Pirmosios kibirkštys

Istorija žino nemažai seksualių moterų įvaizdžių. Jie buvo madingi ir devynioliktajame, ir dvidešimtajame amžiuje, tačiau skirtingais laikmečiais turėjo skirtingus pavadinimus. Pavyzdžiui, dvidešimtojo amžiaus ketvirtajame dešimtmetyje į madą atėjo seksualiosios platininės blondinės įvaizdis, dar vadinamas „Šviesiaplauke bestija“.

Šio įvaizdžio pradininke priimta laikyti Holivudo aktorę Jean Harlow. Jos ir jos pasekėjų įkūnyta dama buvo lengvabūdė, įžūli ir net šiek tiek vulgari, tačiau niekada nebuvo Seksbomba. Šviesiaplaukė bestija buvo ne prototipas, o tiesiog Seksbombos priešistorė. Ji, Vamp moteris ir Pin-up atstovė – visos jos buvo seksualios, tačiau iki Seksbombos joms buvo dar toli.

Sekso formulė

Seksbombos įvaizdis atsirado penktojo dešimtmečio pradžioje, karo metais. Iš pradžių – pieštuose plakatuose, agitaciniuose lapeliuose, o paskui – ir fotografijose, skirtose amerikiečių karių, kovojančių Antrojo pasaulinio karo frontuose, kovinei dvasiai pakelti.

Vizualinė įvaizdžio formulė labai paprasta: ji apima būtent tas penkias moterų kūno dalis, kurios dažniausiai patraukia vyrų žvilgsnius: krūtinė, liemuo, klubai, lūpos ir gražūs plaukai. Kiekvienas komponentas labai utriruotas, išryškintas. Ir jeigu sąraše trūksta nors vieno iš jų, tai jau nebe visavertė Seksbomba. Ir kartu šiame įvaizdyje nėra nieko nereikalingo: nei mistikos, nei agresijos (to negalima pasakyti apie Vamp moterį). Tačiau svarbiausios savybės – seksualumo – nepaprastai daug.

Striptizas su pirštine

Realių Seksbombos įvaizdžio prototipų sąraše pirmiausia reikia paminėti pirmąjį jo įsikūnijimą – Holivudo žvaigždę Ritą Hayworth. Margarita Carmen Cansino (toks tikrasis aktorės vardas) gimė Brukline, profesionalių ispanų šokėjų šeimoje, taigi jos gyslomis tekėjo karštas pietietiškas kraujas. Iš pradžių ji sekė tėvų pėdomis: pašventė savo jaunystę šokiams ir trylika metų šoko scenoje drauge su motina ir tėvu. Būtent jie išmokė dukterį jausmingos ir karštos kūno kalbos. Kai būsimajai amerikiečių svajonei tebuvo aštuoniolika metų, ji užmezgė romaną su Holivudo sukčiumi Eddie Judsonu. Šio veikėjo rankose mergina virto plastilinu – taip ir buvo nulipdyta svajonių moteris.

Tapęs Margaritos įvaizdžio kūrėju, Eddie pirmiausiai sutrumpino jos vardą ir pakeitė pavardę. Po to privertė Ritą išsipešioti antakius ir perdažė jos plaukus auksine žalvario spalva – puikūs ispanės Hayworth plaukai, pašviesinti ir lengvai subanguoti, sudarė tikrą aureolę aplink jos veidą. Edis tiesiog nulipdė seksualiąją Ritą, o ji, tiesa, nelabai tam ir priešinosi.

Didžiausią šlovę aktorei atnešė filmas „Hilda“ (1946). Žiūrovams ypač įsiminė epizodas, kuriame Rita pasirodė ant scenos vilkėdama juoda prigludusia suknele su įspūdingu skeltuku ir labai atvira iškirpte, avėdama batus smaila pakulne ir ilgomis pirštinėmis. Prožektoriui apšvietus plaukus, aktorė juos jausmingu judesiu pakeldavo nuo kaklo, o šokdama svajingai judėdavo ir iš po pusiau nuleistų blakstienų kviečiamu žvilgsniu žiūrėdavo į publiką.

