Savaime suprantama – kasdien sulaukiant žinių apie naujus koronaviruso atvejus, kelionių planai kardinaliai pasikeitė. Žmonės atšaukia keliones, viešbučius.

Vilniuje 4 būstus per „Airbnb“ platformą nuomojantis Erikas dabar vykstančią situaciją apibūdino vienu žodžiu – „balaganas“. Paskelbus karantiną vyras buvo nusiteikęs pesimistiškai, tačiau reali situacija jo valdomuose butuose yra geresnė nei tikėjosi.

„Galvojau, kad pajamos bus nulinės, bet viskas nėra taip juoda, kaip planavau. Aišku, naujų klientų pas mane kol kas nulis, bet manau, kad atšilus orams judėjimo vis tiek bus“, – sakė vyras.

Didžioji dalis vilniečio svečių atšaukė rezervacijas, o gyventi liko tik tie, kurie negali grįžti namo.

„Dabar pas mane gyvena tik tie, kurie įstrigo Lietuvoje. Jiems nieko kito nelieka, kaip tik pratęsti nuomos laikotarpį, bet dabar kiekvieną dieną viskas keičiasi. Vienas mano svečias būstą rezervavo iki vasaros vidurio. Jis vis bando išvykti, bet kaskart jo skrydžius atšaukia ir jis negali grįžti namo. Kitas svečias irgi norėtų išvykti, turi leidimą gyventi Danijoje, bet jis nėra tos šalies pilietis. Ir jie jo išvis nebeįsileidžia atgal.“

Būstų šeimininkas teigė sulaukiantis nemažai užklausų dėl saviizoliacijos. Pasak pašnekovo, iš užsienio grįžtantys lietuviai domisi nuoma 14 dienų ar ilgesniam laikotarpiui.

Foto: Shutterstock

Šiauliuose butus nuomojanti Žavinta Kiliūtė teigė, kad mažesniuose miestuose situacija yra kur kas prastesnė nei sostinėje. Kitaip nei viešbučiai, kurie gali tikėtis valstybės kompensacijų ir paramos, „Airbnb“ būstų nuomotojai, dirbantys pagal verslo liudijimus, nuostolius turės tiesiog „praryti“. „Visa laimė, kad tai nėra vienintelis mano pajamų šaltinis“, – sakė būstų šeimininkė.

Moteris „Airbnb“ platfomoje nuomoti butus pradėjo prieš 4 metus ir šiuo metu valdo 6 šeimai priklausančius butus Šiauliuose. Ji pasakojo, kad iki sausio mėnesio vidurio paprastai butus būna užėmę ilgesnėms atostogoms grįžę emigrantai, o jau sausio pabaigoje viskas grįžta į savas vėžes.

Porą paskutinių metų sausio-kovo mėnesiais kiekvieną savaitę butuose ji sulaukdavo nuomininkų iš Azijos (Kinija, Japonija, Taivanas, Honkongas). Jų atvykimo tikslas į Šiaulius – Kryžių kalnas. Pasak Ž. Kiliūtės, praėjusių metų lapkričio – gruodžio mėnesiais tie užsakymai pradėjo pildytis kaip anksčiau, tačiau sausio mėnesį visi buvo atšaukti.

„Vasario mėnesį jau buvo jaučiamas ir turistų iš Europos sumažėjimas – faktiškai butai dar buvo užsakomi, bet paskutinėmis dienomis turistai iš Vokietijos, Ispanijos, Italijos užsakymus atšaukdavo“, – pasakojo būstų šeimininkė.

Tiek „Airbnb“, tiek „Booking.com“ skatino nepaisyti griežtų atšaukimo taisyklių svečiams, kurie negali atvykti dėl COVID-19, grąžinti visus pinigus už užsakymus. Šiauliuose butus nuomojanti moteris teigė kad vėliau „Airbnb“, jau net nebesiūlė, o tiesiog gražino pinigus visiems svečiams, kas sukėlė „bangas“ tarptautinėje nuomotojų (host'ų) bendruomenėje, bet tik tol, kol pasimatė visas pandemijos mastas, ir visas pasaulis užsidarė.

Foto: Shutterstock


Pagal karantino taisykles, tiek viešbučiai, tiek nuomojami būstai neprivalo būti uždaryti, tačiau savininkai priversti imtis papildomų atsargumo priemonių.

„Dabar visiškai keičiasi tvarkymo po svečių principai. Negalime atmesti fakto, jog svečiai patys to nežinodami gali būti viruso nešiotojai, o virusas ant paviršių gali išlikti aktyvus kurį laiką. Tad po svečių išvykimo, butas paliekamas karantinui kelias dienas (3-4 d.). Tuomet tvarkomas, dezinfekuojamas ir tik kitą dieną vėl gali būti įleidžiami svečiai. Tad vienos dienos viešnagės tampa nuostolingomis ir šiuo metu trumpiausia galima viešnagė yra 4-5 dienos. Užsakymus priimame.

