- Devintojo dešimtmečio įtaka šio sezono kolekcijoms yra akivaizdi. Kaip Jūs manote, kodėl dizaineriai prisiminė vieną chaotiškiausių mados laikotarpių?

Tai paprasčiausiai yra tendencinga. Mados kryptys pasikartoja kas dvidešimt–trisdešimt metų. Per tokį laikotarpį užauga viena karta ir į praeitį nugrimzta kita. Dizaineriai iš tiesų bando logiškai įžvelgti, atspėti sezono tendencijas. Niekam ne paslaptis, jog pataikyti į dešimtuką ir nuspėti tam tikrą tendenciją – tarsi laimėti aukso puodą.

Pačias tendencijas diktuoja keletas veiksnių. Pirmasis iš jų – gatvės mada. Ji neatsiejama nuo muzikos, tad į šią kategoriją patenka ir klubinė kultūra. Didmiesčių gatvėse negali nepastebėti beformių atspaudais margintų marškinėlių, laisvų maišus primenančių siluetų, ryškių spalvų, plėšytų grunge stiliaus džinsų, siaurų odinių baikeriškų metalu dekoruotų striukių.

Antrasis tendencijas veikiantis elementas – žinomi žmonės, tapę įtakingomis mados ikonomis. Juos dažniausiai kopijuoja masės. Pavyzdžiui, devintojo dešimtmečio stilių pamėgusios žinomos moterys – Agyness Deyn, Rihanna ar new wave stiliaus atstovė Lady Gaga – priverčia žavėtis šio laikmečio tendencijomis, kartoti jas. Pati glamūro karalienė Paris Hilton bando būti panaši į Lady Gagą. Tiesa, jai nekaip sekasi...

Egidijus Rainys, Lilija Larionova
Bendrąsias mados tendencijas taip pat veikia ir alternatyvos – tai, kas yra visiškai priešinga vyraujančiai aplinkai, ekstravagantiška.

Revoliucionieriai smerkia masinę kultūrą, siūlydami šį tą absoliučiai skirtinga.

Čia būtų galima paminėti pankus ir Vivienne Westwood jų priešakyje.

Būtent devintajame dešimtmetyje avangardas tapo pagrindine mados kryptimi: ji vadinosi trash fashion ir pasižymėjo sintetiniu blizgesiu, ryškiomis spalvomis (acid colors), plastiku, žėrėjimu, besaikiu maksimalizmu ir eklektika.

- Ar pastebėjote, kad šis laikmetis grįžta ne tik mados srityje? Muzika, kultūra taip pat nelieka abejingos sintetinės mados kerams...

Taip, be jokios abejonės! Kodėl visi taip stebi mados tendencijas? Automobilių gamintojai, baldų, daiktų dizaineriai – visi laukia naujienų nuo podiumo. Jie domisi aktualiausiomis sezono spalvomis, siluetais, formomis, kadangi visi nori eiti koja kojon su mada. Drabužio dizainas vienareikšmiškai duoda toną visai dizaino pramonei.

Muzika (ir apskritai kultūros reiškiniai), savaime suprantama, yra veikiama žmonių, kurie ją klauso ir kuria. Devintajame dešimtmetyje muzikos, tiksliau sakant, muzikantų, įtaka madai buvo milžiniška. Madonna, Michaelas Jacksonas tuo metu buvo žėrinčios muzikos pasaulio žvaigždės. Popkaraliaus mirtis vėl atgaivino susižavėjimą jo kūryba, o apsukrūs verslininkai uždirba pinigus pardavinėdami devintuoju dešimtmečiu „atsiduodančius“ drabužius su Michaelo Jacksono simbolika.

Besibaigiant devintajam dešimtmečiui „juodasis nacionalizmas“ labiausiai veikė repo stiliaus muziką. Tai netruko atsispindėti ir madoje. Tokie veikėjai kaip MC Hummeris akivaizdžiai diktavo gatvės madas. Gangsta repo pionieriai N.W.A. išpopuliarino ir šiam stiliui būdingą aprangą – neplatūs džinsai, džemperiai, aptemptos striukės ir juodos „Ryders“ beisbolo kepuraitės.

