Daugiau nei 10 valandų iš Antalijos į Vilnių vėluojančio skrydžio laukę lietuviai vis dar negali pamiršti patirto košmaro. Keleivius oro uoste beveik pusei paros įkalinusi „Small Planet Airlines“ bendrovė nesiteikia išmokėti priklausančių kompensacijų, o tai nukentėjusieji vadina apgavyste. 



Nukentėję keleiviai kreipėsi į bendrovę dėl kompensacijų išmokėjimo. Su DELFI susisiekė keli šio reiso keleiviai (redakcijai vardai žinomi), kuriems buvo paaiškinta, kad skrydis vėlavo ne dėl bendrovės kaltės, todėl jie negali gauti pilnų pagal ES 261/2004 reglamentą jiems priklausančių kompensacijų, siekiančių 400 Eur. „Po šio oro uoste patirto košmaro bendrovės atstovai viešai atsiprašinėjo ir tikino, kad tai įvyko dėl jų kaltės, todėl visiems priklauso pilnos kompensacijos, o šiandien gavau laišką, kuriame teigiama, kad jie nekalti. Jie rašo, kad bendrovė, siekdama padengti mūsų neigiamą patirtį, sąlygotą šio incidento, nusprendė pasiūlyti mums tik 100 Eur kompensaciją“, – pasipiktinimo neslėpė nukentėjusi keleivė.

Kaip pasakojo šiuo reisu skridę keleiviai, į Lietuvą išskristi jie turėjo 5 val. 45 min., bet atvykę į oro uostą sužinojo, kad skrydis atidėtas. Po ilgų atidėliojimų 8 val. buvo pranešta, kad lėktuvas paruoštas, tik mažesnis – talpinantis 180 žmonių. Iš viso skrydžio laukė 220 žmonių. Buvo ieškoma 40 savanorių, kurie skristų vėlesniu skrydžiu. Žadėjo, kad kitas lėktuvas atvyks po dviejų valandų. Iš daugiau kaip dviejų šimtų žmonių atsirado tik dvidešimt savanorių, jiems buvo pasiūlyta 200 eurų dydžio kompensacija ir maitinimas.

Po dviejų valandų žadėto lėktuvo nebuvo, keleiviai išskrido tik 15.40 val., oro uoste praleidę daugiau nei 10 val. Pagal tai, kaip Europos Teisingumo Teismas yra išaiškinęs ES lėktuvų keleivių teisių reglamentą, ilgesnis kaip 3 val. lėktuvo vėlavimas prilygintinas skrydžio atšaukimui, todėl keleiviams priklauso kompensacija. Kadangi skrydžio atstumas šiuo atveju viršijo 1500 km, kompensacijos dydis lygus 400 eurų. 


Paaiškėjus, kad nepasirašiusieji savanoriškų sutarčių gaus 400 Eur, o pasirašiusieji – tik 200 Eur, pastarieji pasipiktino dėl tokios nelygybės. Apie tai DELFI rašė ČIA.



Gegužės 4 dieną DELFI kreipėsi į „Small planet airlines“ prašydami paaiškinti, kaip bus išmokamos kompensacijos nepatogumų patyrusiems keleiviams. Tąkart „Small Planet Airlines“ atstovė teigė, kad visi keleiviai turi teisę gauti pilnas kompensacijas.

„Skrydžio iš Antalijos į Vilnių (S5 3524) atveju sutartis pasirašiusius keleivius planavome perkelti į alternatyvų skrydį, kurį turėjome vykdyti su neilgu, poros valandų atidėjimu. Deja, dėl Vilniuje įvykusios skrydžių atidėjimų grandinės plano įgyvendinti nepavyko – keleiviams Antalijoje skrydžio laukti teko gerokai ilgiau nei planavome. Šiuo atveju norėtume dar kartą atsiprašyti keleivių dėl susidariusios situacijos ir jiems kilusių nepatogumų ir patikinti, kad visi keleiviai, įskaitant ir tuos, kurie pasirašė savanoriškas sutartis skristi alternatyviu skrydžiu, turi teisę gauti pilnas pagal ES 261/2004 reglamentą jiems priklausančias kompensacijas“, – teigė „Small Planet Airlines“ komunikacijos specialistė B. Jasiukėnaitė.



DELFI susisiekė su „Small Planet Airlines“ atstovais ir paklausė, kodėl pasikeitė žadėta kompensacijos suma.

„Atsakant į Jūsų klausimą dėl kompensacijų sumos, dar kartą norime pabrėžti, kad sutartys pasirašomos laisvu dviejų šalių sutarimu. Įprasta praktika yra individualiai tartis su keleiviais dėl išankstinių kompensacijų už kilusius nepatogumus, atsižvelgiant į suteiktą rūpybą ir kitas naudas. Jeigu keleivių netenkina pasiūlyta išankstinė kompensacija, kviečiame atsakyti į mūsų žinutę ir tęsti pokalbį dėl pilnos kompensacijos. Siekiame užtikrinti, jog visi mūsų keleiviai liktų patenkinti suteikta kompensacija per maksimaliai trumpiausią laiką, kuris užtrunka išnagrinėti kiekvieną atvejį“, – teigė bendrovės marketingo vadybininkė Rūta Dzermeikaitė.

