Prieš porą metų tarptautinės organizacijos UNICEF atliktas tyrimas apie vaikų gerovę išsivysčiusiose šalyse atskleidė, kad Lietuvos vaikai jaučiasi nelaimingiausi Europoje, kas antras moksleivis patiria patyčias, pirmaujame pagal vaikų savižudybių skaičių. Tai šokiruojantys faktai, tačiau vaistas nuo šių skaudulių yra. Pasaulyje jau seniai taikomas emocinio intelekto ugdymas pirmuosius žingsnius žengia ir Lietuvoje. Ar jis taps gelbėjimosi ratu ne tik vaikams, bet ir apskritai visuomenei? Apie tai diskutavo ir alytiškiai.
Konferencijoje buvo kalbama apie nuoseklaus darbo svarbą kuriant saugią mokyklą, matomo ir patiriamo smurto poveikį vaikams. Patirtimi vykdant OLWEUS patyčių ir smurto prevencijos programą dalijosi Piliakalnio progimnazijos Neformaliojo švietimo ir pagalbos skyriaus vedėja Vilma Masionienė, Pedagoginės psichologinės tarnybos psichologė Aušra Žvinakevičiūtė-Stankevičienė.
Socialinis emocinis ugdymas. Kas tai?
Alytiškius specialistus (tiksliau, specialistes, nes auditorija buvo išskirtinai moteriška) L. Slušnys kvietė pasikalbėti apie socialinį emocinį ugdymą. Lietuvoje jis dar tik skinasi kelią, nors daugelyje užsienio šalių tai yra neatsiejama švietimo dalis, leidžianti pasiekti apčiuopiamų statistikos rezultatų – tiek aukštesnių akademinių laimėjimų, tiek mažiau smurto, patyčių atvejų.
„Patyčios tarp vaikų, paauglių yra tik pasekmė. Jie elgiasi taip, kaip išmoko iš mūsų, tėvų, mokytojų. Patyčios gyvuos tol, kol mūsų visuomenė nepasikeis. Iš jos atsinešamas elgesio modelis į darželių grupes ir mokyklų klases. Suaugusieji neretai netgi nebestabdo tokio elgesio, nes jis tapo toks įprastas, kad netgi nekreipiama į jį dėmesio“, – L. Slušnio pamąstymai skamba nelabai optimistiškai.
Išsivysčiusiose šalyse daug dėmesio skiriama socialinės atsakomybės ir socialiai atsakingos asmenybės ugdymo programoms, o Lietuvoje vykdomi stichiški ir pavieniai projektai, kurie neužtikrina nuoseklaus emocinio intelekto ugdymo.
Socialiniai emociniai gebėjimai (vadinamasis emocinis socialinis intelektas) – tai mokėjimas dirbti kartu su kitais, produktyviai mokytis, atlikti svarbiausius vaidmenis šeimoje, bendruomenėje, darbo vietoje. Nustatyta, kad emocinė būsena daro įtaką mokymuisi. Neramus, išsigandęs, prastai emociškai mokykloje besijaučiantis vaikas negali tinkamai įsisavinti žinių.
Mokykla, kurioje patyčios kasdienis reiškinys, nėra ta vieta, kurioje jis jaučiasi skatinamas mokytis ir bręsti. Todėl socialinis emocinis ugdymas organizuojamas taip, kad vaikai ir suaugusieji (ne tik mokiniai, bet ir mokytojai, tėvai) įgytų žinių, nuostatų, įgūdžių ir kompetencijų, būtinų psichikos sveikatai stiprinti ir išsaugoti.
Specialistai tvirtina: minėtos kompetencijos tarpusavyje labai susijusios, tačiau silpniausioji – tarpusavio santykiai. Mums trūksta kantrybės, empatiškumo, kai atsiduriame nepalankiose situacijose, nesitvardome ir dažnai griauname santykius. Vaikai šiuos dalykus neretai atsineša iš šeimos, nes mato, kaip bendrauja tėvai.
Patyčios – iš mūsų „būriškos praeities“
„Turbūt kitaip kalbėti apie patyčias aš nebemoku, kaip tik sakau, kad turime jas išgyvendinti iš gilios žemės ir savo būriškos praeities, kad anūkai apie tokias visai užmirštų, nors tai ir nebus lengva“, – L. Slušnys ragina žiūrėti į ateitį ir ruoštis priimti naujus XXI amžiaus iššūkius.
Globaliame pasaulyje neužteks mokėti skaityti, rašyti ir kalbėti užsienio kalbomis. Be pažintinių kompetencijų, ne mažiau svarbus tampa gebėjimas kurti santykius, rasti kontaktą su šalia esančiais žmonėmis, valdyti emocijas, išeiti iš konfliktinių situacijų. Bendrauti ir kurti santykio su šalia esančiais per patyčias tiesiog neįmanoma, ir pasaulis tai puikiai suvokė.
„Patyčios išnyks iš Lietuvos mokyklų kaip atgyvena tada, kai užaugs kartos, kurios neturės problemų su patyčiomis, nes ir pačios gerbs kitus“, – sako L. Slušnys.
Tam būtinas emocinis ir socialinis ugdymas. Šis procesas apima žinių nuostatų formavimą, susijusį su penkiomis pagrindinėmis kompetencijomis: savimone (geras savo emocijų ir vertybių, kurios tarnautų atsparumui ir gebėjimui save apriboti, žinojimas); atsakingų sprendimų priėmimu (moralūs ir konstruktyvūs sprendimai, susiję su asmeniniu ir socialiniu elgesiu); tarpusavio santykiais (pozityvių santykių formavimas, darbas komandoje, veiksmingas konfliktų sprendimas); socialiniu sąmoningumu (supratimas ir empatiškumas kitų atžvilgiu); savitvarda (emocijų ir elgesio valdymas siekiant savo tikslų).
