Labai vertinamas ir trokštamas automobilių prekės ženklas „Ferrari“ atsidūrė laisvoje rinkoje vykstančios kovos centre ir tai neturi nieko bendro su jo sėkme Volstryto akcijų biržoje ar jo vadovo Sergio Marchionne dideliais planais paversti šį superautomobilių gamintoją prabangos prekių kompanija.

Iškart už „Ferrari“ muziejaus vartų Maranelo mieste, kur ir gaminami šio prekės ženklo automobiliai, verslumo dvasia susikerta su bendruomeniniu susirūpinimu dėl saugumo ir netgi prideramo elgesio, kai vis didėjantis pultas savarankiškų bendrovių, teikiančių bandomųjų važiavimų „Ferrari“ automobiliais paslaugas, tvirtina kovojančios dėl išgyvenimo tuo metu, kai miestas vis labiau griežtina tvarką.

„Mes esame verslininkai, mes esame turistiniame mieste ir aš negaliu reklamuoti savo verslo“, – piktinasi Maja Corluka Valestri, „Pit Lane Red Passion“ savininkė, ir priduria, kad naujosios tvarkos padaryta ekonominė žala jau akivaizdi. – Mes netekome 80 procentų savo verslo. Aš jau išsiunčiau visus dokumentus savo teisininkui“.

Bandomųjų vairavimų verslas leido skaičiuoti pelną, mat šie superautomobiliai mėgstami visame pasaulyje, o galimybė išbandyti jį suteikiama „už vakarienės mieste kainą“, kaip išsireiškė vienas tokios įmonės savininkas. Išties, ne kiekvienam pavyksta susikrauti tokius turtus, kad galėtų pralėkti nuosavu „Ferrari“.

Dešimt minučių važiavimo „Ferrari F430 Spider“ kainuoja 80 eurų. Dvi valandos pasivažinėjimo po apylinkių kalvas „Ferrari 458 Special“ jums atsieis iki 1400 eurų. Į visus bandomuosius važiavimus lydi profesionalus lenktyninių automobilių vairuotojas, nes to reikalauja nenuginčijama miesto tvarka. Nors tokios įmonės egzistuoja visame pasaulyje, nuo Londono iki Paryžiau ar Las Vegaso, važinėjimas po Maranelo apylinkes – išties nepralenkiama patirtis tikram „Ferrari“ gerbėjui.

„Maskvos atstovybėje išbandėme „California“ ir „Berlinetta“. Mano vyras nori įsigyti tokį automobilį, jeigu įmanoma, tad mes atvykome į Maranelą“, – pasakoja iš Rusijos atvykusi Ana, nenorėjusi atskleisti savo pavardės. Po bandomojo važiavimo moteris turėjo vienintelį nusiskundimą; „Aš norėjau važiuoti greičiau“.

Kadangi dabar tai prieinama masėms, „Ferrari“ gausmas šio Italijos miesto gatvėse nebūtinai byloja, kad prie vairo sėdi naujas savininkas. Tai tampa nuolatiniu fonu, kat dešimtys būsimų Schumacherių ir Vettelių didina apsisukimų skaičių ir šauna iš vietos, skundžiasi Maranelo meras Massimiliano Morini.

Kol pradedančios bendrovės konkuruoja dėl potencialių klientų (kasmet „Ferrari“ muziejų aplanko apie 300 tūkstančių žmonių) dėmesio, pasak M. Morini, būta keleto nevaldomų scenų, pavyzdžiui, kai su konkurentais susipešama dėl vietos muziejaus automobilių statymo aikštelėje.

„Tai neabejotinai didelius cilindrus turinčios mašinos, kurios yra labai galingos, ir jos važinėja tomis pačiomis gatvėmis kaip ir reguliarus transportas, – tvirtina M. Morini ir akcentuoja dvi problemas: vietinių nusiskundimus dėl triukšmo ir papildomas išlaidas eismo priežiūrai. – Jūs negalite įsivaizduoti, kokių didelių problemų tai kelia gyvenantiems netoliese, kurie, suprantama, nori ir turi teisę pailsėti“.

