Lietuvoje kaip grybai po lietaus dygsta ekologiškų, sveikų, organiškų prekių krautuvėlės, tuo tarpu Vokietijos sostinėje Berlyne veikia ekologiškų prekybos centrų tinklas, kurio asortimente 18 tūkst. produktų, kurių 40 proc. atkeliauja iš aplinkinių tiekėjų, taip laikantis ekologijos principo – vežant arčiau sunaudojama mažiau degalų ir mažiau kenkiama aplinkai, be to produktai pirkėjus pasiekia greičiau, vadinasi ir šviežesni.

Vieną iš didžiausių „LPG Biomarkt“ prekybos centrų (1316 kv. m) įsikūrusį Kreuzbergo rajone GRYNUI aprodė ir apie ekologiško verslo sėkmę pasakojo prekybos centrų tinklo bendrasavininkas ir generalinis direktorius Werneris Schauerte.

Jį kaip tik užklupau darbų įkarštyje – Berlyne atidaromas šeštasis „LPG Biomarkt“ prekybos centras. Tačiau plėstis visoje šalyje, o juolab už jos ribų neketinama. Priežastis paprasta, nors kartu mums, lietuviams, gal kiek netikėta – W. Schauerte ir jo verslo partneris Ludwigas Rieswickas tiesiog nenori persidirbti.

„Norime turėti gyvenimus su laisvais vakarais ir savaitgaliais bei atostogomis“ – paaiškina verslininkas. Ir net patvirtina mano įtarimą, kad ir interviu sutiko duoti ne iš karto dėl tos pačios priežasties – jam tai tik papildomas darbas, ypač kai apie plėtrą į kitas šalis negalvojama.

Ir nors dabar W. Schauerte su verslo partneriu jau puikiai perpratę taisyklę, kad visų pinigų vistiek uždirbti nepavyks, o ir nereikia, tačiau viskas iš esmės būtent dėl jų ir prasidėjo. Pirmąją nedidelę ekologiškų produktų parduotuvę (55 kv. m) atidarę 1994 metais, kai ne tik Lietuvoje, bet ir Vokietijoje ekologijos mados dar nebuvo, jiedu tiesiog norėjo užsidirbti pinigų.

„Mano verslo partneris tuomet tapė, o aš rašinėdavau į nedidelius laikraščius ir abu pinigų iš to uždirbdavome labai mažai. Parduotuvę atidarėme tikėdamiesi nepersidirbdami savo finansinę padėtį pakeisti į gerą“, - proziškai verslo pradžią apibūdina pašnekovas.

Tiesa, pasisekęs verslas pakeitė ir buvusį dailininką, ir buvusį rašytoją. Abu pamiršo apie savo buvusius darbus, o ekologiški produktai tapo kasdieniais ir savuose namuose, ne tik parduotuvės lentynose. „Jie paprasčiausiai geresni. Nemaža mūsų klientų dalis yra jaunos šeimos. Pirmiausiai tėveliai pradeda ekologiškus produktus pirkti savo vaikams, mat nori, kad jų atžalos maitintųsi geriau nei jiems teko. Bet pamažu jie ima pastebėti, kad tikrai ekologiškas bananas yra daug skanesnis nei įprastas, tad ir patys pradeda valgyti kitaip“, - aiškina W. Schauerte.

Tačiau įprasta, kad už ekologiškus produktus ir mokėti tenka brangiau. Tačiau „LPG Biomarkt“ tinklo bendrasavininkas sako, kad yra ne visai taip. Visose jų parduotuvėse kiekviena prekė turi dvi kainas – viena prekybos centro lojalumo programos dalyviams, kita – bet kuriems kitiems pirkėjams. Kainos pastebimai skiriasi ir toji siūloma lojaliems pirkėjams, anot W. Schauerte, prilygsta neekologiškų prekių kainoms – kai kas gali kainuoti brangiau, bet kai kas ir pigiau. Tapti „LPG Biomarkt“ lojalumo programos nariu – kainuoja.
Visose jų parduotuvėse kiekviena prekė turi dvi kainas – viena prekybos centro lojalumo programos dalyviams, kita – bet kuriems kitiems pirkėjams.

Už kortelės su pirkėjo nuotrauka išdavimą tenka pakloti vienkartinį 51 euro (176 Lt) mokestį, kuris atsisakius narystės pirkėjui grąžinamas kaip užstatas. O kiekvieną mėnesį dar tenka sumokėti 12 eurų (41,40 Lt) mokestį. „Todėl iškart įspėjame, kad jei per savaitę ketinate pirkti tik kepaliuką duonos ir sūrio gabaliuką – būti „LPG Biomarkt“ lojalumo programos nariu – neverta. Bet tiems, kurių pirkinių krepšelis per savaitę sudaro bent 70 eurų (241,5 Lt) būti mūsų nariais tikrai apsimoka“, - dėsto pašnekovas.


