Dėmesio, tai – tikrų tikriausias phubbingas; anglų k. šis terminas sudaryta iš žodžių „phone“ (telefonas) + „snub“ (ignoruoti), norint pavadinti reiškinį, kad žmogus yra įnikęs į savo telefoną ir ignoruoja pašnekovą, rašoma portale huffpost.com.

Prieš karantiną palankėte tėvus ir nustebote, kad feisbukas jiems įdomesnis už jus – jų atžalą? Ir vėl phubbingas. Jo atvejų matome visur – net artimiausių žmonių santykiuose.

2017 m. Bayloro universitete buvo atliktas tyrimas: iš 143 santykiuose esančių žmonių 70 proc. dalyvių teigė, kad išmanieji telefonai kartais, dažnai, labai ar netgi visą laiką trukdo bendrauti su partneriu. Kiekvienas, kuriam teko pietauti su išmaniojo iš rankų nepaleidžiančiu žmogumi, žino, kad tai – kliūtis ir draugystei, ne tik meilei.

Gyvenimui pamažu panašėjant į tą, kuris buvo iki pandemijos, tikėtina, kad dar stipriau patirsime phubbingą iš draugų, artimųjų ir kolegų pusės.

Kodėl tokio pobūdžio elgesys toks nemalonus? Jei jus ignoruojantis ir į išmanųjį įnikęs žmogus yra brangus, natūraliai dėl to bus apmaudu, be to, tai bus jūsų laiko švaistymas.

„Šitoks elgesys nepaprastai nemalonus, jis tarsi rodo, kad kažkas yra įdomesnis už jus, – aiškino šeimų ir porų psichoterapeutė Jennifer Chappell Marsh. – Galite jaustis įžūliai ignoruojami.“
Laimė, yra patarimų, kaip bendrauti net ir su labiausiai į išmaniuosius įnikusiais žmonėmis. J. Chappell Marsh ir kiti specialistai pateikia patarimų, kaip nubrėžti ribas su brangiais žmonėmis dėl išmaniųjų telefonų naudojimo.

Foto: Shutterstock

Nelaikykite tokio elgesio asmeniniu įžeidimu

Greičiausiai įsižeisite, – „Nejau esu toks nuobodus? Kodėl apskritai norėjai susitikti, jeigu visą vakarą ketini lindėti išmaniajame telefone?“, – bet iš tiesų nesate tokio elgesio priežastis. Laikykite tai asmenine jums artimo žmogaus nesėkme, o ne įžeidimu jūsų asmeniui.
„Kai susiduriate su phubbingu, kelis kartus giliai įkvėpkite ir pasistenkite įsisąmoninti – galbūt tai panašu į atstūmimą, bet veikiau yra taip, kad žmogus turi sunkumų, įklimpo į priklausomybę“, – teigė J. Chappell Marsh.

Psichoterapeutė pataria labai atsargiai, subtiliai išsakyti savo pastebėjimus tokiam žmogui.
Pavyzdžiui: „Ar viskas gerai? Pastebiu, kad daug laiko esi įnikęs į savo telefoną.“

Jeigu santykiai labai artimi, pamėginkite suprasti, kas dedasi mylimo žmogaus galvoje

Santykių su mylimu žmogumi atveju, svarbu suprasti, ką žmogui teikia nuolatinis naršymas telefone, aiškina diplomuota porų ir šeimų terapijos specialistė iš San Fransisko Kate Stoddard.

„Ar žmogus nuolat tikrina darbo el. paštą ir nemoka nubrėžti ribų? O gal tai – būdas pabūti su savimi, atitrūkti nuo dienos darbų?“ – priežastis pataria pasiaiškinti specialistė.

Galimo ir gilesnės tokio elgesio priežastys – kartais telefonu ginamasi nuo nemalonių dviejų žmonių santykiuose vykstančių dalykų.

„Viena iš priežasčių, kodėl žmonės nepaleidžia iš rankų telefono, yra nenubrėžtos ribos – poros nesusitaria, kiek laiko turėti skirti išmaniesiems telefonams“, – teigė K. Stoddard.

