Italų įmonės į finansinį tvarumą visada linkusios žiūrėti pro pirštus. Virš daugelio jų skolos nuolat kabo lyg kirsti pasirengęs Damoklo kardas. „Alitalia“ net Italijoje gali būti drąsiai vadinama atsainumo simboliu. Praeityje patyrusi ne vieną finansinį krachą nė neketindavo pasimokyti.

Galiausiai 2017 metais pasiektas melodramos taškas. Investuotojai, nusivylę visišku įmonės darbuotojų nenoru eiti į kalbas apie įmonei reikalingus pokyčius, akcijų paketą tiesiog išmetė. Jei ne valstybės įsikišimas, finansinė 900 mln. eurų injekcija, įmonė būtų sužlugusi.

Per dvejus metus po finansinės injekcijos įmonė nepadarė nieko reikšmingo. Nebuvo bandymų ieškoti naujų rinkų ar investuoti į naujus lėktuvus senstančiame aviaparke. Darbuotojų skaičius taip pat nekito (jų keliskart daugiau nei reikėtų tokio dydžio įmonei). Kiekvieną mėnesį skolos sėkmingai augo toliau. Dotacija tiesiog padengė ir toliau nė vieno pelningo mėnesio nesugebančios sugeneruoti kompanijos veiklą. 2019 metais Italija paskyrė papildomus 400 mln. eurų, nes įmonė vėl nebeturėjo apyvartinių lėšų.

Toks finansinis šalies kišimasis į įmonės darbą užtraukė Europos komisijos (EK) rūstybę. Kilo įtarimų ar parama nėra skiriama su tikslu neleisti kitoms įmonėms įžengti į Italijos rinką. Europos Sąjungoje toks konkurencijos ribojimas draudžiamas.

Šių metų COVID-19 susirgimų banga pirmiausia smogė Italijai. Staigiai didėjantis susirgimų skaičius labiausiai paveikė Italijos avialinijas. Skrydžiai į šią šalį sustojo. Buvo pritaikytas kelionių ribojimas atvykimui į Italiją.

Keliskart kritę skrydžių skaičiai bei turistinio vasaros sezono nebuvimas skaudžiai kirto aviacijos sektoriui. Be paramos daugelis vežėjų bankrutuotų. Europa ėmėsi aktyvių veiksmų gelbėdama paveiktus sektorius.

Naujienų svetainė Euractive cituoja konkurencijos komisarę Margaretą Vestager: „Ši priemonė leis Italijai kompensuoti „Alitalia“ patirtą žalą, tiesiogiai susijusią su pritaikytu kelionių draudimu, kuriuo buvo siekta sulėtinti koronos viruso plitimą“. Taip ji komentavo rugsėjo 4 d. priimtą sprendimą skirti paramą problemų kamuojamai aviakompanijai.

Europos komisija, nuo kovo 1 dienos iki birželio 15-s, pritaikyto kelionių draudimo žalą kompanijai įvertino 199,45 mln. eurų suma. Tokią sumą Italija galės skirti „Alitalia“. Pabrėžiama, kad parama paskirtina „dėl išskirtinių priežasčių“.

Dėl šios pervestos paramos sumos ateityje problemų nekils. Tačiau šis sprendimas neliečia prieš tai buvusių injekcijų. EK toliau aiškinsis ar per praeitus du kartus įmonei pervesti 1,3 milijardo eurų nėra pažeidimas.

Tuo metu Italija planuoja dar šiemet papildomai skirti 3 milijardus eurų „Alitalia“. Kovo pradžioje buvo nutarta įmonės valdymą galutinai perduoti į valstybės rankas. Už šią sumą į atostogas turėtų būti išsiųsti daugiau nei 6000 darbuotojų, sumažintas turimų lėktuvų skaičius, įsigytą naujų, siekti atnaujinti transatlantinius skrydžius.