Galime rinktis: arba mesti turimą sėdimą darbą, arba ieškoti būdų, kaip sumažinti sėdėjimo žalą. Pasirodo, šiek tiek mums patiems pasistengus, sėdėjimas gali tapti aktyviu!

SĖDĖJIMAS – ŽALINGAS ĮPROTIS?

Moksliniai tyrimai rodo, kad per ilgas sėdėjimas didina antro tipo diabeto, širdies ir kraujagyslių sistemos ligų bei mirtingumo riziką. Sėdint mūsų kūne formuojasi barjerai, neleidžiantys tinkamai cirkuliuoti kraujui ir maisto medžiagoms, o to pasekmės savo rimtumu prilygsta žalingų įpročių daromai žalai.

„Bet kokia statinė padėtis, kurioje žmogus nejuda, yra nenaudinga sveikatai. Idealiu atveju mes nuolat turėtumėme judėti, bet kadangi dabartinė situacija diktuoja kitokias sąlygas, turime prie jų prisitaikyti“, – pabrėžia kineziterapeutas Rolandas Kesminas.

Sveikintina, jei po darbo dienos einate sportuoti, tačiau moksliniai tyrimai rodo, kad ilgo sėdėjimo darbe sukeliamų ligų rizikos vakarinis sportas beveik nesumažina. Juk jei dienos metu valgai saldumynus, o vakare – salotas, tai nereiškia, kad saldumynai nekenks sveikatai. Su sėdėjimu ir sportu yra lygiai taip pat: intensyvi mankšta negali kompensuoti ilgų sėdėjimo valandų, tad reikia ieškoti būdų, padedančių mažinti sėdėjimo laiką arba įprastą sėdėjimą keisti aktyviu.

Visame pasaulyje vis labiau populiarėja sveiko gyvenimo būdas, kuomet žmonės stengiasi maitintis sveikiau, daugiau judėti bei rūpintis savimi dar prieš ligą.

„Skandinavijoje itin populiari praktika ateiti pas kineziterapeutą, kai tau nieko neskauda, o tiesiog norint pasikonsultuoti. Lietuvoje, deja, tai vis dar nėra dažna, tačiau tikrai pastebime didėjantį dėmesį savo sveikatai. Pas mus vis dar vyrauja mąstymas, kuomet norime gauti tabletę, išgydančią nuo skausmo. Visgi, mes stengiamės šviesti klientus ir skatiname jų proaktyvumą patiems imtis sveikatą gerinančių veiksmų“, – apie lietuvių požiūrį į sveiko gyvenimo stilių pasakoja kineziterapeutas.

DARBDAVIAI KOVOJA SU SĖDĖJIMO DAROMA ŽALA

Nugaros skausmai, kuriuos sukelia per ilgas sėdėjimas, yra viena dažniausių neatėjimo į darbą priežasčių. Pasirodo, kad per ilgai sėdint netgi sulėtėja mūsų smegenų sistemos veikla, kadangi jai tiekiama mažiau kraujo ir deguonies, kurie reikalingi, siekiant stimuliuoti mąstymą. Dėl šių priežasčių itin svarbu, kad darbuotojas nebūtų visą dieną „surakintas“ su nepatogia kėde.

Atsakingi ir darbuotojais besirūpinantys darbdaviai naudoja pačius įvairiausius būdus, kaip darbe skatinti fizinį aktyvumą. Kuriami laisvalaikio kambariai, kuriuose galima pažaisti stalo futbolą, tenisą ar kitą žaidimą. Kita įmonėse vis dažniau įgyvendinama praktika – mygtuko paspaudimu pakeliami stalai, leidžiantys dirbti atsistojus ir skatinantys kitų raumenų darbą. Šie būdai padeda mažinti sėdėjimo laiką, bet, deja, nepanaikina pačio sėdėjimo daromos žalos.

TRADICINĖ KĖDĖ VIRSTA ERGONOMINE

Balansinė kėdė
Foto: Organizacijos nuotr.


Džiugu, jog pasaulis nestovi vietoje ir jau pasiūlė inovatyvų sprendimą, keičiantį požiūrį į sėdėjimą. Šių dienų naujiena HUMANTOOL balansinė sėdynė tradicinę kėdę gali paversti ergonomine. Naudodami šią sėdynę galėsite būti tikri, kad Jūsų nugaros raumenys netinginiauja, o yra stiprinami net sėdint.

„Balansinė sėdynė keičia sėdėjimo koncepciją iš esmės – nuo šiol mes galime sėdėti aktyviai. Sėdėdamas gali lengvai pasiūbuoti, pasvyruoti ir taip nenuvarginti sėdėjimo metu naudojamų raumenų, o kartu leidi raumenims, kurie laiko stuburą, aktyviau dirbti“, – apie balansinės sėdynės privalumus pasakoja kineziterapeutas.

Balansinė kėdė
Foto: Organizacijos nuotr.

Ši paprasta ir efektyvi priemonė iš tiesų didina sėdimą darbą dirbančių žmonių ergonomiką ir taip mažina sėdėjimo daromą žalą organizmui. Mokslinių tyrimų rezultatai rodo, kad asmenys, kurie naudojosi balansinėmis sėdynėmis 5 savaites, sėdėjo taisyklingiau nei prieš tyrimą. Sėdint ant balansinės sėdynės, sukuriami mažos amplitudės pusiausvyros judesiai įvairiomis kryptimis. Šie pusiausvyros judesiai aktyvuoja giliuosius liemens raumenis, kuriuos sunku aktyvuoti treniruočių metu. Balno formos sėdynė priverčia sėdėti taisyklingoje padėtyje, leidžia judėti įvairiomis kryptimis ir kartu dėl savo formos padeda išlaikyti visus fiziologinius stuburo linkius.

„Tai prevencinė priemonė tiems, kurie kasdien daug sėdi ir siekia rūpintis savo kūnu ne tik po darbo. Bet kartu sėdynė puikiai tinka ir tiems, kurie patiria įvairius skausmus nugaros srityje“, – sėdynės pritaikymo galimybes komentuoja kineziterapeutas.