Kai norėsite įtvirtinti santykių ribas, kalbėkite pirmuoju asmeniu

Galbūt stengėtės nubrėžti ribas ir vartojate frazes „jokių telefonų per vakarienę“, „savaitgaliais ribokime laiką su išmaniaisiais“ ir pan. Jeigu partneris pažeidžia susitarimą, švelniai jį priminkite, tik kalbėkite pirmuoju asmeniu, pataria K. Stoddard. Pavyzdžiui: „Dabar jaučiuosi ignoruojama, norėčiau tavo dėmesio – pameni, juk susitarėme dėl tam tikrų ribų?“

Kalbėti pirmu asmeniu ir įvardinti, kaip jaučiatės (bet kokių konfliktų atveju), yra veiksminga strategija, nes tada išsakote savo jausmus, pokalbyje neskamba kaltinimai.

O jei pereinate prie „tu“ („Ar supranti, kad tu nuolat lindi telefone?“), tikėtina gynybinė partnerio reakcija, pabrėžė K. Stoddard.

Ir su draugais galima susitarti dėl naudojimosi išmaniuoju telefonu bendraujant

Jei phubbingas trukdo bendrauti su draugais, galbūt vertėtų pasiūlyti susitarti, kad eidami vakarieniauti visi padeda išmaniuosius į šalį. Arba susitarkite, kokiu metu visi pasitikrinsite išmaniuosius telefonus, rekomenduoja K. Chappell Marsh.

„Tarkime, galite pasiūlyti: „Žinot, kai mums atneš gėrimus, padėkite išmaniuosius į šoną ir pabendraukime vieni su kitais.“ Arba: „Padėkime telefonus kitame kambaryje, o kai baigsime žiūrėti filmą, visi pasitikrinsime.“

Jeigu patiriate phubbingą iš partnerio pusės, išvykite savaitgaliui be telefono – tai bus savotiška detoksikacija

Psichologė Sarah Hills iš Santa Monikos, Kalifornijos pasakoja dirbusi su pora, kuri susitarė savaitgaliui išvažiuoti, o išvykos metu nesinaudoti jokiais elektroniniais prietaisais; iš esmės jie susitarė, kad telefonai bus išjungti ir gulės krepšiuose visą savaitgalį.

„Abu galėjo įsijungti telefoną tik penkioms minutėms per dieną – tiek pakanka patikrinti, kas skambino, ir įsitikinti, kad namuose neįvyko jokia krizė“, – teigė psichologė.

Po savaitgalio sutuoktiniai džiaugėsi, kad galėjo atsipalaiduoti, įsigilinti į smulkmenas, detales, į tarpusavio bendravimą, ramiai maudytis baseine, vakarieniauti, mėgautis tikru intymumu.

Būkite kantrūs su asmenimis, kuriems jau išsivystė savotiška priklausomybė išmaniajam telefonui

Veikiausiai žinote, kad nesąmoningas naršymas telefone – įprotis, sukeliantis priklausomybę. Esame stipriai įpratę prie socialinių tinklų, o priklausomiems žmonėms sunku liautis, galimi netgi abstinencijos simptomai. 2015 m. leidinyje „Journal of Computer-Mediated Communication“ išspausdinto tyrimo autoriai paprašė jaunų tiriamųjų padėti į šalį išmaniuosius telefonus, o tada atlikti tam tikras užduotis. Paaiškėjo, kad tiriamiesiems buvo sunkiau atlikti protines užduotis, nes jie jautė nerimą neturėdami šalia telefonų. Visi patyrė psichologinių simptomų – pagreitėjo širdies ritmas, padidėjo kraujospūdis.

„Tyrimas akivaizdžiai parodė, kad išmanieji telefonai sukelia priklausomybę, – teigė K. Stoddard. – Žmonėms sunku atsikratyti šio įpročio, tad būkime vieni kitiems kantrūs.“