Pilietinių iniciatyvų centro direktorius Girvydas Duoblys kerta negailestingai: „Mūsų televizijų politika vaikų atžvilgiu yra žiauroka.“

Pasak jo, programų turinys neturi nieko bendro su vaikų auklėjimu, vertybių skiepijimu. Yra kelios laidos, tokios kaip „Tūkstantmečio vaikai“, tačiau ir šios koncepcija, G.Duoblio manymu, skystoka, nes orientuota į žinių turėjimą, o ne gebėjimus. „Vaikai nebalsuoja, tad kam į juos investuoti. Toks yra politikų požiūris“, - kritikavo jis.

Mokyklų tobulinimo centro direktorė Eglė Pranckūnienė, kuri yra ir visuomeninio transliuotojo – LRT Tarybos narė, sutinka, kad Lietuvoje labai trūksta tinkamų televizijos programų vaikams. Pasak jos, to priežastis – kompetencijos tokioms programoms kurti ir finansų trūkumas.

„Kai LRT finansavimas nusmuko į 1999-ųjų lygį, mažai tikėtina, kad tokių laidų artimiausioje ateityje atsiras. Aš nuolat akcentuoju, kad reikia visai kitokio požiūrio į šviečiamąsias laidas vaikams ir jaunimui. „Tūkstantmečio vaikų“ tikrai nėra gana, juolab, kad ją daugiau žiūri vyresnio amžiaus žiūrovai. Tai nėra laida būtent jaunimui, nors joje ir dalyvauja vaikai ir paaugliai. Apskritai reikia kitokio pobūdžio laidų – ne tiek varžytuvių, kiek bendradarbiavimą, problemų analizavimą skatinančių laidų“, - DELFI sakė ji.

Saugo nuo besaikio TV spoksojimo

Tuo tarpu Vokietijoje situacija visai kitokia. Šioje šalyje nuo 1997 m. veikia atskiras kanalas vaikams KI.KA (Kinder Kanal – vaikų kanalas. - red. past.). DELFI lankėsi Tiuringijos žemės sostinėje Erfurte esančioje KI.KA centrinėje studijoje. Čia yra svarbiausio filmavimo studijos, tačiau dalis laidų atsiunčiamos ir iš kitų visuomeninių transliuotojų kanalų - centrinio ZDF ir regioninių ARD.

Programa transliuojama nuo 6 val. iki 21 val. Laidos paskirstomos taip, kad įvairios amžiaus grupės nespoksotų į ekraną ilgiau nei 2 val. Jos ruošiamos vaikams nuo 3 iki 15 metų. Per 15 val. trukmės transliaciją parodoma animacijos, vaidybinių filmų, paauglių serialų, talentų šou, žinių konkursų, žaidimų ir kt. laidų.

KI.KA turi ir savo interneto svetainę, kurioje tam tikrą ribotą laiką archyvuojamos programos. Greta to veikia vaikų forumas, psichologinės pagalbos linija. Vasarą KI.KA rengia turus po Vokietiją, kurių metu žiūrovai gali susitikti su savo mylimais personažais, laidų vedėjais. Erfurte esančiose studijose nuolat priimamos ir lankytojų grupės, jiems rengiamos ekskursijos.

Lygina su sveiku maistu ir McDonald's

Vokietijos vaikų kanalo KI.KA programų direktorius Steffenas Kottkampas
Foto: DELFI (V.Stašaitytės nuotr.)

KI.KA programų direktorius Steffenas Kottkampas susitikime su užsienio žurnalistų grupe sakė, kad televizijos žiūrimumas pasiekia 20 proc. tikslinės 3-13 m. amžiaus auditorijos. Vis dėlto konkurentas - komercinis vaikų kanalas „Super RTL“ visuomeninį šie tiek lenkia. Jo žiūrimumas 22 proc. Kitas artimiausias konkurentas „Nickelodeon” pasiekia 11 proc. auditorijos.

Tačiau S.Kottkampas atkreipia dėmesį, kad komerciniai kanalai vaikams bruka reklamą, apsiriboja animacija ir filmais, nesiūlo edukacinių programų.

„Komercinių kanalų programą galima palyginti su McDonald's maistu. Skanu, bet ar sveika? Vaikai nelinkę galvoti apie ilgalaikę naudą, todėl jiems reikia mokėti pasiūlyti. Jei neįkalbi jų, kad maistas ir aplinka gali būti geresnė kitur, jie patys dažnai nueina į McDonald's. Taip ir su televizija. Mūsų kanalą dažniau žiūri tie vaikai, kurių tėvams nėra svarbiausia, kad vaikas tiesiog paliktų juos ramybėje. Jiems svarbu, ką vaikas žiūri“, - pasakojo jis.

Pasak programų direktoriaus, KI.KA apskritai yra vienintelis toks kanalas Europoje, į jį gali lygiuotis tik britų visuomeninio transliuotojo vaikų programa CBBC, tačiau jo programos apimtys mažesnės.

Pasakos apie princą ir princą neseka

S.Kottkampas atkreipia dėmesį, kad visos laidos yra rengiamos, o perkama produkcija atrenkama, įvertinus tam tikrus kriterijus. Kompetetingi pedagogai, žiniasklaidos pedagogai ir psichologai pasveria, ar turinys neskatina smurto, patyčių ir pan.
„Pavyzdžiui, talentų šou, kuriuose dažnai skaudžiai pasišaipoma iš dalyvių, jie išjuokiami prieš didžiulę auditoriją, apstu kitose televizijose. Mes manome, kad patyčioms ne vieta mūsų kanale. Turime talentų šou, kurie labai populiarūs ir be pajuokos“, - pabrėžė jis.

Tačiau tai nereiškia, kad realybė yra pagražinama. Anaiptol – programų direktorius akcentuoja, kad vaikams reikia tikrovės, nes vien taikus turinys jiems greitai pabosta, be to kasdienybėje jie irgi susiduria su konfliktais mokykloje ar šeimoje.

Apskritai svarbu atvaizduoti realijas visuomenėje, pavyzdžiui, pateikti šeimos modelį, kur viena mama ar vienas tėvas augina vaikus. Tačiau pasaulyje vis dažniau pasigirstančios idėjos pratinti vaikus nuo mažumės prie homoseksualių šeimų, pasak S.Kottkampo, KI.KA nesiima skleisti. „Tai nėra taip įprasta, todėl tai galėtų įnešti tam tikro neramumo. Tačiau ruošiamės rengti laidas paaugliams, kuriose ketiname kelti ir seksualinio auklėjimo, seksualinės orientacijos klausimus“, - sakė jis.