Vadinamojo paguodos maisto idėja teoriškai graži, tačiau daugumai taip įvardinamų valgių trūksta maistingų medžiagų, rašoma huffpost.com. Todėl žmogus paskui jaučiasi nepatenkintas, sudirgęs, anaiptol nepaguostas (čia kalbama ne apie depresiją, pastarosios atveju reikėtų kreiptis į medikus).

„Prislėgtą, prastą nuotaiką sukelia per daug cukraus, per daug krakmolingų, perdirbtų angliavandenių, – aiškina britė mitybos terapeutė Claudia Smith. – Jei valgote pernelyg daug šių patiekalų, kraujyje staigiai padidėja cukraus lygis, paskui jis staigiai sumažėja, o tai neretai sukelia prislėgtą nuotaiką, dirglumą, nerimą, silpnumą, būna sunku aiškiai mąstyti, susikaupti.“

Kodėl vadinamasis paguodos maistas gali mus dirginti

Įprasti paguodos valgiai – sausainiai, keptos bulvytės – smegenyse paskatina vadinamąjį apdovanojimo mechanizmą, teigė C. Smith. Mes turime ko laukti, kuo džiaugtis, – būtent todėl per COVID-19 pandemiją kilus visuotiniam nerimui, stipriai padidėjo paguodos teikiančių produktų pardavimai.

Britų psichologas Lee Chambersas sakė „HuffPost“, kad paguodos maistas skatina dopamino gamybą organizme, suteikia malonumo, bet tas malonumas trumpalaikis.

„Emocinis valgymas – ciklinis procesas: dėl prastos nuotaikos valgomi produktai, kurie padidina cukraus lygį kraujyje, suteikia mums dopamino dozę, bet paskui [cukraus lygis] mažėja, o mes imame jausti kaltę, – sakė L. Chambersas. – Dažnai dėl šio derinio mums trūksta pasitenkinimo pojūčio, be to, jaučiame kaltę, gėdą ir gailimės.“

Tai dar ne viskas? Ne. Paguodos teikiantis maistas skatina persivalgyti. „Laikui bėgant didelis kiekis gardžių produktų sumažina jautrumą apdovanojimo mechanizmui smegenyse, – sakė C. Smith. – Norint patirti tą patį poveikį, gali reikėti suvalgyti vis daugiau ir daugiau.“

Prastą nuotaiką gerinančius komforto patiekalus sieja keli bendri dalykai: jie dažnai padidina cukraus lygį kraujyje, paskui cukraus lygis staigiai sumažėja, dėl to apima vangumas, nerimas ir dirglumas. Bet nuotaika suprastėja ne vien dėl fiziologinio poveikio. Daugelis žmonių skirsto maistą į sveiką ir nesveiką, o kai valgo nesveikų produktų, jaučia gėdą, liūdesį ar pyktį.

Diplomuota Jungtinėje Karalystėje gyvenanti ir dirbanti dietologė Tai Ibitoye primena, kad svarbiausia – saikas. „Pastoviai dideliais kiekiais valgant riebių, saldžių valgių, nuotaika tikrai gali suprastėti, o, suvalgę vieną sausainį, dalis žmonių patiria malonumą, pasitenkinimą“, – sakė ji „HuffPost“.

Štai šie 8 valgiai ir gėrimai tik pablogins nuotaiką:

1. Alkoholis

Nedidelis alkoholio kiekis pataiso nuotaiką, sako T. Ibitoye. Tačiau reguliarus jo vartojimas, be to, dideliais kiekiais, kenkia organizmui (turbūt nesistebi tie, kas yra patyrę sunkių pagirių).
Tyrimai rodo, kad ilgalaikis alkoholio vartojimas turi šalutinių poveikių. „Mayo“ klinikos medikai įspėja – niekam nepatartina pradėti vartoti alkoholį dėl galimos naudos. Rekomenduojama norma – ne daugiau vieno gėrimo per dieną.

2. Gazuoti gėrimai

Gazuotuose gėrimuose yra paprastųjų angliavandenių, kuriuos organizmas greitai įsisavina, tada staigiai padidėja cukraus lygis kraujyje, po tai greitai vėl sumažėja ir apima vangumas. Keisti gazuotus gėrimus dietiniais gėrimais – netinkamas variantas, nes juos yra saldiklių (aspartamo ir kt.), kurie turi įtakos nerimo, depresijos atsiradimui.

2014 m. tyrimas parodė, kad gazuoti saldūs gėrimai didina depresijos atsiradimo tikimybę vyresniems žmonėms. Gerkite vandenį ir arbatą.

