Kirminų galima įsigyti ir prieš šventes

Į GRYNAS.lt redakciją parašęs vaikinas pranešė apie netikėtą radinį ir atsiuntė tai patvirtinančias nuotraukas. Jis „Vilniaus pergalės“ gamintus „Raudonosios aguonos“ saldainius pirko Klaipėdoje esančioje „Aibės“ parduotuvėje.

„Išvyniojus vieną iš saldainių buvo rastas gyvas kirminas, begraužiantis saldainio šoną“, - pasakojo skaitytojas Julius.

Apie incidentą jis pranešė Klaipėdos valstybinei maisto ir veterinarijos tarnybai (VMVT). Klaipėdietis laiške pacitavo iš tarnybos gautą atsakymą: „2013 12 11 atliktas patikrinimas parduotuvėje, Klaipėdoje, Kretingos g./ Įgulos g. Patikrinimo metu atliktas juslinis saldainių įvertinimas. Kenkėjų ar jų pėdsakų saldainiuose nerasta,“ - rašė Klaipėdos VMVT padalinio darbuotojai. 

Visi norintys patikrinti, ar saldainių galiojimo terminas nėra pasibaigęs, tai gali labai paprastai sužinoti, nes ši informacija atskirai pateikiama prie kiekvienos saldainių rūšies. Vis dėlto parduotuvėje patikrinti, ar saldainiuose nėra kirmėlių nėra jau taip paprasta.
Citata

„Bet kokiu atveju gal būtų gerai pirkėjams prieš šventes sužinoti, ko gali rasti įsigytuose „Vilniaus pergalės“ saldainiuose“, - teigė vyras.

Savo ruožtu gamtininkas Deividas Makavičius patvirtino, kad nuotraukoje užfiksuota pietinio ugniuko lerva. Anot vyro, šis gyvis Lietuvoje nėra retas, o dažniausiai plinta pernešimo būdu. Pašnekovas sakė, kad pietinis ugniukas minta daug kuo, taip pat ir šokoladu.

Be to, D. Makavičius nuramino, kad šis parazitas ligų neplatina. Ir galiausiai jis svarstė, kad parduotuvėje pietinio ugniuko lerva iš esmės galėjo atsirasti dėl įvairių priežasčių.

Iš vieno saldainio negalima daryti išvadų

Klaipėdos (VMVT) viršininkas – valstybinis veterinarijos inspektorius Antanas Bauža GRYNAS.lt patikino, kad buvo gautas klaipėdiečio skundas. Pasak pašnekovo, į jį buvo sureaguota ir inspektorė parduotuvėje atliko patikrinimą.

„Buvo nustatyta, kad skundas nepasitvirtino – kenkėjų ar jų produktų nepastebėta. Mes patikrinom parduotuvę. Kartu su parduotuvės vedėja buvo peržiūrėta nemažai saldainių. Apžiūrėjom tą vietą, kur laikomi saldainiai. Daugiau skundų nebuvo“, - tikino viršininkas.

O pats saldainis, kuriame pastebėtas kirminas, tirtas nebuvo, kadangi jis, pašnekovo žodžiais tariant, inspektoriams nebuvo pristatytas. Tačiau net jei jis ir būtų pristatytas, A. Baužos teigimu, iš vieno saldainio išvadų daryti negalima.

Be to, veterinaras atkreipė dėmesį į tai, kad parduotuvė yra pasirašiusi sutartį su kenkėjų naikinimo įmone, todėl joje nuolat atliekama kenkėjų kontrolė.

Galiausiai Klaipėdos VMVT viršininkas patarė niekuomet neišmesti čekio ir pastebėjus nekokybišką prekę pirmiausia kreiptis į parduotuvę, kurioje ji buvo įsigyta. O jei pažeidimas iš tiesų rimtas, jis siūlo kreiptis į VMVT, kuri, gavusi pirkėjo skundą, imsis tyrimo.

VMVT atstovė: didžiausia tikimybė, kad kirminai saldainius pasiekia pačioje parduotuvėje

VMVT Maisto skyriaus vyriausioji specialistė Vida Jarošienė GRYNAS.lt taip pat tikino, kad visuomet patartina išsaugoti parduotuvės čekį, kuris VMVT yra svarbus įrodymas, paliudijantis prekės įsigijimą.

Pašnekovės teigimu, pastebėjus, kad nusipirkti produktai maistui netinkami, į VMVT reikia kreiptis nedelsiant, kad būtų įmanoma kuo nuodugniau juos ištirti.