Užimtumo kalendorius nėra visiškai tuščias, tačiau tie keli turimi užsakymai, turint omeny papildomas priemones užtikrinti švarą ir dezinfekciją, tik dengia mokesčius ir išlaidas. Kovo mėnesį atvyksta tik pastovūs svečiai, atvažiuojantys darbo reikalais (pvz. atvykstantys medikai, inžinieriai), tačiau nėra garantijos, jog ir jie griežtėjant karantino sąlygoms neatšauks užsakymų. Teisingiausia šiuo metu būtų sakyti, jog nedirbame.“

Nemažai Ž. Kiliūtės svečių persikėlė rezervacijas vasarai ar rudeniui, tačiau kovo mėnesį vasaros laikotarpiui ji jau turėdavo užpildytus kalendorius, nes tautiečiai iš užsienio grįždavo kelių savaičių atostogoms. Šiuo metu jie užsakymų dar nedaro. Be to, ji negavo nė vienos užklausos dėl galimybės saviizoliuotis 14 dienų.

Foto: Shutterstock

Kaip elgtis užsisakiusiems arba nuomojantiems būstą

Klientams (užsisakantiems būstą) arba nuomojamo būsto šeimininkams „Airbnb“ kompanija savo puslapyje paskelbė informaciją apie užsakymų atšaukimo politiką pandemijos metu.

Aktualu, jei esate klientas (užsisakantis būstą)

Vienas reikšmingiausių pokyčių – kompanijos politika dėl užsakymų atšaukimo. Taigi jei jūs rezervavote būstą iki šių metų kovo 14-os imtinai, o apsigyvenimo laikas buvo nuo kovo 14 iki balandžio 14, rezervaciją galite atšaukti ir jums grąžins visą sumokėtą sumą.

Tačiau, kaip rašoma kompanijos interneto svetainėje, jei rezervacija jau vykdoma (jūsų atvykimo laikas jau praėjo), minėtos pateisinamo aplinkybės negalioja.

Jei ketinate daryti užsakymą dabar (t. y. po kovo14 d.), pasidomėkite, ar šeimininkai taiko lanksčias užsakymo atšaukimo sąlygas. Priešingu atveju, „Airbnb“ negrąžins lėšų už užsakymus, atliktus po kovo 14 d.

Jei užsisakėte būstą kokiam nors konkrečiam renginiui (arba „potyriams“, kaip rašoma kompanijos svetainėje), kaip antai, muzikos ir menų festivaliui „Coachella“, kompanija siūlo perskaityti atšaukimo sąlygas jos interneto svetainėje. Kompanija sukūrė sistemą, pagal kurią būsto šeimininkas galės grąžinti pinigus už tokio pobūdžio rezervacijas.

Visiems užsakymas nuo dabar iki birželio 1 d. taikoma ši sąlyga – jei lankytojas atšaukė užsakymą, bet formaliai jam nepriklauso pinigų grąžinimas, „Airbnb“ suteiks už sumokėtą sumą vadinamąjį kelionės kuponą. Žinoma, šis kuponas naudingas, jei ateityje planuojate kitą kelionę.

Šiuo metu kompanija sulaukia daugybės užklausų, taigi turi prašymą – kreiptis į kompaniją tik tokiu atveju, jei iki rezervacijos liko 72 valandos. Prioritetas bus teikiamas tiems, kam skubiai reikia pagalbos.

Aktualu, jei jūs – nuomojamo būsto šeimininkas

Neseniai „Airbnb“ išplatino pranešimą, kuriame užtikrina šeimininkus – kompanija svarsto priemonių planą, apie kurį paskelbs artimiausiomis savaitėmis.

Kol kas, jei klientas atšaukė užsakymą dėl pateisinamų aplinkybių, „Airbnb“ informuos šeimininką ir automatiškai atlaisvins datas kalendoriuje, kad šeimininkas galėtų priimti kitus lankytojus. Už atšaukimą joks mokestis nebus imamas.

„Airbnb“ pristato ir naują filtrą, su kuriuo bus lengva ieškoti pasiūlymų su lanksčia užsakymų atšaukimo politika. Kompanija tikisi, kad tai sušvelnins nuostolius. „Airbnb“ rekomenduoja visiems šeimininkams sušvelninti griežtą užsakymų atšaukimų politiką.

Kompanija rekomenduoja peržiūrėti savo aprašymą ir pateikti kuo daugiau informacijos, kuri šiuo metu galėtų būti naudinga klientams. Šeimininkams patariama įvesti galimybę svečiams patiems įsiregistruoti. Jei šeimininkai norėtų gauti daugiau informacijos apie svečius, kompanija atsiųs klausimų šabloną, kurį bus galima nusiųsti prieš patvirtinant užsakymą. Jei nerimą kelia kažkokios konkrečios aplinkybės, kreipkitės į aptarnavimo ir pagalbos specialistus – jie atsakys į jūsų klausimus.

Tos pačios išskirtinės sąlygos taikomis ir šeimininkams – jei atšaukėte užsakymus klientams nuo kovo 14 iki balandžio 14 d., nepatirsite nuostolių ir tai niekaip nepakenks jūsų statusui „Superhost“. Kitais atvejais galioja įprastos atšaukimo sąlygos – jūs turėsite susisiekti su klientais.