Beje, emocinės socialinės kompetencijos visų pirma būtinos ne moksleiviams, bet… švietimo įstaigų vadovams. Pasaulio tyrimai rodo, o Lietuvos mokyklų vertinimo agentūra patvirtina, kad 30 proc. įstaigos pasiekimų lemia jos vadovas. Galima numanyti, kokius bendruomenės laimėjimus lemia, pavyzdžiui, emocijų nevaldantis mokyklos direktorius, kuris viešai kelia balsą, nekorektiškai konfliktuoja su pavaldiniais, netgi išsako jiems nepagarbą.
„Galbūt jums atrodo, kad vaikai tokio viešo konflikto negirdėjo, bet galite būti tikri: būtent tokį neadekvatų suaugusiųjų elgesį jie ir įsidėmės bei pakartos“, – sako L. Slušnys.
Lietuvoje jau kuris laikas esama iš užsienio nusižiūrėtų ir adaptuotų programų, skirtų socialiai ir emociškai ugdyti vaikams, tačiau jomis naudojasi tik keli procentai ugdymo įstaigų, nes pedagogai tam nėra pasirengę – patys nepakankamai emociškai išprusę. Emocinio intelekto ugdymas aktualus ir vyresnio amžiaus žmonėms. Jeigu asmuo suvokia, kad yra konfliktiškas, turi ieškoti, kaip tai išspręsti.
Vietoj brandos egzaminų – CV, kuriame atsispindės ir socialinės emocinės kompetencijos
„Dabar gyvuoja tokia brandos egzaminų sistema, kurioje jauno žmogaus gyvenimą lemia tai, kaip jis moka susikaupti. Man atrodo, kad tai nėra teisingas požiūris, nes stresas egzamino metu gali sugriauti ateities planus. Ir, atvirkščiai, tas, kuris nelabai daug laiko praleido mokykloje, sugeba pasiruošti ir neblogai išlaikyti egzaminus. Tokių pavyzdžių nėra daug, bet pasitaiko“, – pastebi L. Slušnys.
Gerąja žinia jis vadina Švietimo ir mokslo ministerijos siūlomą naują brandos egzaminų vertinimo sistemą. Jos pagrindu taptų mokinių pasiekimų įvertinimų kaupimas mokinio CV primenančioje informacinėje sistemoje. Įrašus apie save mokinys pildytų nuolat visą savo mokymosi mokykloje laiką (tikėtina – netgi visą gyvenimą).
Jame atsispindėtų ne tik žinios, bet ir kitos mokinio kompetencijos: kultūrinės, socialinės, ekonominės ir kt. Ugdant mokinį mokykloje įgautų svorio ir jo kūrybinė, sportinė veikla, savanoriavimo patirtis, taptų svarbus socialinis emocinis ugdymas.
Kaupiamojo vertinimo sistema siūloma kaip galima alternatyva, nes abitūros egzaminai kuo toliau, tuo labiau nebeatitinka mokymosi visą gyvenimą dinamikos, nes žmogaus patirtis kaupiama nuolat, o ne tik vieną pavasarį. Dabartiniai egzaminai, išskyrus akademines žinias, nestimuliuoja kelti kitų asmeniui svarbių tikslų, pavyzdžiui, lavinti socialinio ir emocinio intelekto.
Revoliucija ar tiesiog dar viena nauja teorija?
Pedagogai ir ekspertai, tikintys, kad emocinio intelekto ugdymas sukels proveržį švietimo sistemoje ir visuomenėje, kuria ambicingus planus. Jie sako, kad sėkmė ne tik mokykloje, bet ir vėlesniame gyvenime lydi tuos mokinius, kurie realistiškai vertina save ir savo galimybes (savimonė); tinkamai valdo savo jausmus ir kontroliuoja savo elgesį (savitvarda); tiksliai interpretuoja socialinės aplinkos ženklus (socialinis sąmoningumas); veiksmingai sprendžia tarpasmeninius konfliktus (bendravimo gebėjimai); priima gerus sprendimus susidūrę su kasdieniais sunkumais (atsakingas sprendimų priėmimas). Kitaip tariant, jie turi išugdytas pagrindines emocines socialines kompetencijas.
Deja, šiuo metu mokyklose tikrai labai daug dėmesio skiriama tik akademiniams pasiekimams. Specialistai neneigia jų svarbos, tačiau jei žmogus mokės valdyti ir savo emocijas, tikimybė, kad bus laimingesnis, jam seksis geriau, tikrai didelė. Juk tai daro didelę įtaką santykių ir šeimos kūrimui, bendravimui su kolegomis, karjeros siekimui ir t. t. Emocinis stabilumas padės vaikui ateityje lengviau įveikti kliūtis, be didesnių psichologinių problemų priimti iššūkius.
„Visa tai išugdyti galima, tam sukurti instrumentai ir, beje, kai kurios Lietuvos mokyklos juos turi, tikrai galima džiaugtis jų rezultatais. Aišku, tai yra sunkus darbas. Matematikos, lietuvių kalbos ar kitų dalykų vaikus mokome nuo pirmos iki dvyliktos klasės ir matome rezultatus, nuosekliai reikia mokyti ir emocinio intelekto. Tam sukurtos modernios programos, technologijos, ir kitos valstybės tuo jau naudojasi“, – sako L. Slušnys.