naują autobuso ar traukinio bilietą, nepamirškite ir šių kvitų pridėti, siunčiant užklausą dėl kompensacijos ir papildomų išlaidų. Tai nereiškia, kad tikrai grąžins visus pinigus, bet visada geriau prašyti daugiau, nei mažiau.
  • Jei laukiate skrydžio per naktį, būtinai reikalaukite viešbučio. Jei atsitiktų taip, kad nerandate darbuotojų, kurių galėtumėte prašyti, kad užsakytų nakvynę, nebijokite užsisakyti jos patys. Čia taip pat kaip ir su maistu, nebūtina apsistoti Hilton viešbutyje (galima ir paprasčiau), bet jei ir būtina, atgausite bent dalį sumos. Transportas į/iš viešbučio turi būti atlygintas taip pat.

Kur kreiptis dėl kompensacijos?

Svarbiausias patarimas – nesigadinkite likusių atostogų ar kelionės namo dėl įvykusių nesklandumų ir patirtų nemalonumų. Nepulkite visko daryti čia ir dabar (nebent tai liečia jūsų bagažą). Grįžkite namo, susirinkite visus išsaugotus kvitus, bilietus, žinutes bei visą surinktą naudingą informaciją ir tuomet paskyrę tam laiko, ramiai prisėskite ir kreipkitės tiesiai į oro linijas.

Keli patarimai jei būtų sunku surasti informacijos, kur kreiptis, ar kitaip tariant nerastumėte kaip susisiekti su specialiu oro linijų specialiu skyriumi:

  • Jei nenorite skambinti tiesiai į oro linijas, galite siųsti viską į bendrą paštą ir tikėtis, kad jūsų užklausa bus nukreipta ten kur reikia, bet tai gali užimti laiko.
  • Jei esate pasiryžę skambinti tiesiai į oro linijas, atkreipkite dėmesį į skambučių įkainius. Pavyzdžiui, už Europos Sąjungos ribų, kainos gali būti didesnės. Pavyzdys: „Wizzair“ skambučių įkainis milžiniškas, o su atsakymais, ir pagalba jie neskuba.
  • Dar galima bandyti į google susivesti oro linijų pavadinimą + raktinius žodžius, kurie kartais pasiteisina ir padeda surasti tinkamą el. paštą (pvz. „Ryanair flight compensation form“). Jei google neranda, vis tiek nepasiduokite ir bandykite kaitalioti raktinius žodžius. Nors su kai kuriomis oro linijomis tai gali pasirodyti kaip loterija.
  • Nors telefonu jūsų užklausos jie užregistruoti negalės, visgi trumpai pasiskambinti ir pasiklausti, kokiu adresu siųsti užklausą, jei nerandate informacijos patys internete, yra greitesnis ir paprastesnis variantas.

Nemeluosiu, teks apsišarvuoti kantrybe ir būti budriems, nes visa procedūra gali užtrukti. Net jei ir po gero mėnesio tylu, nepasiduokite, bandykite dar kartą atsakyti į jų automatinį laišką ar skambinti pasiteirauti.

Svarbu surašyti viską kuo aiškiau, bei pateikit visą informaciją (kvitus, bilietus, žinutes ir t.t.). Jau nebe tie laikai, kai oro linijos ignoruoja tokias užklausas, nes joms tai gali kainuoti daugiau, nei jums išmokėti, kas priklauso.

Ką daryti, jei atsisako išmokėti kompensaciją?

Žinoma, nereikia atmesti galimybės, kad ir kaip bebūtų apmaudu, kad jums kompensacija nepriklauso. Bet, jei tiesiog teorinių žinių nepavyksta pritaikyti praktikoje ir vis gaunate neigiamą atsakymą iš oro linijų dėl kompensacijos arba dar blogiau – nesulaukiate jokio atsakymo, nenuleiskite rankų ir dar neskubėkite kreiptis į tuo užsiimančias įmones.

Greičiausiai esate girdėję apie vartotojų teises. Lietuvoje yra Europos Vartotojų Centras. Jiems galite parašyti tiek pasiteiravimui, tiek pateikiant skundą dėl vėlavusio ar atšaukto skrydžio. Pastarieji turėtų jums padėti atgauti priklausančią kompensaciją visiškai nemokamai.

Jei manote, kad oro linijos gudrauja ir atsisako išmokėti jums priklausančią kompensaciją, galite kreiptis ir į tos valstybės, kurioje įvyko įvykis, nacionalinę instituciją. Ši institucija padės išsiaiškinti, kokios buvo vėlavimo/atšaukimo priežastys, o tam padedančių visų ES institucijų kontaktus rasite šioje nuorodoje.