3. Kofeinas

T. Ibitoye rekomenduoja riboti gėrimų su kofeinu vartojimą, kavą, arbatas su kofeinu keisti žolelių arbatomis, kava be kofeino. Kofeinas skatina smegenis gaminti dopamino ir serotonino, rašoma leidinyje „Medical Daily“. Nedidelėmis dozėmis tai nėra blogai, o didesni kofeino kiekiai, net ir vienas papildomas puodelis per dieną gali sukelti dirglumą, jaudulį, nerimą.

Foto: Shutterstock

Kiek kavos patartina išgerti per dieną?

Rekomendacijos nuolat keičiasi, vis tik „Mayo“ klinika pataria negerti daugiau nei keturių kavos puodelių per dieną.

4. Kepiniai

Sausainiuose, pyraguose gausu nuotaiką slopinančių ingredientų, kaip antai, cukraus, kuris „sparčiai suskaidomas į gliukozę ir gali sukelti staigų cukraus lygio kraujyje padidėjimą, o paskui – sumažėjimą“, aiškino C. Smith. Džiugi žinia – sumažinus saldžių kepinių vartojimą, nuotaika greitai turėtų stabilizuotis.

„Stenkitės sumažinti cukraus vartojimą – kelias dienas nevalgykite pyragų, sausainių, negerkite saldžių gėrimų su cukrumi ar saldikliais, tada stebėkite, kaip jaučiatės, – teigė C. Smith. – Naudą turėtumėte pajusti labai greitai, jau po kelių dienų.“

5. Keptos bulvytės

Jos gardžios, trumpam leidžia maloniai pasijusti, kita vertus, keptose bulvytėse gausu prisotintųjų riebalų, perdirbtų angliavandenių ir yra daug druskos. Šis derinys staigiai suteikia energijos, bet greitai jos sumažėja, dėl to suprastėja nuotaika, juntamas nuovargis.

Lėtai įsisavinami angliavandeniai – viso grūdo miltų gaminiai, rudieji ryžiai, bolivinė balanda – kur kas lėčiau didina gliukozės lygį, aiškino T. Ibitoye. „Valgant šių produktų, smegenys gauna pastovų srautą degalų ir tada geriau funkcionuoja“, – pabrėžė specialistė.

6. Perdirbti maisto produktai

Traškučiai, pica ir pan. perdirbti maisto gaminiai gali sukelti prastą nuotaiką. Juose gausu perdirbtų angliavandenių, sočiųjų riebalų ir konservantų. Visi kartu šie komponentai stipriai mažina energingumą, todėl žmogus ima jausti silpnumą, mažėja motyvacija ir pan. Tiesa, nebūtina visiškai išsižadėti tokio maisto. C. Smith rekomenduoja maitintis sveikai, sumaniai, o kartais suvalgyti mažiau sveikų gaminių, jeigu juos mėgstate.

7. Beigeliai

Beigeliai skanūs, tačiau po daug angliavandenių turinčio maisto apima sunkumas, atrodo, kad pilvas yra išsipūtęs ir pan. Šitokia savijauta – nieko keisto, nes beigeliuose gausu greitai įsisavinamų angliavandenių, jie gaminami iš baltųjų miltų ir praktiškai neturi maistinės vertės.

Toks maistas staigiai padidina cukraus lygį kraujyje, po to cukraus lygis žaibiškai mažėja, o nuotaika prastėja. Vietoje kaloringo, organizmui naudos neduodančio beigelio paieškokite vertingesnių alternatyvų – viso grūdo kviečių miltų bandelių, rudųjų ryžių traškučių.

8. Perdirbti mėsos gaminiai

Baltymai reikalingi žmogaus organizmui, tik ne visi baltymai vienodai naudingi. Perdirbtuose parduotuvėse parduodamuose mėsos gaminiuose – daug konservantų, priedų, kurie sukelia nuotaikos svyravimus, sunkumo pojūtį kūne. Sveiki, vertingi baltymai – liesa, mėsa, paukštiena, žuvis, kiaušiniai, pupelės, namuose išsikepta kalakutiena (su ja vėliau galima pasidaryti sumuštinių).

Pastarieji daug baltymų turintys produktai nuotaiką gerina – po jų jaučiatės patenkinti, pasisotinę ir energingi.

„Baltymų reikia įvairiems organizme vykstantiems procesams – taip pat ir neuromediatorių gamybai, kaip antai, geros nuotaikos serotonino gamybai, – teigė C. Smith. – Įtraukite į racioną daugiau vertingų baltymų, tada cukraus lygis kraujyje bus tolygesnis.“