Pirmosios po automobilių ratais žūva ramiai peržiemojusios, anksčiausiai atsibudusios ir saugias žiemavietes palikusios pievinės varlės, vėliau – rupūžės. Orams vis labiau šylant paskutiniosios atkunta žaliosios varlės.

Pavasarinių migracijų metu važiuojamoji kelio dalis tampa viena pavojingiausių varliagyvių gyvenimo atkarpų, ypač jei kelias nutiestas greta šlapynių (pelkučių, vandens telkinių, laikinų balų), viliote viliojančių nerštui.

Ne kartą esate stebėję kelių atkarpas klote nuklotas sutraiškytų varlių kūneliais. Tai neabejotinai didelė žala gamtai. Visgi slidi kelio danga pavojinga ir vairuotojams, nes gali tapti pavojingų avarinių situacijų priežastimi.

Varliagyvių migracija

Bendra varliagyvių populiacijos būklė sparčiai blogėja. Daugiau nei 70 proc. pasaulio varliagyvių rūšių gresia išnykimas. Yra dvi tiesioginės varliagyvių nykimo priežastys išaugęs mirtingumas (žūtys) bei mažėjantis populiacijų gausimas dėl reprodukcinių problemų, dažniausiai sukeltų aplinkos taršos ir patogenų.

Abi priežastys yra tiesiogiai susijusios su buveinių kitimu bei nykimu, klimato kaita, aplinkos tarša (cheminių medžiagų naudojimu žemės ūkyje), ir invazinių rūšių plitimu. Dėl pastaruosius metus mūsų šalį vis dažniau kamuojančių vasaros sausrų išdžiūsta vandens telkiniai, pelkės, šlapynės, todėl pastebimai mažėja varliagyviams veistis, gyventi, maitintis. ir saugiai žiemoti tinkamų buveinių.

Varliagyvių migracija

Pastarųjų ima trūkti ir dėl miško kirtimų, nes dalis varliagyvių žiemoja sausumoje po išvartomis, kelmais, nuokritomis ir pan. Švarūs ir gėli vandens telkiniai labi svarbūs varliagyvių nerštui ir, žinoma, pirmųjų vystymosi stadijų jaunikliams išgyventi. Daugiamečių pievų nykimas ir intensyvus jų naudojimas, virsmas ariama žeme ar infrastruktūros dalimi kasmet mažina mitybai tinkamų buveinių plotus. Kai kurių varliagyvių – pievinių bei smailiasnukių varlių – populiacijos galėjo sumažėti kartais ar net dešimtimis. Itin svarbu pavasarinės migracijos metu apsaugoti mūsų krašto varliagyvius.

Tad jei anksčiau varliagyvių žuvimas keliuose buvo gana įprastas reiškinys ir šiuo metu jis gerokai retesnis, bet tai kelia dar didesnį mokslo ir plačiosios visuomenės susirūpinimą. Kauno Kleboniškio gatvėje, Vilniaus Vingio parke ir kt. Kad varliagyviai galėtų saugiai migruoti įrengiamos nuolatinės gelžbetonio tvorelės su specialiomis pralaidomis arba statomi laikini atitvarai.

Tinkamose vietose įrengtos apsaugos apriboja varliagyvių patekimą ant važiuojamosios kelio dalies. Nors nuolatinės tvorelės yra gana brangus inžinerinis įrenginys, tačiau užtikrina ilgalaikę gyvūnų apsaugą. Tvorelių įrengimui būtinas bendras inžinierių ir varliagyvių biologiją išmanančių ekologų darbas. Nors tokios apsaugos gana įprastos daugelyje užsienio šalių, tačiau kol kas Lietuvoje jos įrengtos tik 4-iose vietovėse, esančiose Veisiejų, Varnių, ir Pavilnių regioniniuose parkuose.

Ką gali padaryti vairuotojai:

  • sumažinti greitį, pastebėjus varliagyvius ant kelio, stengtis jei įmanoma apvažiuoti;
  • atkreipti dėmesį į aplinką, jei šalia kelio yra pelkių, šlapių pievų, tvenkinių ar kitų vandens telkinių – didelė tikimybė, jog kelyje bus varliagyvių;
  • atkreipti dėmesį į kelio ženklinimą, šiuo metu specialiais ženklais pažymėtos gatvės yra Vilniuje (Vingio parke), Kaune (Kleboniškio gatvėje) ir kt.

Galime pasidžiaugti, jog šių metų kovo mėnesio pabaigoje privačių iniciatyvų dėka varliagyviai saugomi Kauno miesto Kleboniškio gatvėje, kurioje VŠĮ Pelkių atkūrimo ir apsaugos fondo, Kleboniškio ir Kauno Tado Ivanausko progimnazijos bendruomenių pastangomis yra įrengti laikini apsauginiai atitvarai, skirti užtikrinti saugią varliagyvių migraciją Kleboniškio gatvės atkarpoje nuo miško pradžios iki įvažiavimo į Eigulių vandenvietės teritoriją.
Varlė ant kelio

Organizatorių ir talkininkų pastangomis nutiestas 0,5 km ilgio ir 0,5 aukščio metalinio tinklo (dengto PVC danga, akis – 19 mm × 19 mm) atitvaras-tvorelė. Ties atitvaro kraštu kas 15–20 m iškastos duobelės, į kurias įleisti 12 l talpos perforuoti, t. y. su specialiai pragręžtomis mažomis skylutėmis (skirtomis vandens ištekėjimui), plastikiniai kibirai.

Būtent į šiuos kibirus susirinks migruojantys varliagyviai. Jie negalės tiesiogiai įšokuoti į važiuojamąją kelio dalį, todėl judės palei atitvarą tol, kol sukris į žemės įkastus surenkamuosius kibirus. Į kibirus susirinkusius varliagyvius kasdien (bent vieną kartą per parą) saugiai perkelti į kitą kelio pusę įsipareigojo Kauno Tado Ivanausko progimnazijos mokiniai (darbo dienomis) ir Kleboniškio bendruomenės atstovai (savaitgaliais). Akcija bus vykdoma iki migracijos pabaigos.

Varliagyviai – svarbi gamtos dalis, tačiau dėl buveinių, tinkamu veistis, maitintis ir žiemoti nykimo, cheminių medžiagų naudojimo žemės ūkyje ir kitų žmogaus veiklos nulemtų priežasčių jų populiacijos nyksta tiek lokaliu, tiek ir globaliu mastais.

Varliagyviai yra naudingi ir žmogui, nes surenka daug sodo ir daržo kenkėjų: minta įvairiais vabzdžiais – uodais, vabalais, besparniais ir kt. Rupūžės minta šliužais, kurių kiti gyvūnai neliečia, jos bene vienintelės naikina kolorado vabalus ir jų lervas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją