Dauguma žmonių spėlioja, kaip lyderiams pavyksta tokiomis ekstremaliomis sąlygomis, jaučiant spaudimą, priimti geriausius sprendimus. Šis gebėjimas išugdomas kaupiant įvairiausio pobūdžio patirtį – bendraujant su skirtingais žmonėmis, dirbant ne visada palankiomis aplinkybėmis, patiriant nesėkmes.

Be to, sprendimų priėmimo procesas – akivaizdus įrodymas, jog lyderis perprato priežasčių ir pasekmių ryšius, geba numatyti kelis žingsnius į priekį ir aplenkti potencialias kliūtis, rašo „Forbes“.

Patys geriausi lyderiai svarbius sprendimus priima tiesiog instinktyviai. Priiminėti svarbius sprendimus – jų kasdienybė, tad tokie žmonės laikui bėgant tampa atsparūs spaudimui, daugeliui neatsiejamam nuo sprendimų priėmimo proceso, ir išugdo itin jautrią intuiciją, koks konkretus pasirinkimas atneštų daugiausia naudos.

Štai kodėl dauguma vadovų, priimdami svarbius sprendimus per itin trumpą laiką, pasikliauna ne kuo kitu, o savo vidiniu balsu.

Geri lyderiai intuityviai priima ne tik sprendimus. Per ilgą laiką jie taip pat puikiai išmoksta tiksliai numatyti ateities tendencijas, užuosti naujas galimybes, padėti savo pavaldiniams ir juos padrąsinti. Tad visai nenuostabu, kad patys geriausi vadovai gauna tokius didelius atlyginimus – jie verti kiekvieno centro. 2011 metais 200 geriausių vadovų pasaulyje atlyginimas paaugo 5 proc. – iki vidutinės 14,5 mln. dolerių (38 mln. Lt) metinės algos.

Jeigu svajojate būti vadovu arba juo jau esate, tačiau norite tapti vienu iš geriausių šios srities profesionalų, pristatome jums 15 dalykų (arba darbų), kuriuos tikras vadovas ir puikus lyderis turi mokėti kiekvieną dieną daryti vienu metu. Taigi geras vadovas ir tikras lyderis:

1) Skatina pavaldinius drąsiai reikšti savo nuomonę.

Neretai vadovai savo užimamomis pareigomis ir padėtimi baugina kolegas, pavaldiniai net bijosi be išankstinio susitarimo praverti vadovo kabineto duris. Sėkmę prisijaukinę lyderiai geba dėmesį nukreipti nuo savęs ir nebyliai paraginti pavaldinius išreikšti savo nuomonę.

Tokie žmonės – tikri meno prakalbinti kitus specialistai, mokantys išklausyti, padrąsinti, subtiliai sukritikuoti. Vien savo buvimu geri vadovai sukuria diskusijoms palankią aplinką, kur kiekvieno nuomonė gerbiama.

2) Priima sprendimus.

Geri vadovai priima tik gerus sprendimus. Jie arba paskatina kolegas sutelkti pajėgas ieškant geriausio konkrečios problemos sprendimo, arba tą sprendimą priima patys. Geri vadovai visą dėmesį skiria tam, kad „ledai pajudėtų“ – kad ir kokios sudėtingos aplinkybės bebūtų susiklosčiusios.

Svarbu ne tik priimti sprendimą, bet ir kuo skubiau pradėti veikti. Geri lyderiai tiesiog nešvaisto savo ir kitų laiko smulkmenoms, valgančioms gyvybiškai svarbų laiką. Tokie žmonės puikiai žino, kaip per 30 minučių priimti 30 gerų sprendimų.

3) Geba išsakyti savo pageidavimus.

Sėkmės lydimi lyderiai puikiai moka bendrauti. Šis talentas gyvybiškai svarbus tada, kai tenka pavaldiniams tiksliai nurodyti, kokių jų darbo rezultatų vadovas tikisi. Išsakydami savo pageidavimus, geri vadovai nesąmoningai primena esmines bendrovės vertybes, tikslus, viziją ir misiją. Tai vienas iš garantų, jog vadovo žodžiai pavaldinių tikrai bus išgirsti.

Straipsnio autorius pamena turėjęs viršininkę, pavaldiniams nuolat primindavusią, ko ji iš komandos tikisi. Vadovės pasirinkta strategija padėdavo išvengti nereikalingo blaškymosi ir leisdavo sutelkti dėmesį į svarbiausias užduotis. Jos taikyta vadovavimo taktika iš tikrųjų pasiteisino: produktyvumas pagerėjo, komandoje nebeliko silpnųjų grandžių.

4) Skatina žmones mąstyti.

Patys geriausi vadovai perpranta kolegų mąstyseną, įvertina jų gebėjimų ribas ir tiksliai numato, kur jiems dar reiktų tobulėti. Šiomis žiniomis lyderiai naudojasi versdami kolegas mąstyti ir siekti geresnių rezultatų. Tokie vadovai verčia kolegas pasitempti, niekada neleidžia patogiai atsipalaiduoti ir skatina tobulėti.

Jeigu smegenys nėra priverstos įtemptai mąstyti, žmogus nustoja mokytis. Jeigu mokymosi procesas sustoja, žmogus nebeauga kaip asmenybė. Laikui bėgant, tokia status quo pradeda kenkti profesinei veiklai.

5) Prisiima atsakomybę.

Sėkmės paukštę pagavę vadovai savo kolegoms leidžia juos valdyti. Tai visai nereiškia, jog kiti įgauna teisę juos kontroliuoti – visai priešingai. Tiesiog vadovai nebijo prisiimti atsakomybės už savo veiksmus prieš kitus kolegas, nebijo, esant reikalui, pripažinti klydę. Vadovo pareiga ne tik tinkamai pasirinkti pavaldinius ir jiems sėkmingai vadovauti, bet ir mokėti prisiimti atsakomybę.

Tik išmokęs atsakyti už savo priimtus sprendimus, vadovas pradeda deramai reaguoti į pavaldinių poreikius. Toks vadovas aiškiai duoda suprasti, jog jis suinteresuotas ne savo asmenine, o viso kolektyvo sėkme.

6) Rodo pavyzdį.

Nors raginimas rodyti reikiamą pavyzdį ir skamba labai įgyvendinimai, iš tikrųjų viskas truputį sudėtingiau. Geri vadovai savo pavyzdžiu parodo, kaip reikia elgtis, jie sąmoningai elgiasi vienaip ar kitaip. Tokie žmonės puikiai supranta, kad kolektyvas juos stebi tarsi pro padidinamąjį stiklą, tad intuityviai jaučia, kas konkrečiai seka kiekvieną jų žingsnį, tik ir laukdamas, kada vadovas paslys.

7) Įvertina ir skatina nusipelniusius.

Tikri lyderiai visada jaučia bendrovės pulsą ir įvertina tuos, kurie labiausiai prisideda prie sėkmingo verslo vystymosi. Geras vadovas mato ne tik skaičius ir pajamas, bet ir pastebi, kuris darbuotojas nuoširdžiai ir sunkiai dirba (nepriklausomai nuo rezultatų).

Geri lyderiai niekada gerai dirbančių darbuotojų nepriima kaip privalomos duotybės ir, reikalui esant, visada paskatina bei pagiria (bent jau žodžiu).

8) Sukuria grįžtamąjį ryšį.

Darbuotojai pageidauja, kad jų vadovai aiškiai parodytų, matantys jų pastangas ir klaidas. Geri lyderiai visada savo kolegoms pateikia komentarų ir taip kuria pasitikėjimu grįstus santykius su kolegomis.

Grįžtamojo ryšio svarbą geri vadovai suprato jau savo karjeros pradžioje, tad moka pasinaudoti tokia bendravimo forma darbo rezultatų gerinimo tikslais. Trumpiau tariant, darbuotojams būtina žinoti, jog vadovui jie svarbūs ir reikalingi.

9) Žino, kas ką moka geriausiai.