Po to Hayworth švelniu vienos rankos mostelėjimu lėtai nusiimdavo pirštinę... Šiuo momentu, kuris iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti visiškai nekaltas, buvo galima pamatyti tiek natūralios, nesuvaidintos erotikos ir tokį atvirą iššūkį, kad žiūrovės kinoteatruose „begėdiško“ epizodo metu uždengdavo savo vyrams akis.

Žodis surastas!

Jausmingos gražuolės su raudonų plaukų kupeta paveikslas puošė laikraščių puslapius ir žurnalų viršelius, kareivines ir sunkvežimių kabinas... Ir ne tik. Rita Hayworth įėjo į istoriją, kai jos atvaizdas buvo uždėtas ant atominės bombos, kurią 1945 metais amerikiečių lakūnai numetė Bikini saloje Ramiajame vandenyne. Po katastrofos, pasak vienos legendos, ir atsirado žodis „seksbomba“. O nelaiminga salelė „pasikrikštijo“ drąsaus maudymosi kostiumėlio, kurį pokario metais sukūrė prancūzas Louis Réard’as, vardu. Mat šio drabužio atsiradimas sudrumstė viso pasaulio gyventojų ramybę ne mažiau nei atominis sprogimas.

Koks vykęs pavadinimas – Seksbomba! Galima abejoti jo kilmės versija, tačiau būtent ji patikimiausia, tiesiog nepriekaištingai atspindinti kylančias asociacijas. Beje, veikiausiai nesuklysime teigdami, kad asociacija iš esmės yra tik viena: seksas, seksas ir dar kartą seksas.

Bet ar buvo šitam įvaizdžiui vietos realiame gyvenime? Tada, penktojo dešimtmečio pradžioje, – neabejotinai ne. Jis galėjo egzistuoti tik ekrane ir scenoje. Moteriai prabangiais atvirais apdarais, palaidais plaukais, ryškiai dažytomis lūpomis ir seksualiomis manieromis anuometinėje realybėje nebuvo vietos, kadangi toks įvaizdis buvo suprantamas kaip nepadorus – jo laikas dar nebuvo atėjęs. Supamos atšiaurios karinės tikrovės moterys nešiojo kuklias sukneles ir kostiumus, o jų plaukai turėjo būti glotniai sušukuoti, nekalbant apie provokuojantį elgesį, kurį sau tuo metu leido Ritos Hayworth herojės.

Pusė amžiaus po sprogimo

Šeštajame ir septintajame dešimtmečiuose seksualusis įvaizdis pasitraukė į antrą planą, liko gyvuoti tik erotiniuose žurnaluose. Triumfuodamas jis sugrįžo dvidešimtojo amžiaus paskutinįjį ketvirtį. Sugrįžimo priežastis? Seksualinė revoliucija, atvirą jausmingumą ir provokuojantį elgesį pavertusi norma. Žodis sexy šiuo laikotarpiu tapo grožio, elegancijos ir gero skonio sinonimu.

Devintojo dešimtmečio dizaineriai ir stilistai į podiumus, sceną ir gatvę atnešė tai, kas buvo randama tik erotiniuose leidiniuose. Madingos tapo priglundančios, aptempiančios, pabrėžiančios figūrą, ypač išryškinančios liemenį ir klubus medžiagos – likra ir elastanas. Išpopuliarėjo purūs, didelės apimties plaukai. Ne masiškai, tačiau po truputį buvo užvestas silikonomanijos motoras. Pagaliau moteris galėjo sau leisti atrodyti taip, kaip kažkada atrodė Rita Hayworth.

