Virškinimo fermentai yra labai specializuoti, t.y. kiekvienas jų dalyvauja tik vienos rūšies reakcijoje, atitinkamoje temperatūroje ir atitinkamoje terpėje – rūgščioje ar šarminėje terpėje. Įvairių virškinimo sulčių reikalaujančių maisto produktų derinimas viename patiekale sutrikdo visą virškinimo procesą. Visos maistinės medžiagos, kurios nėra suvirškinamos tokiomis sąlygomis, pereina puvimo ir fermentacijos procesą.

Išanalizuokime šią temą išsamiau. Pirmiausia aptarkime, į kokias grupes skirstomi maisto produktai:

1. Krakmolingi:

Foto: Adobe Stock


1.1. Angliavandeniai: bulvės, grūdinių kultūrų produktai;

Krakmolingi produktai (kviečiai, rugiai, avižos ir jų produktai (duona, makaronai ir t.t.), kruopos: grikių, ryžių, kviečių, miežių; bulvės, subrendę kukurūzai) idealiai dera su žalumynais, riebalais ir su visomis daržovėmis. Kenksmingi deriniai krakmolo su baltymais, ypač gyvuliniais (duona su mėsa, bulvės su žuvimi), su pienu ar rūgštaus pieno produktais (košė su pienu, kefyras su duona), su cukrumi (bandelė su uogiene, košė su cukrumi), su bet kokiais vaisiais ar jų sultimis.

1.2. Džiovinti produktai:džiovinti vaisiai, prieskoniai;

1.3. Vaisiai

Šviežių vaisių negalima su niekuo derinti, geriausia juos valgyti kaip atskirus produktus tuščiu skrandžiu, pirmoje dienos pusėje. Netinka po valgio.

1.4. Saldikliai: cukrus, medus, agavų / klevų sirupas.

Susijungęs su baltymais ir krakmolais cukrus sukelia rūgimą. Geriausia saldumynus vartoti atskirai (jei apskritai juos vartoti). Pavyzdžiui, priešpiečiams gerti arbatos su uogiene. Jeigu labai norite, 2–3 saldainius galima suvalgyti iki pietų likus 40–60 minučių. Tačiau tik ne po pietų!

Maistas
Foto: Shutterstock

2. Neutralūs:

2.1. Visos žalios daržovės ir šakniavaisiai (išskyrus bulves): baklažanai, baltagūžis kopūstas, brokoliai, briuselio kopūstas, grybai, žirneliai, moliūgai, morkos, svogūnų laiškai, pastarnokas, ropė, salierai, šparagai, pupelės, žiedinis kopūstas, špinatai.

2.2. Salotinės daržovės:avokadas, raudonasis ir žaliasis pipirai, gūžinės salotos, agurkai, pomidorai, ridikai, riešutai ir saulėgrąžos.

Kalbant apie daržoves reikia paminėti, kad agurkai, kopūstai (išskyrus žiedinius), ridikėliai, paprikos, šparagai, ropės, svogūnai, česnakai, burokėliai, griežčiai, morkos, jauni moliūgai, aguročiai puikiai dera beveik su visais produktais ir padeda juos organizmui pasisavinti: su baltymais (mėsa su agurkais), riebalais (kopūstai su augaliniu aliejumi), su visomis daržovėmis, krakmolingais produktais (ryžiai su morkomis), žalumynais. Visos daržovės nedera su pienu.

Žiediniai kopūstai, virti baltagūžiai kopūstai, žalieji žirneliai, prinokę moliūgai ir aguročiai, baklažanai puikiai dera su krakmolingais produktais (aguročiai su grūdais) ir visomis daržovėmis, su riebalais (baklažanai su augaliniu aliejumi), su žalumynais. Galima valgyti su sūriais. Reikėtų vengti valgyti su gyvulinės kilmės baltymais (žiediniai kopūstai su mėsa, žalieji žirneliai su kiaušiniu). Nedera su vaisiais ir pienu.

Žalumynai (salotos, žali svogūnai, rūgštynės, kalendra, petražolės, krapai) dera prie visų produktų, išskyrus pieną. Kad gerai jaustumėtės, rekomenduojama kiekvieną dieną suvalgyti po pluoštelį žalumynų. Ypač naudinga juos vartoti su krakmolais ir baltymais. Žalumynai padeda virškinti, neutralizuoja toksinus. Čia verta atsiminti ir žaliuosius kokteilius bei jų naudą mūsų organizmui.

2.3. Aliejai: augaliniai aliejai.

Riebalai (sviestas, jo mišiniai, grietinėlė, grietinė, augaliniai riebalai, gyvuliniai riebalai) idealiai tinka su žalumynais, daržovėmis (salotos su aliejumi), krakmolingais produktais (košė su riešutais). Nerekomenduotina valgyti riebalų su cukrumi (grietinėlė su cukrumi, konditerijos gaminiai). Taip pat vengti kartu vartoti gyvulinius ir augalinius riebalus, nors yra išimčių. Pavyzdžiui, augalinis aliejus gana neblogai dera su žuvimi, kurioje yra nesočiųjų riebalų, ir daug blogiau – su mėsa.

3. Baltyminiai:

3.1. Vištiena, kalakutiena, veršiena ir kt.

3.2. Žuvis: plekšnė, lašiša, silkė, tunas, skumbrė, menkė, upėtakis.

3.3. Moliuskai ir vėžiagyviai: krabai, krevetės, midijos, omarai, austrės.

3.4. Pieno produktai: jogurtas, varškė, sūris.

Baltymų produktai (mėsa, žuvis, kiaušiniai, varškė, sūris) idealiai dera su žalumynais ir su derančiomis tarpusavyje daržovėmis. Be to, šie produktai padeda geriau suvirškinti baltymus ir pašalinti kenksmingus derinius. Baltymus galima vartoti su riebalais. Baltymai nedera su krakmolingais produktais (bulvėmis, grūdais), su vaisiais ir cukrumi.

Kaip jau minėta, svarbu nemaišyti baltymų ir angliavandenių. Baltymų ir angliavandenių cheminė sudėtis skirtinga – jiems virškinti reikia skirtingų fermentų. Baltymams skaidyti reikia rūgščios aplinkos (jie virškinami skrandyje), o angliavandeniams – šarminės (jie virškinami plonojoje žarnoje). Daugelis įpratę mėsą valgyti su bulvėmis, sūrį – su duona, bandeles su pienu. Vienu metu suvalgyti skirtingi produktai skrandyje išbūna iki 8 val., o žarnyne – net iki 30 val. Organizmas nepajėgia nei suvirškinti, nei pasisavinti tokių sudėtingų derinių. Vien dėl to galite jausti nuolatinį energijos trūkumą. Be to, nesuderintas maistas dažniau sukelia vidurių pūtimą, užkietėjimą.

Maisto kombinacijų rekomendacijas galima sutalpinti tokiose schemose:

Foto: Shutterstock


1. Tinkami deriniai:

Daržovės + kitos daržovės
Daržovės + krakmolas
Daržovės + baltymai
Daržovės + riebalai
Vaisiai + vaisiai (saldūs vaisiai dera su saldžiais ir pusiau saldžiais, o rūgštūs – su rūgščiais ir pusiau rūgščiais)

2. Netinkami deriniai:

Riebus ir baltyminis maistas
Foto: Adobe Stock


Baltymai + krakmolas
Baltymai + cukrus
Baltymai + vaisiai
Daržovės + vaisiai
Daržovės + cukrus
Riebalai + krakmolas
Riebalai + baltymai
Krakmolas + vaisiai
Krakmolas + cukrūs

Vaisiai, kaip ir daržovės, – geras angliavandenių, vitaminų ir mineralinių medžiagų šaltinis. Tačiau kitaip nei daržovės, kurios dera beveik su visais produktais, vaisiai nedera su niekuo išskyrus žalumynus ir vandenį. Todėl vaisius reikia valgyti, kol skrandis tuščias. Sultingi vaisiai virškinami apie 30 min. Bananai – apie 60 min. Kai skrandis pilnas kitokio maisto, sutrinka ir vaisių, ir to kito maisto virškinimas. Kad taip neatsitiktų, laikykitės šių taisyklių:

• Tuščiu skrandžiu suvalgius obuolį ar panašų sultingą vaisių, luktelėkite bent 30 min. ir tik tada valgykite ką nors kito;
• Suvalgius bananą ar džiovintų vaisių, nieko nebevalgykite 1 val.
• Suvalgius daržovių patiekalą palaukite 2–3 val.
• Suvalgius kitokio suderinto maisto vaisių ar kitą patiekalą valgykite po 3–4 val.
• Po nesuderinto patiekalo (pvz., mėsos su bulvėmis, torto su kremu) turi praeiti ne mažiau kaip 8 val.
• Negerti skysčių 30 min prieš valgį ir 60–90 min. po valgio.

Svarbu paminėti ir dar vieną taisyklę – nepersivalgyti. Gausus persivalgymas net ir geriausiai suderinto maisto yra labai žalingas organizmui. Jo šalinimui ir „sandėliavimui“ skiriama daug energijos resursų, kaupiasi toksinai, kurie nuodija organizmą. Nuolatinis persivalgymas yra daugelio lėtinių ligų priežastis.