Po kurio laiko visa tai tapo bet kurio Los Andžele gyvenančio reperio simboliu. Gangsta repas ir reperiai nepaprastai išpopuliarėjo, o kuo populiaresnis atlikėjas, tuo daugiau žmonių nori rengtis taip, kaip jis. Štai čia atsiveria didžiulės verslo galimybės. Turime keletą akivaizdžių pavyzdžių: tarkim, „Timberland“, Snoop Dog ir daugelis kitų, įkūrusių savas drabužių linijas.

- Kokie anksčiau populiarūs įvaizdžiai grįžta?

Madonna dėvi J. P. Gaultier kurtą korsetą (1990 m.).
Stebint pasaulio podiumus ir gatvę, aiškiai matyti kelios įvaizdžio tendencijos. Viena iš jų – modelio Agyness Deyn įvaizdis: trumpi išbalinti plaukai, Ray Ban stiliaus akiniai, languoti flaneliniai, tarytum ištąsyti marškiniai, siauri, smarkiai suplėšyti džinsai ir skrybėlė. Šis modelis, ko gero, ryškiausias. Taip pat madingas ir toks: cheminis sušukavimas, plati rožinė lėlės Barbės suknelė pūstomis rankovėmis, ryškus makiažas ir daugybė pigių papuošalų ar grandinių.

Ką jis man primena? Ach taip, tai tiesiog tobulai atkartotas Madonnos įvaizdis. Ši žvaigždė yra bene labiausiai kopijuojama jaunimo. Panašiai anksčiau gatvėje būdavo galima sutikti tūkstantį Eminemų iš karto... Tuo įsitikinau pati.

- Ar devintajame dešimtmetyje karaliavusi prabanga sugrįžta ekonominio sunkmečio sąlygomis? Ar šiuo metu madinga „parodyti savąją etiketę ir pažiūrėti į tavąją“?

Kiekvienas renkasi pagal save... Lietuvoje rodyti etiketę visada buvo madinga tiek krizės, tiek ir ne krizės metu. Kokia tos etiketės kilmė, istorija nutyli... Mano nuomone, tai tiesiog kompleksai.
Be abejo, visi socialiniai veiksniai, tokie kaip krizė, karas ir pan., madai daro didelę įtaką. Netgi yra išvesta tokia teorija, kad ekonominio sunkmečio metu moterų sijonai trumpėja.

Mini ilgis išpopuliarėja dėl to, kad reikia kovoti už vietą po saule... Galime prisiminti itin trumpus džinsinius šortus à la Sabrina, madingus devintajame dešimtmetyje, – juos sunkiai būtų galima pavadinti drabužiu.

- Kokių mados namų kolekcijose labiausiai juntama nostalgija devintajam dešimtmečiui?

Peržiūrėjus šio sezono rudens–žiemos kolekcijas pasirodė, jog labiausiai į minėtą laikmetį atsigręžė mados namai Prada, sukūrę „tobulojo devintojo dešimtmečio“ įvaizdį, Jeremy Scott, panaudoję nemažai trash stilistikos, Balmain, neatsispyrę paryškintos pečių linijos ir žėrinčių detalių žavesiui. Taip pat manytina, kad devintuoju dešimtmečiu itin susižavėjo Marcas Jacobsas, jo kolekcijoje šis laikmetis veikia ir įvaizdžius, siluetus, ir spalvas, audinius.

- Pakalbėkime apie lietuvių mados kūrėjus: ar jie taip pat nelieka abejingi power dressing išaukštinusiam laikmečiui?

Lietuvos dizaineriai dažniausiai turi savo braižą ir pagal jį kuria. Devintojo dešimtmečio tendencijos – tai labiau šio sezono hitas, skirtas plačiai vartoti. Mano manymu, ši stilistika atsispindėjo paskutinėje „Mados infekcijoje“ – ji buvo matyti tiek Lietuvos, tiek užsienio kūrėjų darbuose. Labiausiai devintasis dešimtmetis atsispindėjo Sonatos Bylaitės kolekcijoje.

- Jūsų 2009–2010 m. rudens–žiemos kolekcijoje šios tendencijos neįžvelgėme. Kodėl?

