Sufleruojame: ne todėl, kad A. Peckas garsėja ypatingu skoniu ar diktuoja biurų interjero tendencijas. Būsimas vadovas nustebino atsisakydamas savo kabinete turėti tradicinį darbo stalą. Tai pakankamai iškalbingas faktas, siekiantiems perprasti jo darbo stilių ir trokštamą susikurti įvaizdį.

„Darbo stalas yra tam tikra galios išraiškos liekana, sukurianti įvairius barjerus tarp tavęs ir kito asmens. Nemanau, kad mano darbo aplinkoje tai reikalinga. Be to, ant darbo stalo linkę kauptis daiktai, o aš, kaip žinia, stengiuosi išvengti popierių“, – sako A. Peckas.

Būsimasis įmonės vadovas pageidauja, kad jo darbo erdvė atrodytų kuo paprasčiau, o asmeninį darbo stalą atstotų didelis susitikimų stalas (nors kažin, ar dar didesnis baldas tikrai padės „išvengti popierių“). Visgi net jei tai – surežisuotas viešųjų ryšių triukas, būsimiems partneriams ir darbuotojams jis perduoda aiškią žinutę: „noriu, kad žmonės, su kuriais susitiksiu, jaustųsi lygūs man“.

Trys žinutės – kontrolė, sėkmė ir žinios

JAV ir Vokietijoje aukščiausio rango pareigūnų kabinetai dažniausiai įrengiami viršutiniuose pastatų aukštuose. Prancūzijoje vadovai dažniau įsikurdina per vidurį esančiuose aukštuose. Abu atvejai simbolizuoja kontrolę – buvimą viršūnėje arba epicentre. Ir vaizdui pro langą, be abejo, tenka ne paskutinė vieta.

Pasak etiketo specialisto ir įvaizdžio konsultanto Giedriaus Drukteinio, kiekvieno darbuotojo vieta yra svarbus neverbalinės komunikacijos ruporas. Solidžioje įmonėje dažniausiai nereikia jokios lentelės ant durų, kad iš įvairių interjero užuominų būtų galima atpažinti vadovo kabinetą.

G. Drukteinis pažymi, kad kiekvienas vadovas savo darbo vieta siekia transliuoti tris žinutes: perteikti kontrolę, įtikinti sėkme ir užtikrinti išmanymą.

„Dvigubos kabineto durys, masyvus ąžuolinis stalas, laipteliai, paaukštintas odinis krėslas – visa tai yra patikimumo ir sėkmės simboliai, bet kartu ir statusą pabrėžiantys barjerai. Sukurdami distanciją tarp vadovo ir pavaldinio jie perteikia galybę. Be to, svarbus kontrolės elementas yra tai, kad kažkas ateina pas tave, o ne tu eini pas kitą“, – sako etiketo specialistas.

„Ant kilimėlio“ vs. „prie kavos“

Tradicinio stiliaus darbinė aplinka apsunkina ryšio su pašnekovu užmezgimą. Kai pašnekovus skiria stalas, jie abu savaime atsiduria gynybos/puolimo pozicijoje. Tyrimai rodo, kad tada žmonės kalba trumpesniais nei įprastai sakiniais, o po to dar ir sunkiau atsimena susitikimo detales.

Norite, kad jūsų kolegos ir darbuotojai vertintų jus palankiau? Atsižvelgiant į neverbalinės komunikacijos tyrimų rezultatus, reiktų vengti barjerų tarp savęs ir kito asmens. „Distancijoje slypi galybė“, – trumpai situaciją apibūdina G. Drukteinis.

Daugelis vadovų siekia pabrėžti ir simboliais įtvirtinti savo autoritetą, bet pasitaiko ir išimčių. Pavyzdžiui, dar vienos JAV aprangos bendrovės „Zappos“ vadovas Tony Hsieh drauge su kolegomis sėdi atviro išplanavimo biure, prie niekuo neišsiskiriančio stalo. Darbo zoną, kurioje įsikūręs ir T. Hsieh, „Zappos“ kolektyvas juokais vadina „beždžionių eile“.

Pasak dirbančių „Zappos“, visi kompanijoje siekia to paties tikslo, todėl absoliučiai logiška įsikurti taip, kad visi su visais galėtų susisiekti, kai to reikia. Be to, tai rodo bendrovės vadovo pasiryžimą parodyti save kaip kolektyvo dalį.

„Ketvirtos kartos“ biurai

Tiems, kuriuos stebina A. Pecko požiūris į darbo vietą arba kuriems T. Hsieh atrodo išsišokėlis, vertėtų užmesti akį į kai kurių Silicio slėnyje įsikūrusių vadovų biurus. Kas sakė, kad svarbūs sprendimai negali būti priimti žaismingame kabinete? Arba kad vadovas negali tuo pačiu metu ir dirbti, ir gerinti laikyseną prie ergonomiško stovimo stalo?

Pasak biuro baldų projektavimo ir gamybos įmonių grupės „Ergolain“ vadovo Romualdo Bėkštos, darbo santykių atmosferai liberalėjant, Lietuvoje, kaip ir visame pasaulyje, vis labiau įsitvirtina vadinamieji „ketvirtos kartos“ biurai. Vienas iš svarbiausių principų juose – personalizuota darbo erdvė.

„Vadovo kabineto išplanavimas ir interjeras „ketvirtos kartos“ biuruose yra ne tik organizacijos ar prekės ženklo, bet ir asmenybės atspindys. Netradicinius ir pažangiausius sprendimus renkasi į inovacijas linkę lyderiai. Interjeras, išplanavimas – visai tai siunčia tam tikrą žinią tiek darbuotojui, tiek visuomenei“, – teigia R. Bėkšta.

Tai paaiškina, kodėl apie vadovų biurus rašo ne tik interjero žurnalai. Tačiau ar „ketvirtos kartos“ biurų era reiškia, kad net ir solidžiausių įmonių ir organizacijų vadovai netrukus odinius krėslus iškeis į sėdmaišius?

„Google“ ar „Facebook“ vadovų pabrėžiamas stilius ir deklaruojama „saviakų“ kultūra – tai vis dar daugiau išimtys ir savotiškas jaunimo maištas, kuomet siekiama aukščiau visko iškelti būtent kūrybiškumą“, – mano G. Drukteinis. Nuolat atidžiai stebintis Lietuvos ir kaimyninių valstybių biuro baldų rinką „Ergolain“ vadovas pritaria, kad daug lemia asmeninės savybės ir charakteris: „Ištaigingumą ir įmantrią prabangą mėgstantį žmogų tikrai slėgtų, pavyzdžiui, nutrūktgalviškas „Ryanair“ kompanijos stilius“.

Iškalbingos smulkmenos

Siekdami įtikinti organizacijos sėkme ir iškomunikuoti profesinį išmanymą bei savo lyderystės stilių, vadovai pasitelkia įvairius atributus, pradedant padėkomis ir įvertinimais nukabinėtomis trofėjinėmis sienomis ir baigiant akvariumais su piranijomis.

G. Drukteinis pastebi, kad dažnai savo srities ekspertiškumą vadovai bando perteikti labai tiesmukiškai: „Kokia nauda iš iškilmingai lentynose eksponuojamų tarptautinės sutarčių teisės tomų? Ar segtuvuose ir dokumentuose paskendęs vadovo stalas įtikins, kad tai struktūra dirba jam, o ne jis vergauja organizacijai? Vertėtų atidžiau įsivertinti savo darbo aplinką – ar ji neišduoda, kad nemokate deleguoti“.

Aplinkiniams ir pavaldiniams svarbu sukurti pasitikėjimą, kad jūsų vadovaujama sistema veikia. Manančius, kad tuščias vadovo darbo stalas gali sukurti neigiamą dykinėjimo įspūdį, įvaizdžio konsultantas kviečia atkreipti dėmesį į pasaulio galinguosius.

„Barakas Obama sprendžia epochos svarbos klausimus ir jam nereikia rankose nuolat maigyti mobilaus telefono ar vaikščioti vizitinių kortelių prigrūstomis kišenėmis – tam yra atsakingi asmenys.
Džordžui Sorošui užtenka mokėti kelias pagrindines kompiuterio funkcijas – kol jo padėjėjai tvarko korespondenciją, jis geria arbatą su Didžiosios Britanijos karaliene. O labiau atsipalaidavusio žmogaus už „Sony“ vadovą turbūt išvis nesu matęs. Prisiminkite tai, kai kitą kartą susirūpinusiu žvilgsniu kas keletą minučių žvilgčiosite į savo telefoną ar rausitės ant stalo susikaupusių dokumentų krūvoje“, – pataria G. Drukteinis.

Buvęs Didžiosios Britanijos premjeras Džeimsas Callahanas yra sakęs, kad „lyderis turi atrodyti nuoseklus. Tai nereiškia kad jis toks išties ir turi būti“. Jūsų vadovaujamoje organizacijoje pabrėžiamas kolegialumas? Peržvelkite, ar jūsų nuotraukomis nukabinėtos kabineto sienos neišduoda, kad esate nepataisomas savimyla. Akcentuojate įmonės kūrybiškumą? Apsidairykite, ar jūsų darbo erdvė neatrodo nykiau už nespalvotą iškarpą iš praėjusio amžiaus baldų katalogo.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)