Nors užduočiai atlikti – parašyti literatūrinį arba samprotavimo rašinį pateiktomis temomis, pasiremiant įvardytais autoriais – buvo skirtos 4 valandos, pirmieji abiturientai iš egzamino išėjo praėjus vos pusei numatyto laiko.

Samprotavo apie ramybę

„Tikėjausi, kad bus kažkas sunkiau, bet viskas praėjo labai puikiai. Aš pati rašiau samprotavimo rašinį apie ramybę, kaip žmogus atranda ramybę. Autoriai – Antanas Baranauskas, Juozas Tumas- Vaižgantas“, – DELFI pasakojo abiturientė Miglė.

Tiesa, paklausta, kokios buvo kitos pateiktos temos, mergina gerokai sutriko.

„Dabar nepasakysiu. Jaučiau didelį stresą, buvau labai išsigandusi. Iš 32 privalomų autorių buvau pasiruošusi tik 19-ai“, – nerimo priežastį tuoj nurodė ji.

Abiturientės teigimu, viena temų buvo ir apie Vilniaus miesto istoriją.

„Laikiau anglų kalbos egzaminą, geografijos, dar laukia istorija. Planuoju studijuoti kriminologiją“, – nurodė Miglė.

Abiturientė: pirmos emocijos tikrai buvo baisios

Savo ruožtu kita dvyliktokė pasakojo iš karto numačiusi, kad rašys literatūrinį, o ne samprotavimo rašinį, tad rinkosi iš dviejų temų.

„Aš rašiau apie tai, kaip jaučiasi paribio žmogus. It tyčia buvo tik vienas autorius, kurį žinojau – Jonas Aistis, tačiau galėjau pasiremti antru savo, tad šiaip visai nieko“, – egzaminą įvertino mergina.

Tiesa, ji tikino, kad kiek sutrikdė pats apibrėžimas – kas tas paribio žmogus.

„Galiausiai viskas gerai išėjo, bet pirmos emocijos buvo tikrai baisios. Dar kai pagalvojau, kad 500 žodžių apie tai reikės parašyti, bet, kai „užsivedi“, tai vos per daug neparašiau“, – juokėsi pašnekovė.

Merginos teigimu, šiemet abiturientai itin tikėjosi temų apie emigraciją, patriotiškumą, pilietiškumą, tačiau nieko panašaus nebuvo.

Nustebo dėl parinktų autorių

Trise iš egzamino išėję Luka, Ignas ir Marta kalbėdami apie užduotis neslėpė emocijų.

„Viskas normaliai buvo, nesiparinu, išlaikysiu. Tikėjausi A. Baranausko, jį gavau“, – sakė Morta.

Ji tikino šio autoriaus kūryba besirėmusi ir kalbėjimo įskaitos metu, tuomet ji pasakojo apie gamtos įtaką žmogui.

Tačiau Ignas aiškino pateiktais autoriais nelikęs labai patenkintas.

„Kai pamačiau, už galvos susiėmiau. Toks jausmas, kad parinko tokius autorius, kurie mažiau žinomi, plėtojami, sudėtingesni yra. Aš rašiau samprotavimo rašinį apie tai, kodėl žmogui svarbi kilmė. Remtis turėjome J. Tumu-Vaižgantu, Jonu Radvanu arba Česlovu Milošu, rėmiausi J. Radvanu“, – pasakojo vaikinas.

Abiturientų teigimu, šie autoriai buvo vieni tų, kuriuos kartojimosi metu praleido ir mokytoja.

Ruošėsi paskutinę naktį

Gerokai ramiau po egzamino jautėsi dvyliktokas Matas. Jam šis egzaminas – jau paskutinis. Vaikinas Anglijoje mokysis aktorystės, tad reikalaujama buvo išlaikyti tik lietuvių kalbos ir literatūros ir anglų kalbos egzaminus.

„Neturiu, ką pasakyti, galva susprogo. Miegojau tik valandą laiko, nes tik šią naktį ruošiausi – taip gavosi“, – ramiai kalbėjo vaikinas.

