Pastaruoju metu dvigubai padaugėjo jaunesnių nei 34 m. moterų, kurios negali pastoti, tad darosi vis populiariau planuoti motinystę prieš 5 ar prieš 10 metų. Juo labiau, kad netrūksta medicinos centrų, kuriuose tiriamas moterų vaisingumas ir padedama pratęsti vaisingą amžių.

Atlikite ovuliacijos testą

Amžius – pagrindinis veiksnys, darantis įtaką vaisingumui. Daugumai moterų optimalus amžius pastoti – nuo 23 iki 31 metų. Paskui kasmet vaisingumas mažėja 3 proc., o likus 10 metų iki menopauzės tampa sudėtinga pastoti natūraliu būdu. Šis amžius yra maždaug 41 m., o nuo 35 m. reikia stebėti ovuliaciją.

Galite pačios patikrinti, ar kiekvienu ciklu organizmas gamina kiaušialąstę, – vaistinėse yra ovuliacijos testų, kuriuos galima atlikti namuose. Testuoti reikia 3 – 4 mėnesius po 5 dienas ciklo viduryje. Jei rezultatas neigiamas, metas pasitarti su gydytoju.

Sureguliuokite svorį

Dėl riebalų trūkumo arba pertekliaus organizme gali atsirasti hormonų disbalansas, tada sutrinka kiaušialąstės gamyba. Tiesa, tik tuo metu, kol svoris nėra normalus. Nustatyti normą padės kūno masės indeksas (KMI). Norėdamos jį apskaičiuoti, kūno masę (kilogramais) padalinkite iš ūgio kvadratu (metrais).

Manoma, kad potencialios motinos KMI turi būti tarp 20 ir 25, visa kita – didina riziką. Neseniai Nyderlanduose buvo atliktas tyrimas, kuris parodė – sulig kiekvienu didesniu nei 29 KMI vienetu vaisingumas mažėja 4 proc.

Nepersistenkite sportuojant

Sportuoti naudinga, tiesa, pro to ribose. Amerikiečių gydytojų rekomendacijomis, norinčios greitu metu pastoti moterys turi per savaitę nubėgti ne daugiau nei 10–12 km, o mankštintis sporto salėje – ne ilgiau nei valandą. Toms, kurios pernelyg aktyviai sportuoja, gali sutrikti menstruacijų ciklas arba baigtis ovuliacija. Tai susiję su riebalinio audinio išnykimu. Riebalai – moteriškų hormonų, estrogenų, kaupikai.

Pakeiskite mitybą

Neseniai JAV išpublikuotoje knygoje „The Fertility Diet“ („Mityba, skatinanti vaisingumą“) rašoma, kad saldumynai, bulvės, balta duona ir kt. greitai įsisavinami angliavandeniai trukdo ovuliacijai, o lėtai įsisavinami angliavandeniai ir daug geležies turintis maistas padeda pastoti.

Norinčioms pastoti patariama valgyti riebių pieno produktų, tai padidins estrogenų lygį. Iš vitaminų daugiau vartokite B6. Planuojant pastojimą, pusę metų iki jo patartina vartoti B6 ir vitaminą C (pirmoje ciklo fazėje) ir vitaminus A ir E (antroje fazėje).

Kontraceptinės tabletės turi būti tinkamai parinktos

Geriamos kontraceptinės tabletės nekenkia vaisingumui. Kai jos tinkamai parinktos, galima sureguliuoti hormonus. Hormoninis kraujo tyrimas parodys, ko jums reikia – sumažinti androgenų ar padidinti estrogenų kiekį; tyrimas daromas abiejose ciklo fazėse. Paskui gydytojas paskirs tinkamus kontraceptikus.

Atlikite ultragarso tyrimus

Stebėkite savo sveikatą. Kai kurių moteriškų ligų požymiai – skausmas pilvo apačioje ar ties juosmeniu, menstruacijų ciklo sutrikimai. Kiti, pvz., policistinių kiaušidžių sindromas ar endometriozė, būna užsimaskavę. Jeigu kas pusmetį pasidarysite mažojo dubens organų ultragarso tyrimą, bet kokią ligą pamatys anksti.

Saugokite vyrą

Teoriškai vyras gali tapti tėvu net po 70 metų, kita vertus, pusė atvejų, kai nepavyksta pastoti, būna dėl to, kad vyro organizme sumažėjęs kiekis judrių spermatozoidų. Kad taip nenutiktų, vyrams reikia neperspausti ir neperkaitinti sėklidžių.

Vargu ar pavyks apsieiti be automobilio ar be sėdimo darbo biure, bet vyras galėtų nelaikyti ant kelių nešiojamojo kompiuterio, per ilgai negulėti karštoje vonioje, nenešioti pernelyg apgludusių kelnaičių ir nevažinėti su dviračiu, kurio nepatogi sėdynė. Seksualiniai santykiai galėtų būti dažnesni – 2–3 kartus per savaitę, kad pagerėtų spermos kokybė.