Tik su jais gaunamas cholesterolis dažnam kelia baimę. Vis dėlto per Velykas pagaliau atsakykime: ar tikrai dėl jo turėtume nevalgyti trynių?

Nors kiaušiniai – vieni populiariausių visų laikų maisto produktų, diskusijos apie jų naudą niekaip nesibaigia. Daugiausia klausimų paprastai kyla dėl trynių – žmonės išties linkę nerimauti, kad jie gali pakenkti sveikatai.

Naujos kiaušinių poveikio tyrimų išvados pasirodo kone kas savaitę. Vieni mokslininkai mėgina įrodyti, kad egzistuoja koreliacija tarp kiaušinių vartojimo ir trumpesnės gyvenimo trukmės, tačiau kiti su tuo nesutinka ir teigia, kad kiaušinius valgantys piliečiai širdies ligomis suserga gana retai.

Daug ginčijamasi ir apie tai, kaip sveikatą paveikia skirtingose kiaušinio dalyse – baltyme ir trynyje – esantys komponentai. Baltymo ir trynio sudėtis – skirtinga, ir kartais aiškinama, kad baltymai – sveikesni, na, o trynių apskritai derėtų vengti.

Begalė straipsnių šia tema gali visiškai susukti galvą. Tiems, kurie jaučiasi patekę į aklavietę, portale „HuffPost“ skelbiamos publikacijos autoriai siūlo susipažinti su kelių dietologų išsakytomis pastabomis. Toliau pateikta informacija padės suprasti, ar valgyti visą kiaušinį nėra nusikaltimas prieš sveikatą.

Maistingumo atžvilgiu kiaušiniai – tikras stebuklas

Pradėkime nuo svarbiausio. Kalbant apie maistinę kiaušinių vertę, būtina pasakyti, kad maistinių medžiagų šiuose produktuose – tikra galybė.

„Kiaušiniai – puikus keleto pagrindinių maistinių medžiagų šaltinis. Jų esama ir trynyje, ir baltyme, – sakė Niujorke dirbanti mitybos specialistė Tamar Samuels. – Visas kiaušinis – tikra makro- ir mikroelementų bomba.“

Vieno didelio kiaušinio energinė vertė – 77 kalorijos. Su juo į organizmą patenka 6 gramai riebalų, nemažai naudingų vitaminų, įskaitant A, B2, B5, B12, D ir folio rūgštį, taip pat tam tikras kiekis kalcio ir cinko.

Nors maistingumo požiūriu baltymai nuo trynių skiriasi (baltymai – mažiau kaloringi ir turintys daugiau proteinų (kad nekiltų painiavos, taip toliau vadinsime baltymų pavadinimą turinčią maistinę medžiagą), o tryniuose – daugiau gerųjų riebalų), dauguma mitybos specialistų sutinka, kad šiaip jau visas kiaušinis – kone tobulas valgis.

Kas lėmė įsitikinimą, kad trynių reikia vengti

Ko gero, teko sutikti žmonių, kurie omletą kepa tik iš nedaug kalorijų, bet užtat daug proteinų turinčio baltymo. Atrodytų, kuriems galams atsisakyti paties skaniausio? Ar iš tiesų toks elgesys yra pagrįstas apie priedermę rūpintis sveikata primenančių specialistų akimis?

Kiaušinių baltymų galima rasti dažname norintiems sulieknėti siūlomame mitybos plane, ir jie čia puikiai tinka dėl konkretaus kalorijų ir proteinų santykio (didelė proteinų dozė suteikia sotumo jausmą, kuris vartojant daugelį nekaloringų produktų trunka gana trumai).

Vis dėlto atsisakant trynių, atsisakoma ir kai kurių naudingų maistinių medžiagų, todėl, neturint tikslo sulieknėti, taip elgtis nėra jokios prasmės, o ypač – būgštaujant dėl cholesterolio.

„Kiaušinių tryniai yra patekę į nemalonę, bet tik dėl abejotino tikslumo prieš pusšimtį metų atliktų tyrimų. Jų išvadose nurodoma, kad maistinis cholesterolis, esantis tokiuose produktuose kaip kiaušinių tryniai, lemia kraujo cholesterolio lygio pakilimą, galop privedantį prie širdies ligų išsivystymo“, – sakė T. Samuels.

Specialistė užsiminė ir apie naujesnius, mažiau abejonių dėl kokybės keliančius tyrimus, kuriais pavyko įrodyti, kad net 75 proc. piliečių maistinis cholesterolis daro labai mažą įtaką kraujo cholesterolio lygiui.

„Net JAV žemės ūkio departamento pateiktose mitybos gairėse ir JAV kardiologų asociacijos patvirtintose rekomendacijose buvo pakeistos nuostatos, susijusios su maistinio cholesterolio ribojimu“, – nurodė ji.

Mitybos specialistė Vanessa Rissetto pamėgino paaiškinti, kaip būtent maistinis cholesterolis paprastai „elgiasi“ organizme.

„Cholesterolis nuolatos gaminamas kepenyse, tačiau šis organas turi sugebėti sumažinti jo dozę, jeigu pakankamai šios medžiagos pavyksta gauti su maistu, – nurodė V. Rissetto ir pridūrė, kad šios funkcijos sutrikimas įvardijamas kaip hipercholesterinemija.

– Asmenys, kuriems diagnozuojama Hipercholesterinemija, turėtų apriboti kiaušinių vartojimą arba apskritai išbraukti juos iš savo raciono.“

V. Rissetto patikino, kad 70 proc. žmonių nuo kiaušinių cholesterolio lygis visiškai nepakyla, o 30 proc. – pakyla tik šiek tiek. Tačiau jei kada nors teko patirti cholesterolio kiekio kraujyje padidėjimą arba nerimaujate dėl organizmo reakcijos į kiaušinius, galite pasitarti su gydytoju.

Sveikiausia yra kiaušinių paruošimo būdas

Verta atminti, kad kiaušinių poveikį sveikatai lemia ir jų paruošimo būdas, o jų – visa įvairovė, pradedant Benedikto kiaušiniais (variantas, matyt, – ne iš sveikiausių) ir baigiant tiesiog virtais kiaušiniais.

„Sveikatos požiūriu vertingiausiais turėtume laikyti virtus kiaušinius, nes taip gaminant neprireikia papildomų riebalų, – nurodė V. Rissetto. – Kepant rekomenduojama naudoti kuo mažiau aliejaus, be to, pridėti daržovių, papildysiančių maistą skaidulomis. Pastarosios padeda pašalinti iš organizmo cholesterolį, be to, suteikia didesnį sotumo jausmą.“

Reziumuojant galima priminti, kad atsisakydami kiaušinių trynių praleidžiate puikią progą papildyti organizmą naudingų vitaminų, mineralų ir gerojo cholesterolio atsargomis. Jei tokių sveikatos problemų, dėl kurių cholesterolio vartojimas tikrai pakenktų, neturite, valgyti visą kiaušinį jums tikrai galima.