Panašu, ši taktika pasiteisino, nes savo rašiniu jis sakė esantis visai patenkintas.

„Rašiau apie ramybę. Nesitikėjau tokios temos, rinkausi pagal autorius, J. Tumas-Vaižgantas išgelbėjo“, – pripažino jis.

Laikė daugiau nei 18 tūkst.

Lietuvių kalbos ir literatūros valstybinį brandos egzaminą laikyti registravosi 18 759, mokyklinį – 12 643 kandidatai. Jis buvo vykdomas 179 Lietuvos savivaldybių administracijų įsteigtuose centruose.

Tiek valstybiniame, tiek mokykliniame brandos egzamine kandidatai turėjo atlikti vieną užduotį – parašyti rašinį. Brandos egzaminui buvo pateiktos dvi samprotavimo rašinio ir dvi literatūrinio rašinio temos. Taigi buvo galima rinktis 1 iš 4 temų.

Taip pat abiejų tipų egzaminuose prie kiekvienos temos buvo pateikti trys privalomi lietuvių literatūros autoriai: valstybiniame brandos egzamine – iš Bendrosios programos išplėstinio kurso, mokykliniame – iš Bendrosios programos bendrojo kurso.

Pateikė temas ir autorius

Valstybinio brandos egzamino samprotavimo rašinyje kandidatas pasirinktą temą turėjo analizuoti susiedamas su pasirinkto vieno iš nurodytų autorių kūryba ir literatūriniais (kultūriniais) kontekstais; be to, galima remtis ir asmenine (kultūrine, visuomenine, emocine) patirtimi.

Valstybinio brandos egzamino literatūriniame rašinyje pasirinktą temą reikalaujama atskleisti analizuojant kūrinius ir jų kontekstus. Privalu rašyti apie dviejų autorių kūrybą: vieną autorių pasirinkti iš nurodytų prie temos, kitą programinį autorių pasirinkti savo nuožiūra.

Mokyklinio brandos egzamino samprotavimo rašinyje atskleisti temą reikia remiantis vienu iš trijų nurodytų prie temos autoriumi ir kontekstu. Literatūriniame rašinyje temą reikia atskleisti analizuojant vieno autoriaus kūrybą. Autorių reikia pasirinkti iš trijų, nurodytų prie temos. Kitą autorių, jei jo reikia, kandidatas renkasi savo nuožiūra. Prie kiekvienos rašinio temos buvo pateikta po tris klausimus, kurie kandidatui turėjo padėti rinktis rašymo kryptį. Jais naudotis galima, bet neprivaloma.

Rezultatai – liepos pradžioje

Kad išlaikytų valstybinį brandos egzaminą, kandidatas turi surinkti ne mažiau kaip 30 proc. galimų surinkti taškų. Mokyklinio brandos egzamino įvertinimas – balas – parašomas pagal taškų ir balų atitikties lentelę, kurią įsakymu tvirtins Nacionalinio egzaminų centro direktorius po 9 darbo dienų, skirtų kandidatų rašinių vertinimui.

Valstybinio brandos egzamino vertinimas prasidės birželio 12 d. Kandidatų darbus dvi savaites vertins beveik keturi šimtai vertintojų. Šio egzamino rezultatai bus paskelbti liepos 3 d.

Mokyklinio brandos egzamino kandidatų darbai turi būti įvertinti per devynias darbo dienas, t.y. rezultatai bus skelbiami birželio 16 d.

Mokiniai, kviečiame papasakoti – kaip sekėsi egzaminas? Kokią rašinio temą pasirinkote? Ar sudėtinga buvo parašyti rašinį? Kas jus labiausiai nustebino, pasirodė sunkiausia? O gal tikitės gauti aukštą balą? Pasidalinkite, kokio rezultato laukiate. Savo nuomones galite siųsti el. paštu pilieciai@delfi.lt su prierašu „Egzaminas“.