Kaip teigia miesto pareigūnai, iki šiol reikšmingų avarijų išvengta, o bandomuosius vairavimus siūlantys verslininkai tikina, kad didžiausia jų padaroma žala – ratų paliktos žymės ant kelkraščių. Vis dėlto, susirūpinimo dėl saugumo tai nei kiek nesumažina.

Maranelas ir kaimyninis Fioranas suvienijo jėgas ir apribojo valandas, kuriomis gali vykti bandomieji vairavimai – iš esmės jos buvo apribotos iki poros valandų ankstyvą popietę – ir uždraudė kompanijoms ieškoti potencialių klientų netoli muziejaus. Siekiant priversti laikytis tvarkos, Maranelas įvedė aštuonių dienų įmonės veiklos suspendavimą po trečio įspėjimo, kas, pasak M. Morini labiau atgraso nei ankstesnė 500 eurų bauda.

Bandomuosius važiavimus siūlantys verslininkai tikina, kad naujoji tvarka vos leidžia kvėpuoti jų bendrovėms, o valdžia ir firmų agentai praktiškai žaidžia katės ir pelės žaidimus, jau nekalbant apie tai, kad nebeliko klientų verslo piko valandomis.

„Tai neabejotinai apribojo mūsų paslaugas, tai tas pats, kaip prašyti restoraną užsidaryti nuo pirmos iki dviejų popiet“, – tikina „Push-Start“ savininkas Stefano Ravazzini. Būtent jo vadovaujama bendrovė prieš šešerius metus pirmoji ėmė teikti bandomųjų važiavimų paslaugas.
M. K. Valestri skundžiasi, kad tvarka buvo sugriežtinta praėjus vos metams nuo to, kai ji pradėjo savo verslą, kas pakirto jos verslo planą. „Akivaizdu, kad tos taisyklės nėra gerai, – tikina verslininkė. – Jos niekada nebuvo gerai“.

Pralaimėję teisinį mūšį, kurio metu bandė įrodyti, kad naujoji tvarka yra nukreipta prieš verslą, dabar šių verslininkai svarsto, kaip išgelbėti savo investicijas, kurios apima daugiausiai dešimt „Ferrari“ automobilių ir, pavyzdžiui, suvenyrų parduotuves bei kavines.

Nors automobilių gamintojo atstovas spaudai atsisakė komentuoti šį verslo modelį, tačiau eilinių žmonių bendrovės, kurios siejamos su „Ferrari“ vardu, daugeliu atžvilgių prieštarauja šio prekės ženklo užimamai išskirtinei pozicijai rinkoje.

Centrifūgą primenantis spaudimas į oda aptrauktą sėdynę, kai „Ferrari“ nuo nulio iki šimto kilometrų per valandą greičio įsibėgėja per kiek daugiau nei tris sekundes, buvo numatytas tik tiems, kurie gali sau leisti beveik 200 tūkstančių eurų pradinę kainą. Per metus pagaminama vos daugiau nei septyni tūkstančiai naujų automobilių.

Nors ir nėra iki galo aišku, vis dėlto, toks verslas iš tikrųjų kenkia labai puoselėjamam „Ferrari“ įvaizdžiui, juolab S. Marchionne rengia planą įvaizdžio prasme paversti „Ferrari“ prabangos prekių gamintoju, tokiu kaip „Hermes“ ar „Armani“. Dalis šio proceso numato „Ferrari“ atskyrimą nuo su masine rinka siejamos motininės bendrovės „Fiat Chrysler Automobiles NV“. Tai numatyta užbaigti jau sausio mėnesį, įregistruojant papildomas akcijas Milane.

„Tam tikra prasme tai beveik pažymi, kokia ypatinga yra tikro „Ferrari“ savininko patirtis“, – teigia Robertas Haigh, vadovaujantis Londone įsikūrusiai konsultacinei bendrovei „Brand Finance“.
Jei trumpalaikių bandomųjų vairavimų dalyviai „išeis tuščiomis rankomis“, „Ferrari“ savininkai gauna VIP patirtį, įskaitant turą po gamyklą, automobilio individualizavimo ateljė paslaugas ir galbūt net keletą ratų garsiojoje Fiorano „Formulės-1“ trasoje.