Konkrečių duomenų kada išnyks troleibusai nėra

„Užuot plėtojusi viešąjį transportą, Vilniaus valdžia ketina naikinti autobusų ir troleibusų maršrutus, kuriais naudojasi daugybė piliečių, ir įdiegti „greituosius autobusus“ bei mistinį „tramvajų“. Viešasis transportas turi tarnauti visuomenei, o ne tapti eksperimento auka“, - rašoma Socialistinio liaudies fronto kvietime į mitingą.

Mitingo metu buvo renkami parašai po peticija, adresuota Seimui, Vyriausybei ir Vilniaus savivaldybei. Liepos mėnuo, kuriam planuojami didieji viešojo transporto pakitimai, rodos dar negreit, tačiau Viešojo transporto nepriklausomos darbuotojų profsąjungos pirmininkė Danuta Khlopova nemano, kad mitingas organizuotas per anksti: „laiko dar yra, bet viskas daroma slapta, o mano įsitikinimu reikėtų atsiklausti darbuotojų, ką jie apie tai mano ir gyventojų, kurie tomis permainomis vėliau naudosis. Pylimo ar Kalvarijų gatvių gyventojų reikia pasiklausti, ar patiks jiems po langais tramvajus“.

Vilniaus savivaldybės Miesto ūkio ir transporto direktoriaus pavaduotojas Algirdas Šešelgis patikino, kad kol kas nėra jokių teisės aktų, kurie reglamentuotų būtent troleibusų kiekio ir jų maršrutų sumažinimą: „aišku viena – maršrutai bus optimizuojami, o kiek troleibusų ar autobusų nuo to nukentės, paaiškės iki liepos 1-osios“. Tačiau direktoriaus pavaduotojas nemano, kad mitingas dėl dar neįteisintų ateities pakeitimų yra nepagrįstas: „protestuoti žmonės gali – jie turi teisę pareikšti savo nuomonę“.

Po 800 tūkst. litų už mokslines studijas

Mitingo organizatorius labiausiai piktina savivaldybės atstovų tyla ir slaptumas. D. Khlopovos turimais duomenimis, nuo liepos 1 dienos viešojo transporto srautas bus sumažintas 55 troleibusais ir 68 autobusais. Dėl to iš darbo bus atleista daug vairuotojų.

O vėliau savivaldybės planuose – troleibusus pakeisti greitaisiais autobusais. Ilgainiui ir jie bus pakeisti dar viena naujove – ekologiškais autobusais, kurių akumuliatoriai bus įkraunami elektra. Iki tol gatvėmis kursuos mums įprasti anglies dvideginio dujas išskiriantys autobusai. Negalima pamiršti ir tramvajaus, apie kurį jau daug metų kalba Vilniaus meras Artūras Zuokas. O jei bus nuspręsta bėgių netiesti ir pirkti ratinį tramvajų, ką visai rimtai svarsto savivaldybės nariai, vilniečiams nebus sudėtinga priprasti prie šiek tiek kitaip atrodančio „troleibuso“.

Viešojo transporto profsąjungos pirmininkė pasakojo, kad ieškoma naujų problemų, kai galima spręsti senąsias: „Artūras Zuokas vis užsakinėjo įvairias mokslines studijas, kokio viešojo transporto reikia Vilniui, kokios jo problemos, ar reikia tramvajaus ir taip toliau. Vien tik už paskutinę studiją sumokėjo 800 tūkst. litų. Tai už tų studijų kainas galima buvo ir visą troleibusų parką atnaujinti“, - sakė D. Khlopova.

Mitinge dalyvavo ir viešojo transporto aktyvistų grupė, kovojanti už ekologiškiausios viešojo transporto priemonės – troleibuso - išlikimą.