Nors parduodami prekes pigiau, anot W. Schauerte, jie nieko neuždirba, bet jam su verslo partneriu L. Rieswicku visiškai užtenka pinigų, gaunamų iš lojalumo mėnesinio mokesčio. Šiuo metu „LPG Biomarkt“ turi 20 tūkst. lojalumo programos narių. Matematika paprasta, kiekvienam iš jų sumokėjus po 12 eurų, W. Schauerte ir jo verslo partneriui lieka 240 tūkst. eurų (828 tūkst. Lt).

Taip, pasak pašnekovo, lieka patenkinti visi – jie nesigviešia pernelyg didelio pelno, o pirkėjai džiaugiasi galimybe būdami lojalumo programos nariais įsigyti ekologiškų produktų pigiau už palyginus nedidelį mėnesinį mokestį.

Tokį modelį W. Schauerte su partneriu nusižiūrėjo dar nepradėję savo verslo iš panašiu principu veikiančios parduotuvės Kylyje. „Buvome girdėję, kad Kylyje yra parduotuvė, kur žmonės moka pinigus vien už tai, kad galėtų joje nusipirkti pigesnių natūralių produktų. Tai skambėjo kaip rojus. Sėdome į automobilį ir nuvažiavome ten. Ir tikrai radome parduotuvę su 500 narių, mokančių mėnesinį nario mokestį, kad galėtų ekologiškus produktus pirkti pigiau. Nusprendėme, kad tokį pat modelį taikysime ir mes Berlyne“, - apie pasiskolintą idėją pasakoja verslininkas.
Mūsų darbuotojai nepersismelkę stresu, neturi skubėti. Tai pastebi ir pirkėjai, kurie jaučia gerą mūsų parduotuvių atmosferą.

Patys nelinkę persidirbti „LPG Biomarkt“ savininkai neverčia vergauti ir savo darbuotojų. Anot W. Schauerte, prekybos centre, kur mes susitikome dirba tris kartus daugiau darbuotojų nei tokiame pat įprastame prekybos centre. „Ir tai jaučiasi. Mūsų darbuotojai nepersismelkę stresu, neturi skubėti. Tai pastebi ir pirkėjai, kurie jaučia gerą mūsų parduotuvių atmosferą“, – patikina 270 darbuotojų valdantis W. Schauerte.

Beje, vedžiodamas po parduotuvę, jis sveikinasi su visais savo pavaldiniais, o paklaustas, ar visus juos pažįsta, tai patvirtina bei priduria, kad kiekvienas jų nemokamai gauna „LPG Biomarkt“ lojalumo programos korteles. O man vis įtariai teiraujantis, apie didesnio personalo didesnius išlaikymo kaštus, W. Schauerte, kurio parduotuvėse kiekvieną savaitę apsiperka apie 50 tūkst. berlyniečių, nedaugžodžiauja: "Man tai nesvarbu".

-Gamtosauga-

Ekologiška ekonomika – visiškai nauja ekonomikos šaka. Visai neseniai daugybė įmonių, paveiktos šūkių apie švaresnę aplinką, malonesnį pasaulį ateities kartoms ir aplinkosaugos svarbą šiuolaikiniame pasaulyje, pakreipė savo veiklą šiek tiek kita, ekologiškesne linkme.

Rinkdamiesi ekologiškas prekes iš ekologiškų prekybos centrų arba parduotuvių, prisidedame prie aplinkos išsaugojimo, nes ekologiškų maisto produktų ir prekių gamybos procesuose stengiamasi naudoti draugiškas aplinkai technologijas, mažinama tarša, taupomi ištekliai bei rūpinamasi darbuotojų gerove, sveikata.

Aplinkosauginis verslas yra integrali darnaus vystymosi dalis. Vis didesnei daliai verslo pereinant prie aplinkai ir žmogui mažiau kenksmingų darbo metodų yra prisidedama prie aplinkos išsaugojimo. Kadangi ir prekės bei produktai yra ekologiški, patys vartotojai tampa aplinkos išsaugojimo dalyviais, pelno netenka tradiciniai gamintojai, mažėja jų veiklos mastai, vadinasi ir tarša gamtai. Augant ekologiškai produkcijai, tas pats prekių kiekis daug mažiau kenkia aplinkai.