Mitybos specialistai nuolatos primena, jog gerti pakankamai vandens yra gyvybiškai būtina, kad organizmas tinkami funkcionuotų. Taip, aišku, tikrai bus, jeigu vandens negersite per daug. Didžiausią nerimą daugeliui kelia dehidratacijos požymiai, ir linkstama pamiršti, kad hiperhidratacija – ne ką menkesnė problema, rašoma portale thehealthy.com.

Geriant per daug vandens gali pasireikšti intoksikacija vandeniu – vadinamoji hiponatremija, kuriai prasidėjus dėl netinkamo natrio lygio organizmo ląstelėse padaugėja skysčių. Itin sunkiais atvejais apsinuodijimas vandeniu sukelia rimtų sveikatos problemų, didinančių priepuolių, komos ir net mirties grėsmę.

Toliau išvardyti įpročiai ir požymiai, kuriuos ignoruojant tikrai įmanoma padauginti vandens.

Nežengiate iš namų nepasiėmę buteliuko vandens – jį nuolatos laikote rankoje

Jei visada nešiojatės gertuvę ir, vos tik ji ištuštėja, tuojau pat ją pildote, gali būti, kad vandens geriate per daug. Dėl nuolatinio vandens patekimo į organizmą gali sumažėti natrio lygis kraujyje. Kai taip nutinka, visos organizmo ląstelės išburksta. Kaip teigia profesorė Tamara Hew-Butler iš Ouklando universiteto Ročester Hilse, ypač didelis pavojus kyla tada, kai ima tinti galvos smegenų ląstelės.

„Galvos smegenims išsiplėtus 8–10 proc., jos ima remtis į kaukolę; tada pradedamas spausti smegenų kamienas“, – sako T. Hew-Butler.

Vandenį geriate net tada, kai nejaučiate troškulio

Suprasti, ar organizmui reikia vandens, puikiausiai galima sąmoningai suvokiant, ar jaučiate troškulį.

„Žmogaus organizmas užprogramuotas kovoti su dehidratacija dėl nuolatinės grėsmės negauti pakankamai vandens arba netekti galimybės atsigerti, taigi, jame veikia tam tikri mechanizmai, padedantys nuo to apsisaugoti, – sako T. Hew-Butler. – Vienas iš mechanizmų, reguliuojančių visų gyvūnų elgesį, – tai troškulys. Troškulį galima palyginti su unikaliu kiekvieno organizmo kontroliniu įtaisu, leidžiančiu suprasti, ar netrūksta vandens. Kuo daugiau vandens reikia organizmui, tuo didesnis troškulys juntamas.“

Be paliovos geriate vandenį, kol šlapimas tampa visiškai skaidrus

Geriant tinkamą kiekį vandens, šlapimas būna šiaudų atspalvio arba skaidrus ir geltonas. Daugelis klysta manydami, kad tinkamą organizmo hidrataciją rodo visiškai skaidrus, bespalvis šlapimas. Deja, pigmento šlapime nebuvimas gali būti vandens perdozavimo požymis.

Daugelis žmonių normaliu vandens kiekiu turėtų laikyti 8–10 stiklinių per dieną. Rekomenduojama norma gali skirtis, atsižvelgiant į asmens ūgį, svorį ir fizinį aktyvumą.

Dažnai šlapinatės – netgi naktį

Susimąstyti, ar nevartojate per daug vandens, derėtų ir tada, jei naktį nuolatos pabundate dėl noro apsilankyti tualete. Remiantis Klivlando klinikos skelbiama informacija, daugelis žmonių šlapinasi 6–8 kartus per parą. Jei tenka suskaičiuoti daugiau nei 10 kartų, gali būti, kad išgeriate daugiau vandens nei yra būtina jūsų organizmui.

Pernelyg dažnas noras šlapintis taip pat gali būti dirgliosios šlapimo pūslės sindromo požymis bei kofeino vartojimo pasekmė. Kad netektų keltis naktį ir eiti į tualetą, paskutinę stiklinę vandens išgerkite likus porai valandų iki miego, kad inkstai turėtų pakankamai laiko vandeniui perleisti per organizmą.

Jaučiate pykinimą, kartais privedantį ir prie vėmimo

Kaip sako T. Hew-Butler, hiperhidratacijos simptomai labai primena dehidratacijos simptomus. Geriant per daug vandens, inkstai darosi nepajėgūs pašalinti skysčio pertekliaus, todėl vanduo ima kauptis organizme. Kai taip nutinka, galima sulaukti tam tikrų nemalonių reiškinių, tokių kaip pykinimas, vėmimas ir viduriavimas.

Foto: Shutterstock

Ištisą dieną kamuoja tvinkčiojantis galvos skausmas

Galvos skausmas, panašiai kaip pykinimas, vėmimas bei viduriavimas, gali būti ir hiperhidratacijos, ir dehidratacijos požymis. Geriant pernelyg daug vandens, sumažėja druskų koncentracija kraujyje, todėl įvairių organų ląstelės išbrinksta. Esant žemai druskų koncentracijai, ląstelės tvinksta.

Kai į organizmą patenkantis vandens kiekis – per didelis, padidėja ir galvos smegenų tūris, todėl jos ima spaustis į kaukolę. Padidėjęs spaudimas gali pasireikšti tvinkčiojančiu skausmu, be to, sukelti rimtesnių sveikatos problemų, tokių kaip protinis pakenkimas arba pasunkėjęs kvėpavimas.

Pastebimai sutinsta ir pabąla plaštakų, lūpos ir pėdos

Daugeliui hiponatremija sergančių žmonių būdingas pastebimas plaštakų, lūpų ir pėdų patinimas bei pabalimas. Išbrinkus visoms organizmo ląstelėms, pastebimai pabrinksta ir oda. Geriant per daug vandens, dėl vis apimančio tinimo ir vandens pertekliaus kraujotakos sistemoje gali staiga padidėti svoris. Jei kasdien išgeriate daugiau nei 10 stiklinių vandens ir pastebėjote, kad plaštakos, lūpos ir pėdos pradėjo tinti ir prarado spalvą, sumažinkite išgeriamo vandens kiekį ir stebėkite, ar simptomai nyksta.

Jaučiate silpnumą raumenyse, dažnai sutraukia mėšlungis

Pagrindinė sveiko, tinkamai funkcionuojančio organizmo sąlyga – visa ko balansas. Nuolat padauginant vandens, pažemėja elektrolitų lygis, taigi, balansas sutrikdomas. Žemas elektrolitų lygis sukelia aibę įvairiausių simptomų, įskaitant raumenų spazmus ir mėšlungį.

Norėdami atsikratyti nemalonių pojūčių raumenyse, vietoj poros stiklinių elementaraus vandens išgerkite kokosų vandens: jame gausu elektrolitų, be to, tai – visiškai natūralus produktas.

Jaučiatės pavargę arba nusilpę

Už išgeriamo vandens filtravimą ir skysčių lygio kraujotakos sistemoje reguliavimą atsakomybė tenka inkstams. Jei žmogus geria per daug vandens, inkstams tenkantis krūvis padidėja ir dėl hormonų sukeliamos reakcijos apima nuovargis, išsekimo jausmas.

Jei nuolatos geriate vandenį ir jaučiate, kad darosi sunku pakilti iš lovos, gali būti, kad inkstai patiria stresą, todėl būtinai išsiaiškinkite, koks vandens kiekis yra tinkamas, ir pasistenkite neviršyti rekomenduojamos normos.