Geri lyderiai numato kiekvieno darbuotojo potencialą ir žino, kaip tuo pasinaudoti. Geri vadovai – tikri kolegų geriausiųjų savybių išnaudojimo specialistai, puikiai išmanantys, kuriam darbuotojui kokiu metu reikia skirti vieną ar kitą užduotį.

10) Nebijo klausti ir prašyti patarimo.

Geri lyderiai moka užduoti klausimus ir prašyti patarimų. Nors iš išorės atrodo, jog geras vadovas pats viską puikiai žino, iš tikrųjų tikrą lyderį kankina nuolatinis žinių troškulys, jo neapleidžia noras ir poreikis mokytis naujų dalykų.

11) Problemas sprendžia, o ne apie jas galvoja.

Geri vadovai iš karto sprendžia problemas ir puikiai žino, kur slypi jų priežastys. Tokie žmonės nešvaisto laiko vėjais, nes per savo karjerą iki tobulybės išlavino problemų sprendimų talentą, tad nebando išvengti nepalankių aplinkybių, o jas drąsiai priima. Geri lyderiai visada juda į priekį ir daro dalykus, daugeliui žmonių keliančius baimę ir nerimą.

12) Pozityviai mąsto.

Geri vadovai geba sukurti pozityvią ir įkvepiančią darbo atmosferą. Jie puikiai žino, kaip reikia kolegas nuteikti darbui ir juos motyvuoti. Dėl šio gebėjimo kolektyvas tokius vadovus gerbia, vertina, mėgsta ir klauso. Toks lyderis neleidžia menkai nesėkmei sugadinti darbinės atmosferos ir atimti motyvaciją dirbti.

13) Yra puikus mokytojas.

Dauguma dirbančių asmenų galėtų pasakyti, jog jų viršininkas, iki tol noriai dalijęs patarimus ir vertingas pastabas, vieną dieną atsisakė mokytojo vaidmens. Tikri lyderiai ir geri vadovai niekada nesiliauti mokyti, nes yra patys suinteresuoti mokytis.

Būtent per mokymo modelį geri vadovai padeda ne tik savo kolegoms, bet ir patys sau neapkerpėti, o nuolat jausti naujovių pulsą. Geri vadovai ne tik patys negaili laiko pavaldinių mokymams, bet ir investuoja pinigus į šį procesą, samdydami dėstytojus.

14) Noriai investuoja į ryšius.

Geri vadovai nebijo keisti patogaus status quo. Jie noriai mezga pažintis, tinkamai investuodami į abiems pusėms naudingus ryšius. Tikri lyderiai ieško ryšių su kitais lyderiais ir gerais konkrečių sričių specialistais – kitaip tariant, žmonėmis, galinčiais praplėsti jų įtakos sferą.

Be to, geri vadovai savo sėkmės vaisiais noriai dalijasi su visais, padėjusiais to pasiekti, o ne paslapčia mėgaujasi pasiekimais, kurie dažniausiai neįsivaizduojami be kitų pagalbos.

15) Nuoširdžiai myli savo darbą.

Geriems vadovams nuoširdžiai patinka vadovauti – ir visai ne todėl, kad tokios pareigos leidžia pademonstruoti savo galią. Tikrus lyderius masina galimybė sukurti kažką prasmingo ir svarbaus. Gavęs vadovo postą, tikras lyderis turi progą įrodyti gebantis padėti kitiems, tačiau tai įmanoma tik su viena sąlyga – vadovas savo darbą tiesiog privalo mylėti.

Ir pabaigai: tikri lyderiai geba sėkmę ne tik pasiekti, bet ir ją išlaikyti, prisijaukinti. 15 mūsų ką tik įvardytų užduočių, kurias geras vadovas atlikinėja kiekvieną mielą darbo dieną (ir vienu metu), stiprina konkrečios bendrovės vardą ir suteikia praktiškai idealias sąlygas savirealizacijai (kalbama tiek apie patį lyderį, tiek apie jo komandos narius). Tokie žmonės – rankas į verslo sėkmę, naujų talentų mokytojai ir pavyzdys visam kolektyvui.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (36)