Greitas maistas yra greitai paruošiamas, greitai suvartojamas ir leidžiantis toliau greitai gyventi. Jei nori neapkrauti savęs sudėtinga maisto gamyba ir jau spėjai suprasti, kad restoranai tavęs neišgelbės, visų pirma tau reikės atnaujinti savo strateginio maisto atsargas ir išmokti keletą nesunkių receptukų.

Greiti pietūs – avokadas su priedais

Foto: Asmeninio archyvo nuotr.

Visais metų laikais, ačiū mažmeninės prekybos tinklams, galima rasti avokadų. Jei šiandien ta diena, kai vėluoti pradėjai nuo rytinio dušo, saldus ir minkštas avokadas išspręs tavo greitų pietų klausimą. Avokadą skaninu alyvuogių aliejumi, citrina ir skrudintais riešutais (žemės riešutai, anakardžiai, arba visi, kurie skrudinti ir sūdyti). Turiu mažą stiklainį, kuriame sumaišau šiuos tris ingredientus – iki pietų riešutai prisisotina fantastiško alyvuogių aromato.

Tokia yra bazė, o toliau tai tavo fantazijos klausimas – pomidoras, saulėje džiovintas pomidoras, rūkyta vištienos krūtinėlė, ryžių traputis… kas tik šauna į galvą ir sutinka su Lieknėjimo programa. Bet nepamiršk, kad avokadus geriausia pirkti labai neprinokusius ir kietus kaip akmuo – per penkias dienas jie taps saldūs, minkšti ir neturės juodų dėmelių viduje. Šį greito maisto sprendimą aš dažnai naudoju, kai reikia išvykti ir pietūs keliauja kartu su manimi.

Kitas sprendimas – pasta

Tau reikės pasirūpinti, kad visada turėtum daug ir skirtingos pastos (mano mėgiamiausia tagliatelle ir fettuccine tipo). Pirkdamas patikrink pastos sudėtį – ieškok stambaus grūdo (angl. semolina) pastos. Vanduo užverda per 10 – 15 minučių, o pasta jame verda iki 10 minučių (instrukcijos skiriasi priklausomai nuo gamintojo ir pastos tipo). Nepyk, bet priminsiu – dėk pastą tik į verdantį vandenį, neuždenk ir pavirus rekomenduojamam laikui išpilk į rėtį.

Tam, kad pasta nesuliptų, gali jau į verdantį vandenį įpilti šaukštą aliejaus, jei valgysi pastą su karštu užpilu – rėtyje nuplauk šaltu vandeniu, jei skanausi šaltą užpilą – rėtyje apšlakstyk aliejumi ir greitai pastą pridėk į lėkštę su užpilu.

Kol išvirsi pastą, privalai spėti paruošti užpilą. Pats greičiausias – Donatos varškės užpilas. Jam paruošti tau reikės tik liesos (grūdėtos) varškės ir prieskonių/priedų – česnakas, kalendra, peletrūnas, tarkuotas agurkas, pomidoras, viskas kas tik tinka ir tau patinka (tik nepamiršk druskos ir pipirų). Sumaišyk varškę su priedais, pridėk dar karštą pastą. Tada valgyk ir skubėk toliau!

Shutterstock nuotr.

Jei renkiesi karštą užpilą, siūlau kaitinti keptuvę tuo metu kai jau pilsi vandenį į puodą pastai virti. Tau reikės pomidorų, česnako, raudonėlio ir kietesnės daržovės, kuri bus tavo pagrindas – labai tinka cukinija, morka, baklažanas, saldžioji paprika, svogūnas arba viskas kartu.

Mano mėgstamiausia kombinacija – svogūnas, morka ir cukinija. Svarbu, kad supjaustyti daržovių gabaliukai spėtų iškepti per 15 minučių, todėl nepjaustyk per stambiai (jei kepi morkas, stenkis, kad griežinėlis būtų ne storesnis nei 4 mm). Dabar į labai karštą keptuvę dėk kietą daržovę, po poros minučių – česnaką ir, kai česnakas paruduos, įdėk 2 kubeliais supjaustytus pomidorus (jei valgysi vienas).

Primažink keptuvės kaitrą. Per sekančias 5 minutes tavo pomidoras keptuvėje bus patižęs, o vanduo jau virs – dėk pastą. Kai nupilsi pastą į rėtį, tavo užpilas bus beveik baigtas – paragauk, paskanink druska, pipirais ir raudonėliu (jei naudoji šviežią – dėk prieš pabaigą, jei džiovintą – dėk kai pomidorai pradeda tęžti).

Pastą dėk į keptuvę kartu su užpilu, šiek tiek pakepink – leisk pastai sugerti skaniausias pomidoro, česnako ir raudonėlio sultis. Baigta? Taip! Nebent labai mėgsti grietinę – tokiu atveju pamėgink dar į kepančią su užpilu pastą įdėti šaukštą natūralaus lieso jogurto. Dabar tikrai baigta.

Užpilai

Dažnas mano draugas yra prisiekęs pastos fanas, vis dar perkantis savo užpilą iš prekybos centro. Dažnas mano draugas bando mane įtikinti, kad paruoštas užpilas yra skanesnis, nei jis pats pasidarytų. Tokiu atveju mes kartu gaminame pietums pastą, ir jis supranta, kad pagaminti užpilą yra labai paprasta, o jo skonis pranoksta bet kurio pirktinio.

Kada paskutinį kartą gaminai sau pastą su skaniausiu pasaulyje užpilu? Jei tai buvo taip seniai, kad vis dar nepameni, vadinasi, per seniai ir laikas tai padaryti. Man itališka pasta yra neatsiejama nuo česnako, raudonėlio, baziliko ir pomidoro – visi kiti ingredientai yra fantazijos reikalas. Pastos užpilas yra taip lengvai ruošiamas ir pritaikomas, kad be vargo galima pajudinti seniausius šaldytuvo rezervus.

Turiu per daug morkų? Ne bėda, pakepinu česnaką, morkas, sudedu kubeliais pjaustytus pomidorus, pagardinu raudonėliu ir baigta (niekada nepamirštu druskos ir juodųjų pipirų). Turiu per daug cukinijų? Darau tą patį, tik vietoj morkų dedu cukinijas. Arba dedu ir morkas, ir cukinijas. Tokį patį principą taikau ir mėsai. Mėsą supjaustau kąsnio dydžio gabalėliais, apkepinu, pridedu česnako, pomidorų ir valgau.

Shutterstock nuotr.

Toks užpilo gaminimo algoritmas yra labai lengvai pritaikomas daugeliui produktų. Ir svarbiausia, kad jis užtrunka ne ilgiau nei trunka išvirti pastą – užkaičiu puodą su vandeniu ir tuo pačiu pradedu kaitinti keptuvę užpilui.

Tiesa, kartais dėl sezoniškumo negaliu rasti skanių pomidorų – tada renkuosi pomidorų tyrę arba konservuotus pomidorus. Jų galima rasti praktiškai kiekviename prekybos centre. Svarbiausia atidžiai patikrinti sudėtį, nes ten kartais galima rasti cukraus arba skonio stipriklių, o aš jų vengiu.

Kuskusas ir ryžiai

Aš labai mėgstu gaminti užpilus, bet kartais norisi juos valgyti su kažkuo kitu nei pasta. Tokiais atvejais renkuosi kuskusą arba ryžius.

Ryžiai taip pat puikiai tinka prie užpilų. Aš renkuosi basmati rūšies ryžius. Jie charakterizuojami kaip birūs ir aromatingi. Žinoma, jei gaminu daugiaryžį (itališkai – risotto), renkuosi lipnius ir daugiau krakmolo išskiriančius ryžius, bet šiuo atveju man reikia birumo.

Shutterstock nuotr.

Panašiai kaip pastą, ryžius yra labai lengva paruošti: vandens ir ryžių santykis 2:1, vandenį užverdu, supilu ryžius ir sumažinęs kaitrą palieku virti kol neliks vandens (puodas visada uždengtas, ryžiai nemaišomi).

Jei jauti, kad užpilas netinka su ryžiais ar kuskusu, gali juos maišyti su pakepintomis daržovėmis – puikiai dera morkos, cukinijos, baklažanai ir visos kitos tavo mėgstamos daržovės.

Visiems gerai pažįstama ir neguodžianti situacija: lėki, bėgi arba mašina važiuoji ir darbo labai daug. Stresas taškosi visur (jeigu jis išvis gali taškytis), ir jau pietų metas, o maistelio iš anksto kruopščiai nepasiruošei. Savęs negailėk ir į restoraną neskubėk, nes ten nei greita, nei skanu. Surask didesnę parduotuvę ir suskubk maisto ieškoti.

Pirmas patarimas, iš principo gali su savimi nuolatos turėti šaukštą, popierinių servetėlių ir kokį nors peiliuką – aš stengiuosi šiuos tris dalykus vežiotis automobilyje, dar ten turiu ir dubenėlį.

Shutterstock nuotr.

Antras patarimas, prieš eidamas į prekybos centrą jau žinok, ko nori valgyti, – juk kalbame apie žaibiškus pietus, tad nėra laiko aplink tas lentynas trintis.

Trečias patarimas, pasitikėk trijų komponentų pietumis – su mažiau nepraslysi, o daugiau gali būti labai sudėtinga.

Dabar aptarkime keletą mano mėgstamiausių pasirinkimų. Absoliutus favoritas ir gelbėtojas vietoj bet kurio maitinimosi – liesa varškė, du bananai ir pakuotė lazdyno riešutų. Paprasta, aišku, greitai surandama ir labai greitai suvartojama. Apimtys kompaktiškos, tinka vartoti bet kurioje vietoje. Kartais vietoje varškės valgau liesą natūralų jogurtą. Taip pat galima pasirinkti ir kitokių vaisių – kas prinokę, tas skanu ir tinka. Visais atvejais prireikia dubenėlio ir šaukšto.

Nedaug nuo lyderio atsilieka ir kita kombinacija – rūkyta paukštienos dalis (tinka viskas be odos), pomidorai ir agurkai. Šitą kombinaciją vartoju, kai labai reikia stipresnio maisto, – turiu daugiau įtampos, daugiau skubėjimo. Labai gardu – dievinu rūkytą paukštieną. Jeigu būnu pasiėmęs peiliuką, pasigaminu greitas salotas – supjaustau paukštieną, pomidorą ir apibarstau sūdytomis saulėgrąžų sėklomis. Kartais prekybos centre nusiperku saulėje džiovintų pomidorų, jais paskaninu salotas ir apšlakstau jų aliejumi.

Shutterstock nuotr.

Nenori mėsos arba vaisių? Pirk konservuotų pupelių arba avinžirnių ir valgyk juos su saulėje džiovintais pomidorais. Žinoma, galima ir kaip reikiant konservuotus ankštinius paskaninti – truputį pipirų ir druskos, šiek tiek citrinos sulčių, šiek tiek aštrumo, ir keletas pomidorų visą reikalą sutvarko, bet šitai situacijai tau reikės pasiruošti iš anksto…

Taigi neskubėk ieškoti mėsainio ir negaudyk dešrainio – skanų ir vaizdo veidrodyje negadinančio maisto rasi parduotuvės lentynoje. Svarbiausia šiek tiek pasiruošti iš anksto – turėk šaukštelį ir dubenėlį. O dar svarbiau, jei tu turi kokią nors kitą kombinaciją – dalinkis su visais!