Apskritai kirminų maisto produktuose gali atsirasti dėl kelių priežasčių. Teoriškai parduotuvių lentynas gyviai gali pasiekti ir su žaliavomis. Tačiau tai mažai tikėtina, kadangi šiuo metu joms keliami labai aukšti reikalavimai, be to, visos žaliavos yra termiškai apdorojamos.

Tiesa, kirminų gali atsirasti ir fabrike, bet ir tai, V. Jarošienės manymu, mažai tikėtina. Anot jos, didžiausia tikimybė, kad kenkėjai maisto produktus pasiekia parduotuvėje arba pirkėjo namuose.

„Parduotuvės turi labai griežtai laikytis higienos reikalavimų. Ypatingai reikia prižiūrėti tas talpas, kuriose laikomi sveriami produktai. Jos turi būti pagal nustatytus reikalavimus periodiškai valomos“, - kalbėjo pašnekovė.

Rizika nupirkti saldainį su kirminu - maža

Tačiau taip pat ji ragino ir pačius vartotojus atsakingai vertinti maisto produktų saugojimą. Jei į tai bus žiūrima pro pirštus, kenkėjai kaip mat užsiveis.

„Negrįžtamus maisto pakitimus gali sąlygoti daugybė kitų veiksnių, pavyzdžiui, gaminio laikymas netinkamomis sąlygomis. Namuose yra geros sąlygos veistis gyviams. Todėl maisto produktų negalima laikyti šalia duonos gaminių ir kruopų. Kruopose kirminų atsiranda labai greitai. Todėl jų reikia pirkti po labai nedaug ir nelaikyti šiltoje bei drėgnoje vietoje. Reikia kartas nuo karto 9 proc. acto skiediniu išvalyti maisto produktų laikymo vietas, pakeisti laikymo maišelius. Nuo acto mikrobai žūsta“, - dėstė V. Jarošienė.

Saldainis, kuriame pastebėtas kirminas, tirtas nebuvo, kadangi jis inspektoriams nebuvo pristatytas. Tačiau net jei jis ir būtų pristatytas, iš vieno saldainio išvadų daryti negalima.
Citata

Anot jos, parduotuvėje rizika nusipirkti sugedusių sveriamų saldainių yra labai maža. Tokių atvejų pasitaiko retai. O visi norintys patikrinti, ar jų galiojimo terminas nėra pasibaigęs, tai gali labai paprastai sužinoti, nes ši informacija atskirai pateikiama prie kiekvienos saldainių rūšies. Vis dėlto parduotuvėje patikrinti, ar saldainiuose nėra kirmėlių, nėra jau taip paprasta. Tokią staigmeną galima surasti tik namuose.

Maisto produktus kirmėlės kur kas dažniau užpuola vasarą, kai būna aukštesnė temperatūra. Tuomet kenkėjai dauginasi žymiai greičiau. Tada, specialistės tvirtinimu, tarša sklinda netgi oru.

Prekybininkai apgailestauja

Lietuvos prekybos įmonių aljanso „Aibė“ Rinkodaros departamento direktorė Baltijos šalims Giedrė Pukienė aiškino, kad jos atstovaujama įmonė vienija daugiau nei 130 įmonių, kurios valdo daugiau nei 580 įvairaus dydžio parduotuvių visoje Lietuvoje. O kiekvienos parduotuvės savininkas turi prižiūrėti savo prekių kokybę, vartojimo tinkamumą ir prekių galiojimo terminus. Nepaisant to, pašnekovė teigė apgailestaujanti, kad mažmeninėje prekyboje pasitaiko maisto produktų su kirminais.

Anot jos, priežasčių, kodėl saldainyje atsirado kirmėlių, gali būti įvairių: „Kirmėlių atsiradimo priežasčių yra gana daug. Toks incidentas gali įvykti tuo atveju, jei saldainiai turėjo sąlytį (buvo nedideliu atstumu) su grūdiniais produktais (miltais, kruopomis) ar džiovintais vaisiais, riešutais bei buvo neišlaikyta reikalaujama temperatūra,“ - kalbėjo G. Pukienė.

Be to, ji pridūrė, kad mažmeninėje prekyboje tokių atvejų vis dėlto pasitaiko.

Saldainių gamykla „Vilniaus pergalė“ šios situacijos nekomentavo. Į klausimus atsakinėti telefonu jų atstovas nepanoro, o į užklausą elektroniniu paštu atsakymo nesulaukta.