O kaip buvo iki 1477 metų? Ar egzistavo toks dalykas, kaip sužadėtuvių žiedas? O jei taip – ar jis buvo inkrustuotas deimantais?

Priešistorė

Grįžkime prie savo protėvių, „priešistorinių žmonių“, kurie surišdavo moterų rankas bei kojas, kad šios nepaspruktų. Tai nebuvo bandymas padūkusiai pasantykiauti, bet nebuvo ir pats gražiausias būdas parodyti savo susidomėjimą.

Po kiek laiko „nuotakos“ kojos būdavo atrišamos, o jei ji nemėgindavo bėgti, tuomet galų gale tik jos mažasis rankos pirštelis būdavo perrištas siūleliu.

Senovės istorija

Senovės romėnai savo sužadėtuvių žiedus vadindavo tiesos žiedais. Romėnai buvo pirmieji, šį žiedą mūvėdavę ant kairės rankos vidurinio piršto.

Ši išlikusi tradicija, atrodo, yra kilusi iš egiptiečių įsitikinimo, jog vena iš šio piršto keliauja tiesiai į širdį. Manoma, kad romėnai buvo pirmieji, pradėję aprašinėti ar graviruoti savo žiedus.

Viduramžiai

Viduramžiais buvo išrasti sujungti žiedai, bet abejotina, kad jie buvo naudojami kaip sužadėtuvių žiedai. Tačiau safyrai, smaragdai ir rubinai sugebantiems šiuos akmenis įpirkti buvo normalus dalykas sužadėtuvių proga.

Deimantas yra pats kiečiausias ir patvariausias mineralas pasaulyje, jis atsparus ugniai ir plienui, taigi, simbolizuoja nepažeidžiamą vyro ir moters šeimyninę sąjungą. Tad Europos superturtingiesiems bei karališkųjų šeimų atstovams tai tapo įprastiniu sužadėtuvių atributu.

Ne tokie turtingi piliečiai savo išrinktosioms dovanodavo Fede (tikėjimo žiedą), kuris buvo dviejų susipynusių rankų formos – šiuolaikinis jo atitikmuo yra claddagh sužadėtuvių žiedas (dvi rankos, laikančios širdį).

XVIII amžius

Deimantai tapo labiau prieinami, nes Brazilijoje atrasta jų išteklių. Žiedai, nusagstyti keliais briliantais, itin išpopuliarėjo tarp turtingųjų.

XIX amžius

1870 metais neseniai pradėtas eksploatuoti Pietų Afrikos turtingas ir didžiulis Kimberly deimantų regionas užtvindė rinką deimantais, kurie tapo jau nebe itin retais brangakmeniais. Pasiūla pakilo, taigi, kainos krito.

Per 10 metų britas Cecil John Rhodes įkūrė dabar išgarsėjusią įmonę „De Beers Consolidated Mines“, kuri kontroliavo viso pasaulio prekybą deimantais. Netgi šiais laikais ši įmonė kontroliuoja 65 proc. visų pasaulio deimantų prekybos.

Šiuo laikotarpiu sužadėtuvių žiedo istorijoje deimantų antplūdis tapo priežastimi manyti, kad įvairiausi prigimties akmenys yra lygiai tokie pat reti (taigi, ir geidžiami), kaip ir deimantai.

Įmantrūs sužadėtuvių žiedai su safyrais, smaragdais ir rubinais (bei kitais brangiaisiais akmenimis) su deimantų akcentais išpopuliarėjo tarp atitinkamos finansinės padėties asmenų.

XX amžius

Nuo 1880 metų „De Beers“ sugebėjo kontroliuoti deimantų pasiūlą (ir kainą), tačiau kaip jie galėjo kontroliuoti paklausą, kai XX a. 3 ir 4 dešimtmetyje veikiant didžiajai depresijai smarkiai (iki 50 proc.) smuko deimantų paklausa?

Kai pradėjo populiarėti platininiai sužadėtuvių žiedai su deimantais, patys deimantai tapo mažiau vertinamais. Antrojo pasaulinio karo metais platiną buvo uždrausta naudoti bet kokioms reikmėms išskyrus karo, taigi, platininiai sužadėtuvių žiedai kurį laiką buvo beveik išnykę.

Atsakas į iškilusią problemą buvo „De Beers“ užsakyta rinkodaros kampanija, pradėta vykdyti 1947 metais. Galbūt esate girdėję šūkį „Deimantas - amžiams“ („A Diamond is forever“)? Juo žymima sužadėtuvių žiedo istorijos posūkio pradžia.

Vėlesnės rinkodaros kampanijos įtikino šeimas saugoti savo deimantus kaip šeimynines relikvijas... ir tai suveikė. Naudoti deimantai nebegrįždavo į apyvartą, o dėl to atsirado paklausa, kurios „De Beers“ taip siekė.

„De Beers“ neoficialiai primokė juvelyrus pasakoti jaunikiams, kad dviejų ar trijų mėnesių atlyginimo kaina buvo ideali suma už deimantinius sužadėtuvių žiedus, kuriuos jų tikėtinos sužadėtinės mielu noru priims.

1953 metais dvi žavingiausios to laikmečio moterys - Marilyn Monroe ir Jane Russell – suvaidino itin populiariame kino miuzikle „Džentelmenams patinka blondinės“ („Gentlemen Prefer Blondes“).

Šio filmo scenarijuje M. Monroe ir J. Russel herojės medžiojo potencialius vyrus kruize į Prancūziją. Filme taip pat skambėjo garsioji daina, sudainuota seksualiosios Marilyn Monroe – „Diamonds Are A Girls Best Friend“.

Šis filmas neabejotinai paveikė to laikmečio visuomenės nuomonę ir daugeliui metų padidino deimantų populiarumą veikiant Holivudo žavesiui.

Po filmo sukūrimo jau praėjo daugiau nei 50 metų, tačiau jis vis dar yra vienas mėgiamiausių Holivudo ir Marilyn Monroe legendos gerbėjų filmų (kiti ne mažiau mėgiami filmai – „High Society“, „Breakfast At Tiffany’s“, „Diamonds Are Forever“).

Iš esmės su šiais filmais gimė tikroji deimantinių sužadėtuvių žiedų tradicija – viskas dėl reklaminės kampanijos, kuri iš tiesų pakeitė pasaulį. Kaip supratote, sužadėtuvių žiedas su deimantų iš tikrųjų nėra populiari senovinė tradicija.

Ta „senovinė tradicija“ labiau yra „svajonės būti princese“, išmintingos rinkodaros kampanijos ir neįveikiamo Holivudo žavesio derinys, kurio galutinis tikslas – reklamuoti deimantus kaip vienintelius brangakmenius, kuriuo galima papuošti žiedą, dovanojamą kaip susižadėjimo ženklą.

Anot „Diamond Wholesale Corporation“, suskaičiuota, kad 78 proc. visų kasmet parduodamų sužadėtuvių žiedų yra papuošti deimantais.

Atrodytų, kad ir ką sau benuspręstumėte, ji vis vien tikėsis deimanto!

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)