„Labai keista sistema, nes kvitas galioja tik toje parduotuvėje, kur yra priduota tara, bet juk tai nesąmoninga. Užstato sistema, kiek suprantu, ir yra sukurta tam, kad vartotojui būtų patogiau ir kad paežerėse neliktų butelių, bet, tarkime, būnant prie ežero vasarą, susirinkus tarą ir įmetus butelius į taromatus lauke prie šalia esančios parduotuvės, galima ir nebegrįžti į parduotuvę, galima būti net kitam mieste ir niekada nebegrįžti į būtent tą parduotuvę. Kodėl negalima padaryti taip, kad įmetus butelius į taromatą galima čekį panaudoti ar išsigryninti visose to tinklo parduotuvėse? Kodėl negali būti taip, kad, pavyzdžiui, jei tara atsikračiau „Iki“ ar „Maxima“ parduotuvėje, galėčiau čekį panaudoti visuose „Iki“ ar „Maximos“ prekybos centruose?“ – klausė skaitytoja.

Ji spėjo, kad tikrai nutiks taip, jog žmonės vasarą atiduos butelius kokioje nors kurorto parduotuvėje ir su čekiu išvažiuos į namus kitame mieste. Tuomet nebus galimybės susigrąžinti užstato.

Apsunkintų kompensacijų išmokėjimą

VšĮ „Užstato sistemos administratorius“ vadovas Gintaras Varnas GRYNAS.lt teigė, kad universalaus čekio galimybė apsunkintų kompensacijų prekybininkams išmokėjimą.

„Visais atvejais gyventojams rekomenduojame taromatų išduotu kvitu pasinaudoti iš karto pridavus pakuotes, nesvarbu, kaip dažnai lankotės parduotuvėje. Taip būsite tikri, kad kvito nepamesite ir atgausite užstatą. Tas pats galioja ir priduodant tarą prekybos vietoje, kurioje lankotės rečiau. Dar kartą noriu atkreipti dėmesį, kad visiškai nesvarbu, kur užstato ženklu pažymėtą pakuotę pirkote, ją galite priduoti visose prekybos vietose, kurių plotas didesnis nei 300 kv. metrų, bei kaimo parduotuvėse“, - teigė G. Varnas.
Pirmojo taromato pristatymas

Anot pašnekovo, universali kvito sistema netaikoma, nes konkreti parduotuvė už surinktą tarą gauna kompensaciją: „Nėra numatyta galimybės padaryti universalų taromatų išduodamą kvitą, kuris galiotų visose parduotuvėse. Reiktų atkreipti dėmesį, kad parduotuvėms tenka nemažai sąnaudų dėl užstato sistemos – reikia skirti plotą, kuriame pakuotės bus surenkamos ir laikomos, apmokyti darbuotojus, taromatus aprūpinti elektra, apsauga ir pan. VšĮ „Užstato sistemos administratorius“ kompensuoja surinkimo sąnaudas pagal tai, kiek taros grąžinta toje parduotuvėje. Tad jeigu kvitai galiotų visose šalies prekybos vietose, būtų labai painu administruoti visą sistemą, neaišku, kokią kompensaciją reiktų skirti konkrečiai parduotuvei. Svarbu paminėti ir tai, kad universalaus kvito praktika netaikoma ir kitose šalyse, kuriose veikia užstato sistema.“

Sutinka, kad vartotojams būtų patogiau

Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vykdantysis direktorius Laurynas Vilimas GRYNAS.lt teigė, kad galbūt vartotojams būtų patogiau turėti galimybę išsigryninti užstatą visuose tinklo prekybos centruose.

Laurynas Vilimas

„Sutinku, kad kai kuriose situacijose vartotojams būtų patogiau, jog iš taromato paimtą čekį galėtų išsigryninti arba panaudoti pirkiniams ne tik toje parduotuvėje, kurioje pridavė, o visose to konkretaus tinklo parduotuvėse. Manau, kad atitinkamai įmanoma suprogramuoti ir taromatų IT sistemas“, - teigė L. Vilimas.

Paradoksalu, bet pasak pašnekovo, taip nepadaryta dėl pačių vartotojų: „Šiuo metu taip negalima padaryti tik dėl to, kad sistemos veikimo pradžioje, dėl tų pačių vartotojų interesų, siekiama maksimaliai išvengti klaidų, tuo pačiu ir pirkėjų nepasitenkinimo. Papildomai reikia žinoti, kad taromatai nepriklauso prekybininkams. Juos prižiūri ir administruoja užstato sistemos administratorius. Tokios apimties užstato sistema yra naujas projektas ir visuomenei, ir prekybininkams bei gamintojams. Esu tikras, kad prekybos tinklai darys įtaką ir sieks, kad sistema, tuo pačiu ir taromatai, maksimaliai atitiktų pirkėjų lūkesčius. O pradžioje turime visi priprasti prie naujovių.“