Į keleivių skundą, kad šie pilnas kompensacijas gali gauti tik kreipdamiesi į avialinijų bendrovę samdydami advokatus, „Small Planet Airlines“ atstovai atsakė: „Jeigu keleiviams reikalinga teisinė konsultacija, tai yra asmens pasirinkimas. Įstatymai galioja visiems vienodai ir teisę į pilną kompensaciją turi visi keleiviai, kuriems išnagrinėjus kiekvieno atvejį, tokia kompensacija priklauso. Dar kartą atsiprašome keleivių dėl vėlavimo sukeltų nepatogumų.“

Law & Suit advokato padėjėja Agnė Streckė teigia, kad aplinkybes, dėl kurių vėlavo skrydis privalo įrodyti skrydžių bendrovė, o ne jas savarankiškai aiškintis pats keleivis.

Advokato padėjėja Agnė Streckė pateikė savo išaiškinimą kaip tokioje situacijoje turėtų elgtis keleiviai:

Turizmo paslaugų srityje susiklosto vadinamieji vartojimo teisiniai santykiai, kadangi įprastai vartotojas yra fizinis asmuo, o paslaugų teikėjas (oro vežėjas, taip pat ir kelionės organizatorius) – verslininkai, juridiniai asmenys, kurie pagal sudarytas paslaugų teikimo sutartis įsipareigoja suteikti tam tikrą turizmo paslaugų rinkinį.

Vartotojų teises paslaugų srityje reguliuoja Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas, Vartotojų teisių apsaugos įstatymas, taip pat kiti galiojantys teisės aktai, numatantys, kad vartotojas turi teisę įsigyti saugias, tinkamos kokybės prekes ir paslaugas, gauti teisingą ir visapusišką informaciją apie prekes ar paslaugas, teisę į pažeistų teisių gynimą ir į turtinės ir neturtinės žalos (nuostolių) atlyginimą, kreiptis dėl pažeistų teisių gynimo į ginčus nagrinėjančias institucijas ar teismą ir kt.

Teismų praktikoje sprendžiant tapataus pobūdžio ginčus – kylančius tarp kelionės organizatorių/skrydžių bendrovių ir keleivių, yra pažymima, jog orlaivių gedimai neturėtų būti vertinami kaip netikėti ir nenumatyti, jeigu nėra reikšmingų duomenų apie tai, kad techninė problema atsirado dėl įvykių, kurie dėl savo pobūdžio ar atsiradimo priežasčių nėra būdingi normaliai atitinkamo oro vežėjo veiklai ir kurių jis realiai negalėjo kontroliuoti. Tokio pat pobūdžio išaiškinimus ginčo klausimu yra pateikęs ir Europos Bendrijų Teisingumo Teismas.

- Šiuo atveju, pagal apibūdintą situaciją akivaizdu, jog trečiojo asmens UAB „Small Planet Airlines“ vykdytas skrydis patenka į aukščiau nurodyto Reglamento taikymo sritį ir jam yra taikomos skrydį vykdančiam oro vežėjui nustatytos prievolės, įskaitant pareigą išmokėti keleiviams jiems priklausančią kompensaciją (Reglamento 7 str.).

- Aplinkybes, jog skrydis vėlavo ne dėl bendrovės kaltės, įvardijant konkrečias to priežastis ir jų vertinimą, privalo įrodyti skrydžių bendrovė, o ne jas savarankiškai aiškintis pats keleivis;

- Dėl galimybių kreiptis į vartotojų interesus ginančias institucijas pasisakyta aukščiau.
Noriu atkreipti dėmesį, jog net ir tuo atveju, jei keleivis neturi teisės į kompensaciją, jei skrydis buvo atšauktas arba atidėtas dėl ypatingų aplinkybių, oro transporto bendrovė vis tiek turi jiems padėti ir pasirūpinti keleiviais kol laukiama kitos transporto priemonės.

Teismų praktikoje yra konstatuota, jog kelionės organizatorius kaip verslo subjektas taip pat privalo užtikrinti jo teikiamų paslaugų kokybę ir informacijos apie jas teisingumą, prisiimti ne tik neigiamų savo veiklos padarinių riziką, bet ir rūpestingai pasirinkti trečiuosius asmenis įsipareigojimams vykdyti, turėti galimybių kontroliuoti jų veiklą ir pan.

Civilinė atsakomybė už netinkamą turizmo paslaugos kokybę, nors ta paslaugų dalis ir buvo vykdoma kelionės organizatoriaus pasitelkto asmens – skrydžio bendrovės, taikoma kelionės organizatoriui. Reglamente taip pat nurodoma (13 str.), jog jokia šio Reglamento nuostata negali būti aiškinama kaip apribojanti teises reikalauti žalos atlyginio iš kurio nors kito (ne skrydžių bendrovės) asmens, taigi galimas ir reikalavimo pareiškimas tiesiogiai kelionės organizatoriui.

Net ir tūkstančio mylių kelionė prasideda nuo vieno žingsnio [cit. L. Tzu]. Nė vienas nesame apsaugoti nuo nesėkmių išsiruošę į išsvajotą ir ilgai lauktą kelionę dar jai neprasidėjus, tačiau įstatymai ir jose įtvirtintos teisės bei jų gynimo būdai buvo įtvirtinti neatsitiktinai, dėl to raginu kiekvienu atveju nenuleisti rankų ir bent jau objektyviai išsiaiškinti visas reikšmingas aplinkybes, kurios gali padėti nuspręsti kaip konkrečiu atveju reikėtų elgtis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (58)