Ramadano taisyklės
Daugelis musulmonų tiki, kad ramadano pasninkas yra privalomas, tačiau kai kuriems žmonėms jo laikytis draudžiama. Nėščios ar krūtimi maitinančios moterys, senyvo amžiaus žmonės, rimtai sergantys, keliautojai, vaikai ar sveikatos problemų turintys neturėtų pasninkauti. Taip pat pasninko gali nesilaikyti moterys, sergančios mėnesinėmis ar esant pogimdyviniam kraujavimui, tyčiniui vėmimui. Tačiau „praleistas“ dienas reikės kompensuoti kitomis.
Gyvenimas prasideda aštuntą valandą vakaro, o baigiasi trečią valandą ryte. Tuomet eidamas per rajonus vyras, mušdamas būgną, praneša, kad atėjo metas paskutiniam valgiui. Kavinėse vėl ima spengti tyla ir karaliauja musės, kurių čia apstu, nes nėra jokių šiukšliadėžių, atliekos paliekamos tiesiog lauke. Tokia betvarkė vyrauja dėl to, kad bijoma teroristinių išpuolių, paliktų sprogmenų.
Skirtingos vakarienės
Susipažinti su ramadano vakariene yra keletas būdų – apsilankyti turkų šeimoje, vargšams skirtose palapinėse arba tiesiog kavinėje.
Paprasčiausias variantas - nueiti į kavinę. Vakarais jos vėl prisipildo žmonių. Iš pradžių patiekiami lengvi užkandžiai, kad žmonės galėtų paruošti savo iškankintus skrandžius, o tuomet imama mėgautis turtinga turkų virtuve.
„Šiandien vakarienei susitikime penktą valandą dienos, nes sergu, tad galiu valgyti dienos metu“, – džiaugsmingai praneša bendraamžė Ezel.
Krikščioniui tai gali kelti nuostabą. Žinoma, kiekvienas susikuria tam tikrų išlygų – ypač jaunimas. Visi apribojimai pradingsta naktį.
Vienos ramadano vakarienės nepamiršiu dar ilgai.
Ramybės pabaiga
Paskutinę ramadano dieną į svečius pasikvietusi Gulse pripažįsta, jog turkai kartais pernelyg spaudžia savo svečius: „Atvykėlis iš užsienio mums yra garbė, tad norime, kad jis viską išbandytų. Kartais žmogui toks dėmesys gali prilygti spaudimui.“
Vakarienėje apsilankę olandas ir mongolė pritaria iškeltai idėjai – pernelyg didelis svetingumas gali kelti įspūdį, jog žmogus kažko iš tavęs nori, tikisi naudos.
Čia ir atsispindi kultūriniai skirtumai, kurie Lietuvoje įvardijami kaip pilietinis neaktyvumas, bet yra gajūs ne vienoje Europos valstybėje. Olandas Arne pasakoja, kad jo šalyje merginai nukritus nuo dviračio niekas neišties pagalbos rankos. „Turkijoje tai niekada neįvyktų“, – teigia Gulse.
Nepatikėčiau tokiais žodžiais, jei prieš vykstant būtent į šią vakarienę, nebūčiau pamačiusi užpuolimo savo akimis. Einant link namo, kuriame apsistoję draugai, išgirstame šūvius. Apsidairome – jie sklinda iš netoliese esančios parduotuvės ir pastebime keliu bėgantį vyrą su peiliu rankose. Turkas Harkan griebia mane už rankos ir jau esame kitoje gatvės pusėje. Dar keletas šūvių, o po akimirkos atvažiuoja greitoji pagalba ir policija, būriuojasi žmonės.
„Šįkart turkai nesikišo, nes vyras turėjo šaunamąjį ginklą. Dažniausiai prieš atvykstant policijai vietiniai jau būna savo rankomis padarę tvarką“, – pasakoja Dilara.
O dėl ko tai įvyksta? Skolos? „Dažniausia priežastis – meilė. Išdavystės, vilionės, nužiūrėjimai. Juokinga ir graudu, kad tai priveda prie tokių akistatų“, – sesers mintis plėtoja Gulse.
Taip buvo „pakrikštyta“ paskutinė ramadano diena. Ramadanas baigėsi – išsieikvojo ir ramybės likučiai.