Taip, mano paskutinėje kolekcijoje nėra devintojo dešimtmečio stilistikos atspindžių. Mes, dizaineriai, privalome žiūrėti į priekį. Man minėta tendencija nėra nei nauja, nei įdomi, kadangi augau tuo metu, kai šis stilius karaliavo, ir labai puikiai jį atsimenu. Manau, kad tai yra tik momento tendencija – „čia ir dabar“, ji turėtų dominti šešiolikos–aštuoniolikos metų jaunimą. Beje, manojoje 2008–2009 metų rudens–žiemos kolekcijoje buvo daug šio laikmečio elementų: ryškių, sintetinių spalvų, languotų flanelinių paltukų.

- Koks devintojo dešimtmečio aprangos elementas, Jūsų nuomone, turi atsidurti spintoje?

Tiems, kurie norėtų rengtis devintojo dešimtmečio stiliaus drabužiais, į privalomų įsigyti daiktų sąrašą siūlyčiau įtraukti: kimono kirpimo trikotažinę tuniką (ji gali būti ryškių spalvų, marginta geometriniais raštais), blauzdines, didelę rankinę, blizgaus audinio suknelę vakarėliui, Ray Ban stiliaus akinius, laisvo silueto, atspaudais margintus marškinėlius, skirtus dėvėti kasdien, siaurą, trumpą, aptemptą odinę baikerišką striukę rudeniui, platų, didžiulį trikotažinį ar megztą šaliką.

- Ar galėtumėte ką nors iš grįžtančių minėto laikmečio detalių pavadinti beskonybe ir patartumėte jų vengti?

Beskonybė – tai skonio neturėjimas apskritai, ir nuo to vaistų, deja, nėra. Visi laikotarpiai yra įdomūs, kiekviename galime atrasti ką nors miela asmeniškai sau. Galbūt patarčiau nesižavėti pigia galanterija, nors, kita vertus, jei Jūs to norite, kodėl gi ne? Reikėtų labai gerai apsvarstyti, ar šis stilius atskleidžia Jus kaip asmenybę. Vis dėlto nebijokite eksperimentuoti! Tiesa, vyrams nerekomenduoju dėvėti juodų batų su baltomis puskojinėmis, nors tai buvo itin madinga devintajame dešimtmetyje. Kad vėl populiarus taps cheminis sušukavimas, beveik neabejoju!

- Sakykite, ar Jums asmeniškai patinka devintojo dešimtmečio tviskesys? Ar esate išsirinkusi savąjį laikmetį, kupiną širdį virpinančių mados tendencijų?

Neturiu daug sentimentų šiam laikotarpiui. Tuo metu buvau paauglė. Pirma, kas šauna į galvą, tai aerobika per televiziją, Kelly Bundy iš serialo „Vedęs ir turi vaikų“, lėlė „Barbie“ (nors jos ir neturėjau), pustuštės lentynos, pilkos gatvės ir mokykla. Tokie mano prisiminimai apie šį laikmetį.

Šeimoje nepritekliaus nejautėme, tačiau su klasės draugėmis turėjome vienodus paltus, vienodus batus ir rankines. Įdomu, kad tuomet buvo lyg ir privaloma turėti tai, ką turi kaimynas, ir neatrodyti prasčiau. Visi tarytum klonai. Vienintelis išganymas mada besidomintiems žmonėms buvo žurnalas „Burda Moden“...

Man labiausiai prie širdies 1997–1998 metų dvasia. Jų švara ir minimalizmas. Būtent tai ir atsispindi naujausioje mano kolekcijoje.

Ar laikmečio, išaukštinusio prabangą ir netikrumą, tendencijos sugrįžo tik trumpai paviešėti, netrukus pamatysime. O kol kas nebijokime blizgesio, tviskesio, šiek tiek eklektikos ir materialiosios mergaitės įvaizdžio.

Žurnalo „Express mada“ lapkričio numeryje skaitykite:

Aukštosios mados veidai: menas, verslas, įkvėpimas. Kas yra haute couture?
Jolanta Talaikytė – mados donkichotė. Pokalbis su dizainere Jolanta Talaikyte
360º˚ kampu. Apie laikmečius, sukeliančius nostalgiją
Dievinti ar nekęsti? Sezono tendencija – kailis
Pavasarinis pranešimas: 2010 metų pavasario–vasaros kolekcijų apžvalga
Mada grįžta: Juozas Statkevičius apie mados ciklus
Kaitos sindromas: vyrų mados tendencijos

Šaltinis
"Express Mada" ir DELFI
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją