Hipnas žmonėms ir dievams atnešdavo užsimiršimo ir miego dovaną. 

Ankščiau manyta, kad miegas yra pasyvus procesas, jis buvo sulyginamas su mirtimi. Juk ir sakoma, „miega kaip užmuštas“. Bet visas požiūris pasikeitė maždaug prieš šimtą metų, kai mokslininkai išmoko tirti miegą. Jie atrado, kad miegant smegenyse fiksuojamas aktyvūs procesai.

Pasak Vilniuje esančios Sapiegos ligoninės Miego sutrikimų laboratorijos gydytojos Ramintos Masaitienės, mokslininkai moka fiksuoti miego duomenis, žino, kas vyksta, kai žmogus miega. 

„Bet yra ir neatsakytų klausimų: kodėl mes miegame, kodėl miegame būtent tokiu paros laiku, kodėl miegame tam tikromis pozomis. Yra tik tiksliai žinoma, kad miegas yra gyvybiškai svarbus, kaip oras ir vanduo“, - sako gydytoja R. Masaitienė. 

Miego pozos svarbios ligų gydymui 

Kūno poza miego metu yra labai svarbi sergant skirtingomis miego sutrikimo ligomis. Sergantiesiems miego apnėja, tai yra, kai knarkiančiam žmogui kartojasi trumpi kvėpavimo sustojimai, patariama nemiegoti ant nugaros, jei liga nėra stipriai išsivysčiusi ir kvėpavimo sustojimai yra tik miegant ant nugaros. Pozicinė terapija yra naudojama kaip gydymo būdas. Ne visi žmonės, kurie knarkia, serga miego apnėja. Ne viena moteris yra pastebėjusi, kad kai vyras knarkia, jį pajudinus, jis atsigula ant šono ir nebeknarkia. 

„Jei vieno iš partnerių knarkimas yra nuolatinis, jis gali tapti rimta poros problema. Reikia žinoti, kad už knarkimo gali slėptis apnėja“, - pasakoja Miego sutrikimų laboratorijos gydytoja R. Masaitienė.
Knarkimas – tai minkštųjų audinių sienelių virpėjimas, dažniausia virpa minkštasis gomurys ar kitos gerklės audinių sienelės. 

„Patartina išsitirti, ar šis virpėjimas yra kenksmingas žmogui, ar trukdo naktį šalia miegančiam, o tada galima pritaikyti reikalingą gydymą, terapiją“, – pataria gydytoja Raminta Masaitienė. Sutrikęs kvėpavimas sumažina deguonies įsotinimą kraujyje, o tai gali sukelti širdies, kraujagyslių ligas, o vyrams gresia impotencija.

Sveikas, darbingo amžiaus žmogus, kuris turi tvarkingą miego ir poilsio režimą, tai yra dirba aštuonias valandas, miega 7-8 valandas per parą, neturėtų jausti poreikio miegoti dieną. Jeigu dieną norisi miego taip stipriai, kad sunku susivaldyti, reikėtų kreiptis į gydytoją. 

Vyresniems negu 55 metai žmonėms paprastai keičiasi miego struktūra. Jų naktinio miego trukmė sutrumpėja vidutiniškai iki 6,5 valandos. Tačiau miego poreikis nesumažėja, taigi dieniniai poguliai yra sveikinti. 


Miego pozos atskleidžia žmogaus charakterį 

Didžiosios Britanijos mokslininkas Chrisas Idzikowskis ištyrė šešias pagrindines žmogaus miego pozas ir nustatė, kad kiekvienai iš jų yra būdingos skirtingos psichologinės charakteristikos. Kaip BBC sakė mokslininkas, kūno kalba yra akivaizdi net tuomet, kai mes miegame. 


Embrionas:
miegantieji embriono poza, susiriečia į kamuoliuką, sulenkia kojas ir rankas, atsigula ant šono. Dažniausiai pasižymi sunkiu būdu pažinties pradžioje, tačiau ilgiau pabendravę su žmogumi, jie atsiskleidžia ir atsipalaiduoja. Embriono poza yra labiausiai išplitusi, 41 proc. iš 1000 dalyvavusiųjų tyrime miegodavo susisukę ant šono, dažniau taip miega moterys negu vyrai. 


Rąstas (15 proc.):
miegantieji šia poza guli ant šono tiesiai ir priglaudę rankas prie kūno. Šie žmonės yra lengvai bendraujantys, mėgsta būti dideliuose žmonių sambūriuose, jais dažnai pasitiki nepažįstamieji. Tačiau kartais būna lengvatikiai. 

Svajotojas (13 proc.): žmonės, kurie miega ant šono, ištiesę rankas prieš save, yra atviros širdies, bet gali būti įtarūs ir ciniški. Jie ilgai ieško sprendimų, tačiau kai juos priima, yra labai sunku „svajotojus“ perkalbėti. 

Kareivis (8 proc.): miegantieji guli ant nugaros priglaudę rankas prie šonų. Šio tipo žmonės yra labai ramūs ir santūrūs. Jiems nepatinka sambrūzdis. Sau ir kitiems kelia aukštus reikalavimus.

Nukritęs kaip lapas (7 proc.): mėgstantys šią pozą guli ant pilvo, sudėję rankas aplink pagalvę ir pasukę veidą į vieną pusę. Šios asmenybės mėgsta atrodyti visuomeniškos ir šiek tiek arogantiškos, tačiau viduje gali būti nervingos ir jautrios. Nepatinka kritika ir ekstremalios situacijos.


Jūrų žvaigždė (5 proc.):
miegantieji guli ant nugaros su pakeltomis rankomis prie galvos, kartais apglėbia pagalvę. Šie žmonės greitai susidraugauja, nes mėgsta klausytis kitų, siūlosi į pagalbą. Jiems nepatinka būti dėmesio centre. 


Saldus miegas – tik truputis pastangų 

Visiems žmonėms patartina gultis ir keltis tuo pačiu metu, tuomet žmogaus organizmas prisitaiko ir sukuria įprotį, lengviau užmiega, atsibunda. Miego sutrikimų laboratorijos gydytoja R. Masaitienė pataria ne vėliau kaip keturias valandas prieš miegą pabėgioti, padaryti mankštą ar užsiimti kokia kita fizine veikla. 

„Reguliarus fizinis aktyvumas, jei ne kiekvieną dieną, tai bent kas antrą, ar kartą į savaitę, teigiamai veiks mūsų miego kokybę, išsiskirs laimės hormonai“, – pasakoja gydytoja Raminta Masaitienė. 

Vakarieniauti siūloma likus 3-4 valandoms iki miego, tačiau visiškai alkanam gulti į lovą nereikėtų, geriau suvalgyti daržovių, vaisių ar išgerti pieno, arbatos puodelį. Nepatartina prieš miegą gerti alkoholį, rūkyti. Kelias valandas prieš miegą nereikėtų žiūrėti televizoriaus, dirbti kompiuteriu. 

„Miegui yra svarbus ritualas, kuris padeda užmigti, pavyzdžiui, knygos skaitymas, žinoma, jei ji nėra labai intriguojanti ir prikaustanti dėmesį“, - sako gydytoja R. Masaitienė. Miegoti reikia išvėdintoje patalpoje, kur yra nei per karšta, nei itin šalta.