Ekologiškiau nebus

Mitinge pasisakė ir jam vadovavo Socialistinio Liaudies Fronto lyderis Algirdas Paleckis. Jis ir pristatė peticijas prieš šildymo kainas ir viešojo transporto reformas ir paskatino jas pasirašyti. Taip pat mitinge aktyviai reiškėsi Naujosios viešojo transporto profsąjungos pirmininkė Alina Ryžinskaja, Judėjimo „Vytis“ narys Juozas Vaišvaras, Viešojo transporto nepriklausomos darbuotojų profsąjungos pirmininkė Danuta Khlapova, visuomenininkas Juozas Balčiauskas, Lietuvos santaros sąjungos atstovai ir Vilniaus miesto gyventojai.

„Ekologišką transportą Vilnius jau turi. Ko dar reikia?“, - skelbė vienas plakatų. Troleibusų vairuotojai Algirdas Ir Danius pasakojo, kad ekologiškesnės transporto priemonės už troleibusą nėra ir dar ilgai nebus. „Autobusai, kad ir biodujomis važiuojantys, po kelių metų pradeda išmesti vis kenksmingesnius dūmus“, - aiškino Algirdas. Danius pažymėjo, kad elektriniai autobusai, apie kuriuos dabar ypač daug kalbama, irgi neprilygs troleibusams, dėl savo kenksmingų aplinkai akumuliatorių, kuriuos reikės kažkokiu būdu utilizuoti“.

Reformose logikos neįžvelgia

Grigiškėse gyvenanti neįgali Marytė Balkutė pasakojo, kad Vilniaus miesto valdžia panaikino jau kelias viešojo transporto stoteles ir dėl to jai iki stotelės eiti reikia kelis kilometrus Taip pat ji skundėsi, kad jei valdžia įgyvendins savo ketinimus ir panaikins 55 maršrutu važiuojantį autobusą, iki gydytojų nuvažiuoti neįgaliai moteriai bus labai sudėtinga, nes reikės kažkurioje Vilniaus vietoje persėsti į kitą autobusą, o ir mokėti teks daugiau. „Nemoku naudotis jokiomis naujomis transporto kortelėmis, nematau beveik, tai popierinių bilietėlių dvigubai daugiau reikės pirkti“, - piktinosi M. Balkutė. Nors ir M. Balkutė ir aktyviai protestavo, tačiau pati pripažino nesitikinti, kad po šio renginio kažkas pasikeis.

„Iki kur važiuos tie greitieji autobusai – iki pirmo kamščio?“, - ironizavo viešojo transporto nepriklausomos darbuotojų profsąjungos pirmininko pavaduotojas Romualdas Radilskas. Jis sakė sunkiai įsivaizduojantis, kaip, panaikinus visus iš Pilaitės važiuojančius autobusus, ir padarius vieną greitąjį, visi mikrorajono gyventojai eis į vieną stotelę. „Tie greitieji autobusai važiuos kas pusę valandos ir turės sutalpinti pusę ten gyvenančių žmonių – visiškai nelogiška“, - sakė R. Radilskas.

Pensininkė Stasė Pilinkaitė piktinosi, kad Lietuvos valdžia per dvidešimt du metus dar nieko nepadarė vardan žmonių. „Su kiekvienu nauju įstatymų ar reforma vis kenčia žmonės. Ir ką mes blogo padarėme, kad taip kentėtume?“.

Visuomenininkas Juozas Balčiauskas prisiminė, kad kai Lietuvoje buvo kuriama troleibusų infrastruktūra, kitos šalys atsisakinėjo tramvajų kaip pasenusios transporto priemonės. Mitingo dalyviai į tramvajų nežiūrėjo rimtai, vadino jį proga išplauti pinigus, „Zuoko tramvajumi“ arba „Mistiniu tramvajumi“. Naujosios viešojo transporto profsąjungos pirmininkė Alina Ryžinskaja pabrėžė, kad Vilniaus gatvės visiškai netinkamos tramvajui, o ir tikslo jį paleisti Vilniaus gatvėmis ji nematanti.