Karštieji taškai

Seksbombos įvaizdis tvirtai užkariavo ne tik komercinę madą, bet ir pramogų verslo areną. Vienas ryškiausių devintojo dešimtmečio pavyzdžių – filmo „Kas pakišo triušį Rodžerį“ (angl. „Who Framed Roger Rabbit“, 1988) herojė vardu Jessica. Ypač efektingas epizodas, kuomet scenoje iš užkulisių pirmiausia pasirodo gražuolės biustas, paskui jos kojytė su bateliu aukštu kulniuku ir tik po to – pati Jessika visu savo grožiu. Personažas, žinoma, buvo „nukopijuotas“ nuo Ritos Hayworth. Plaukai, lūpos, krūtinė, liemuo, klubai – Jessika visiškai atitiko Seksbombos įvaizdį.

Kitas įsimintinas pavyzdys – Kim Basinger įvaizdis filme „Pasmerktas vesti“ (angl. „The Marrying Man“, 1991). Čia minėtos aktorės personažas buvo akivaizdžiai stilizuotas pagal Hayworth. Ji taip pat svajingai nuleidžia blakstienas, lėtu rankos judesiu pakelia plaukus virš pečių ir... varo vyrus iš proto.

Paskutiniajame praeito amžiaus dešimtmetyje situacija tapo visiškai nekontroliuojama: estafetę perėmė vyras – skandalingai žinomas transvestitų šou meistras Ru Paulas. Persirengęs moteriškais drabužiais su dirbtiniais klubais ir krūtimis, jis pristatydavo publikai teatralizuotus glamūrinius numerius pagal svetimas fonogramas.

Dešimtojo dešimtmečio viduryje Ru Paulas tapo labai pageidaujama figūra visose pramogų verslo sferose. Jis buvo kosmetikos kompanijos MAC veidas, dalyvavo kaip modelis daugybėje madų demonstravimų, nusifilmavo filme „Wong Foo“, Eltono Johno muzikiniame klipe „Don’t Go Breaking My Heart“ ir kituose

Beje, Ru Paulas tarsi įkūnija tą ribą: vienoje pusėje yra Seksbomba, o kitoje – jau Pornožvaigždės įvaizdis. Be to, ši riba yra tokia siaura, kad aiškiai ją nustatyti ir apibūdinti žodžiais labai sunku. Tikriausiai riba tarp Seksbombos ir Pornožvaigždės yra ten, kur įvaizdžio seksualumas išryškėja per daug ir peržengia leistinas ribas, t. y. paprasčiausiai tampa nepadorus. Užtenka prisiminti pačias ryškiausias erotinio žanro žvaigždes – Ciccioliną arba Anną Nicole Smith, o kartu ir Mašą Rasputiną, kurios šią ribą peržengė netyčia.

Paliaubos

Ar Seksbombos įvaizdžiui yra vietos šiuolaikinėje madoje? Taip, be jokios abejonės! Tiesa, jis tapo toks įprastas, kad netgi neteko turėto provokuojančio aštrumo. Šiandien seksbombų galima pamatyti diskotekose, kazino, gatvėse, o kartais – netgi įtakingų žmonių vakarėliuose. Šį stilių labai palaiko grožio industrija ir komercinė mada: vis populiaresnės tampa krūtų ir lūpų didinimo, plaukų priauginimo operacijos, iš mados neišeina aukštakulniai batai, mini sijonai, gilios iškirptės ir prigludę drabužiai.

Šiandien beveik kiekviena moteris gali sau pritaikyti Seksbombos įvaizdį. Tačiau yra vienas svarbus niuansas: jį kuriant, turimas omenyje subrendęs seksualumas. Jaunoms merginoms jis netinka ir atrodo netikrai, vulgariai ar net juokingai.

Žurnale "Express Mada" taip pat skaitykite:

Versace seksualumas ir prabanga

Svarbiausi 2008 metu pasaulio mados įvykiai

Tatuiruotės: nubausti negalima išteisinti!

Aukštakulniai: miestas, seksas ir elegancija

Pačios sultingiausios lūpos. Apie visus lūpų didinimo būdus

Nėrinių pinklėse. Apatinio trikotažo istorija