Tai Europos kelionių informacijos ir leidimų sistemos (angl. European Travel Information and Authorisation System; ETIAS), kuri bus įdiegta kitais metais, dalis.

Pagal naują sistemą, ES nepriklausančių šalių gyventojai, norėdami atvykti į Šengeno zoną pirmiausia turės pateikti prašymą kelionės leidimui ir sumokėti už leidimą.

Kas yra AIS ir ETIAS?

Pagal AIS bus fiksuojama papildoma informacija apie atvykstančiuosius iš trečiųjų šalių.
Be paso duomenų automatinės užkardos prie sienų ims ir saugos biometrinius duomenis, įskaitant pirštų atspaudus ir veido atvaizdus, rašo euronews.com.

Automatizuotos patikros sistemos pasienyje fiksuos asmens dokumento duomenis, biometrinius duomenis – pirštų atspaudus, veido nuotrauką.

Atspaudai į pasus nebus dedami, vietoje to sistema automatiškai registruos, kai asmuo įvažiuos ar išvažiuos iš ES šalies.

Taip bus lengviau pastebėti, jei kas atvykęs į ES per ilgai išbuvo. Ne ES piliečiai, taip pat ir JK piliečiai po „Brexit“, be vizos gali išbūti ES tik 90 dienų.

EES sistema nebus taikoma ES piliečiams ar keliaujantiems tarp Šengeno zonos šalių narių.

Kaip atrodys AIS automatizuotos patikros sistemos?

ES valstybės ruošiasi įdiegti automatizuotas patikros sistemas, kurios atliktų AIS patikrą.
Lietuvoje taip pat šiuo metu vyksta naujų sistemų diegimo procesas. Anot Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) atstovo Andriaus Jaracko, Lietuva jas ketina parengti anksčiau, nei sistema startuos ES.

„Tarnybinės ir keliautojų savitarnos sistemos bus įdiegtos visuose pagrindiniuose tarptautiniuse pasienio kontrolės punktuose. Netrukus bus galima jas pamatyti, o su veikimo principais galima susipažinti ROBARS (Robotizuota optoelektroninė biometrinė / alfanumerinė registracijos sistema) svetainėje – www.robars.lt“, – Delfi sakė VSAT atstovas.

Prancūzija oro uostuose žada įrengti panašiu principu veikiančius savitarnos kioskus, kuriuose keliautojai galės iš anksto užregistruoti savo biometrinius duomenis ir asmeninę informaciją, o paskui kreiptis į pareigūnus, kurie patikrins jų tapatybę.

Vokietija ir Austrija patvirtino, kad jų oro uostuose bus įdiegta panaši sistema.
Prie Prancūzijos sausumos ir jūros sienų automobiliu atvykstantys lankytojai galės užregistruoti savo duomenis planšetiniais įrenginiais.

Italija pranešė, kad visuose pagrindiniuose oro uostuose padidins automatizuotų vartų skaičių bei įrengs apie 600 vadinamųjų savitarnos kioskų.

Norvegija ketina išbandyti automatines kameras, kurias kuruos pasieniečiai.

Kaip pateikti prašymą ETIAS?

ETIAS sistema įsigalios nuo 2023 m. lapkričio. Už leidimą įvažiuoti į daugumą Europos valstybių trečiųjų šalių piliečiams reikės sumokėti 7 eurus.

Trečiųjų šalių piliečiai su leidimu galės išbūti ES šalyse ir Šengeno zonoje iki 90 zonų. Jei keliautojams išduodama viza, ji galios trejus metus. Vizos nereikės Airijos gyventojams, nes Airija priklauso JK ir Airijos bendrajai kelionių erdvei.

18–70 m. amžiaus norintieji atvykti į ES ar į Šengeno zoną turės pateikti internetu prašymą dėl kelionės leidimo ir sumokėti už jį 7 eurus.

Ar reikalinga viza, jei asmuo turi europietišką asmens tapatybės kortelę?

Ne ES piliečiams, oficialiai gyvenantiems ES šalyje, gali būti netaikomos AIS ir ETIAS. Jums reikės turėti biometrinę asmens tapatybės kortelę, pavyzdžiui, carte de sejour Prancūzijoje arba carta di soggiorno Italijoje. Tai reiškia, kad jiems netaikomas ir 90 dienų apribojimas.

Tiesa, kol kas nepateikiama informacijos apie tai, kaip automatinės užkardos prie sienų nustatys, kad keliautojas yra ES gyventojas, jei jis naudojasi ne ES pasu.

Ar dėl AIS neatsiras eilių pasienyje?

ES ruošiantis įdiegti skaitmeninių barjerų sistemą, baiminamasi dėl galimų trukdžių pasienyje. Kelios šalys išsakė nuomonę, kad nepakanka laiko išbandyti griežtesnius patikrinimus prieš jiems įsigaliojant. Vėlavimų galbūt neišvengs net ES gyvenantys keliautojai.

Paklaustas, ar dėl AIS eilės Lietuvos pasienyje netaps ilgesnės, A. Jarackas pripažįsta, kad atvykimo išvykimo sistema yra papildomas darbas VSAT, tačiau tikisi, kad ROBARS iš esmės sumažins tokią tikimybę.

Praėjusią savaitę ES Tarybos paskelbtame dokumente publikuojamos įvairių ES šalių narių pastabos dėl naujosios sistemos. Ypač susirūpinusios, kad laukimas pasienyje gali pailgėti, buvo Austrija ir Vokietija.

„Dėl papildomų užduočių, atsirandančių dėl EES reglamento, stipriai pailgės procesas, – teigė Austrijos valdžios institucijų pareigūnai. – Prognozuojame, kad procesų trukmė, palyginti su dabartine padėtimi, dvigubai pailgės.“

Ar ES šalys bus pasirengusios įdiegti AIS?

Nors Lietuva tam sparčiai ruošiasi, kai kurioms šalims kyla klausimų, ar bus spėta laiku įrengti užtvarų infrastruktūrą.

Vokietijos valdžios institucijos pripažino, kad „nuo 2023 m. gegužės stabiliai veikianti AIS sistema atrodo mažai tikėtina“.

Austrijos valdžios pareigūnai informavo, kad siekiama padaryti daugiau vietos automatizuotiems kioskams, tačiau iki numatytos sistemos veikimo pradžios darbai nebus baigti.

Kaip išvengti įvairių su ETIAS susijusių sukčiavimų?

ES valdžios pareigūnai jau išplatino įspėjimą ne ES šalių piliečiams saugotis sukčių, kurie melagingose interneto svetainėse siūlys ETIAS vizas. Įspėjama, kad sukčiai gali siūlyti tariamas tarpininkavimo paslaugas, už kurias prašys sumokėti administravimo mokestį.

ES pareigūnai primygtinai ragina naudotis tik oficialia ETIAS svetaine. Ji dar neveikia, o kai bus paruošta, jos domenas bus „europa.eu“.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)