Apie vitamino D svarbą kalbamės su vaikų ligų gydytoja, vaikų pulmonologe – alergologe, klinikos „Mama, aš sergu“ įkūrėja Dr. Indre Plėštyte-Būtiene.

– Kaip manote, kodėl tėvai vasarą, o kartais ir visai linkę neduoti vitamino D vaikams?

– Čia, kaip ir su visais kitais vitaminais, reklama, jog būtina gerti maisto papildus, kartais sukelia atvirkštinę reakciją ir atmetimą. Kitas argumentas, jog mes užaugome negaudami vitamino D papildų ir nieko nenutiko, nes seniau šis vitaminas buvo skiriamas tik tiems, kuriems pasireikšdavo labai aiškūs vitamino D trūkumo simptomai. O kartais tėvams atrodo, jog jeigu jie sveikai gyvena, ir vitaminų nereikia. Mano galva, aklai klausyti visų rekomendacijų nereikia, tačiau reikia žinoti, ką darome. Žinoma, vasarą daugiau saulės, daugiau būname gryname ore, gamtoje ir šiek tiek to vitamino D iš saulės mūsų organizme pasigamina. Jo yra ir maiste. Tad šio vitamino gauname ir natūraliais būdais, tik klausimas, ar pakankamai.

– Būnant saulėje, vaikus rekomenduojama tepti apsauginiais kremais nuo saulės.

– Vitaminas D gaminasi tik būnant saulėje ir per atidengtą odą. Tepant kremu su stipriu filtru gali tiek vitamino D nepasigaminti, kiek reikia, o netepti kremu irgi pavojinga. Geriausiai vitaminas D gaminasi tuomet, kai aktyviausia saulė, nuo vidurdienio iki trečios valandos po pietų. Tačiau net jei ir būnate lauke daug, niekada nepamatuosime, kiek tą dieną iš saulės gavote vitamino D. Tad jei norite būti užtikrinti, kad vaikui netrūksta šio vitamino, rekomenduojama jį vartoti papildomai.

Indrė Plėštytė-Būtienė
Foto: Dovilė Čižaitės-Jonikės nuotr.



– Kas rodo, jog vaikui yra vitamino D stoka arba perteklius?

– Simptomai, kai yra vitamino D trūkumas arba perteklius, labai panašūs. Dėl to ne visada be tyrimo lengva suprasti, jo trūksta ar yra per daug.

Kartais tėvai mano, jog prakaituojantys vaiko delnai ar pėdos yra šio vitamino trūkumo rodiklis, bet nebūtinai. Gal tiesiog vaikas per daug prirengtas ir prakaituoja, gal sušilo. Kai vaiko raumenų tonusas didelis, jis įsitempęs – įtarsime vitamino D perteklių. Esant stokai – raumenų tonusas per mažas, jis guli kaip varliukas, būna dirglesnis. Jeigu vaikas yra nevalgus, nuotaikos nėra, sunku keltis rytais, nenori būti lauke, dažniau kimba ligos, jau reikėtų patikrinti šio vitamino kiekį organizme.

– Kaip žinoti, kiek šio vitamino vaikui reikia?

– Kūdikiams nuo vieno mėnesio iki metų rekomenduojama duoti 400 tarptautinių vienetų palaikomąją vitamino D dozę. Truputį didesniems vaikams, palaikomoji vitamino D dozė yra apie 800–1000 tarptautinių vienetų. Tačiau nereikėtų aklai užsiimti maisto papildų pasirinkimu ir vartojimu, tad lengviausia tiesiog atlikti tyrimą (bent vieną kartą per metus) ir išsiaiškinti, ar tikrai yra vitamino D stoka ir kokia ji yra, kad gydytojas rekomenduotų saugią palaikomąją ar gydomąją dozę, kad nebūtų perdozavimo. Kartais tyrimai rodo šio vitamino perteklių, tuomet vėl atitinkamai gydytojas rekomenduos, ar reikia jo vartoti, kiek reikia.

Turėkime galvoje, kad vaikams šio vitamino perdozuoti gana lengva. Jeigu tėvai jam duoda gydytojo paskirtą vitamino D dozę ir vaikas dar vartoja kokius nors žuvų taukus ar kitus vitaminus arba gauna pieno mišinį, reikėtų žiūrėti, kad tuose maisto papilduose arba nebūtų vitamino D, arba žinoti, kiek jo ten yra ir reguliuoti lašiukais duodamo dozę. Taip pat nereikėtų duodi didesnės vitamino D dozės, jeigu tą dieną į lauką nėjote.

Taip pat rekomenduoju tėvams atkreipti dėmesį į vaikams skirtus vitamino D papildus. Rinkitės tokius, kuriuose aiškiai parašyta, kiek tarptautinių vienetų yra viename laše (vienuose preparatuose gali būti 200 TV, kituose 400 TV viename laše), taip bus lengviau normuoti ir išvengti pertekliaus. Kitaip sakant, reikia duoti ne vieną, du ar tris lašiukus, o aiškų konkretų skaičių tarptautinių vienetų ir pagal tai skaičiuoti, kiek lašų reikia. Kartais dar matuojama mikrogramais, tad žinokite, kad viename mikrograme yra 40 TV vitamino D.

Svarbu

Rekomenduojama vitamino D tyrimą atlikti ne vasarą, o mokslo metų pradžioje, kai vėsta orai ir mažėja saulės, o organizmą reikia paruošti šaltajam sezonui. Taip pat, likus savaitei iki tyrimo, reikėtų nutraukti vitamino D vartojimą, kad būtų tikslūs tyrimo rezultatai.