Jau seniai praėjo tie laikai, kai reklamas kurdavo savamoksliai – diletantai. Šiandien reklamos platybėse darbuojasi profesionalai. Jau paaugo jaunoji karta, pasimokė įgimtų talentų savininkai ir atsisijojo atsitiktiniai pakeleiviai. Reklaminių kompanijų efektyvumas pastebimai išaugo.

Triukai ir troškimai

Metodai, kaip paveikti žmogaus psichiką, seniai ištyrinėti ir aprašyti specialioje literatūroje. Reklaminio fronto kariai puikiai juos išmano ir efektyviai pritaiko. Keletas loginių kirčių, pauzių, tono ir intonacijos pasikeitimų, gestų – ir štai, prašau, žmogus jau „atviras“, jis beveik transe, pasiruošęs sugerti į save viską kas reikalinga. Keletą kartų pakartotas reklaminis vaizdas tvirtai ir patikimai įsitvirtina pasąmonėje ir nepastebimai daro savo darbą, pardavimai auga.

Dar vienas būdas – reklaminės prekės sujungimas su kažkokiais žmogaus troškimais. Tokių pavyzdžių apstu, ir jie dažnai „kampuoti“, bet įsimenantys – pirk pokalbių kortelę ir nebebūsi vienišas, turėsi daug draugų, vyksi į keliones ir pan. Kas, kad tai tik tavo vaizduotėje, bet užkabina ir... suvedžioja. O ką reiškia dabar populiarios (Rusijoje jau seniai rodomos ir kritikuojamos) laidos su būrėjomis, astrologėmis, ir šiaip raganomis.

Jauna mergina, pvz., bijo likti vieniša, o vienišumas jau gali reikšti nužiūrėjimą. Taigi tegu įsisega žiogelį galvute žemyn prie širdies ir viskas bus gerai. Kiek nedaug tereikia, o tos, kurios tų žiogelių laiku nenešiojo, te kaltina save. Esu tikra, kad ne viena dabar jau segasi. Ir nieko blogo, tai ne žiogelių reklama. O segtukas pravers, jei suges kelnių užtrauktukas. Ir jų gamintojai klestės, o tai dažniausiai žmonės su negalia, kuriems tikrai reikia paramos.


Barjeras, filtras ir transas

Su amžiumi mes įgyjame gyvenimiškos patirties, leidžiančios nubrėžti psichologinį barjerą tarp savęs ir reklaminės invazijos. Įkyrią kenksmingą reklamą suaugusio žmogaus smegenys atbaido, tarsi musę. Nors reklama dažniausiai būna susijusi su materialine nauda, šiais laikais vystosi ir tokios reklamos funkcijos, kaip kultūrinė, socialinė, ekonominė reklama. Iš pamatuotai informatyvios, švietėjiškos mes atsirenkame tai, kas reikalinga, įdomu, naudinga. O štai vaikai ir paaugliai dar nesugeba taip „filtruoti“, jie kaip kempinė sugeria visą informaciją ir priima ją už gryną pinigą.

Nesustiprėjusią psichiką reklama įveda į transą – būklę, kurioje sąmonė susikoncentruoja ties kokiu nors objektu ir besąlygiškai priima patenkančią informaciją. Iš esmės, transas, tai ne kokia nors kritinė, o visai normali ir naudinga žmogui būklė. Jos metu, išjungus sąmonę, galima ne tik gauti naudingą informaciją, bet ir leisti pailsėti psichikai.

„Išminti takeliai“

Kai vaikas išklauso autoritetingą tėvų nuomonę, jam nereikia bandyti pačiam tame susivokti, pakanka to, kad taip pasakė mama. Tai labai naudinga, taip perduodama patirtis iš kartos į kartą, aplenkiant arba sutrumpinant, bent jau sušvelninant, „patyrimo savo kailiu“ periodą. „Tėviškas kodavimas“ veikia net tada, kai paauglys pradeda deklaruoti savo nepriklausomybę nuo vyresniųjų nuomonės. (O dažnai ir dar vėliau).

Tuo pačiu „išmintu takeliu“ eina ir reklama. Ji ypač „uoliai“ įveda į transą pervargusios psichikos žmones, o tokie dažnai būna paaugliai. Transas suteikia poilsį ir palengvėjimą. Tiesa, su informacijos doze.

Reklama vaiką gali paveikti net tada, kai jis nekreipia į ją dėmesio. Pavyzdžiui, viename kambario kampe veikia televizorius, o kitame tarp savo žaisliukų kapanojasi mažas berniukas. Reklamos poveikis įsitvirtina pasąmonėje ir nėra ko stebėtis, kad po kurio laiko paauglys sūnus pradės vaikštinėti po miestą su alaus buteliu rankoje, o dukra sidro skardinę nešiosis savo rankinėje, kaip „kietos“ merginos įvaizdžio atributą.

Reklamos gamintojai į ją sukiša didžiulius pinigus, užtai gaudami dar didesnius pelnus. Daugybė psichologų veikia reklaminės armijos gretose, jos „koviniai veiksmai“ sėkmingi visuose frontuose.

Kaip reklamos poveikiui gali pasipriešinti paprastas žmogus? Tai – blaivus, kritiškas požiūris į gyvenimą ir jo vertybes, teigiamos emocijos, meilė ir pagarba savo vaikams. Mes negalime nugalėti reklamos. Bet galime gyventi pilnavertį ir džiaugsmingą gyvenimą, net reklaminės agresijos sąlygose.

Informacija:

Reklamoje draudžiama daryti žalingą moralinį ir fizinį poveikį vaikams:

1. piktnaudžiauti vaikų pasitikėjimu tėvais, globėjais (rūpintojais), mokytojais ar kitais suaugusiais asmenimis;
2. tiesiogiai kviesti vaikus daryti poveikį tėvams ar kitiems asmenims, kad šie nupirktų reklamuojamų prekių ar paslaugų, taip pat tiesiogiai skatinti vaikus pirkti prekių ar paslaugų, pasinaudojant jų nepatyrimu ir patiklumu;
3. formuoti vaikų nuomonę, kad tam tikrų prekių ar paslaugų naudojimas suteiks jiems fizinį, psichologinį ar socialinį pranašumą prieš bendraamžius;
4. nepagrįstai rodyti vaikus, patekusius į situacijas, kurios kelia grėsmę jų sveikatai ir gyvybei.

Vartotojų teisų gynimo centras