Tarsi painiavos dėl skirtingomis abėcėlės raidėmis pavadintų vitaminų nepakaktų, kai kurie iš jų dar turi po keletą formų. Pavyzdžiui vitaminas D gali būti net penkių rūšių. Jau seniai žinoma, kad jis naudingas kaulams, taip pat padeda kovoti su nuovargiu ir išsekimu, o naujausio tyrimo, atlikto Londono karalienės Marijos universitete, rezultatai rodo, kad vitaminas D naudingas siekiant susilpninti astmos priepuolius.

Kuo gi išskirtinis vitaminas D3?

Į šį klausimą svetainei womenshealthmag.com atsakė dietologė ir mitybos specialistė Justine Roth.

Nors egzistuoja net penki vitamino D tipai, organizmas visų pirma pasisavina augaluose esantį vitaminą D2 (dar vadinamą ergokalciferoliu) ir iš gyvūninės kilmės produktų gaunamą D3 (kitaip – cholekalciferolį). Nors ir vieno, ir kito pasisavinimas neapsieina be tam tikro organizme vykstančio transformacijos proceso, vitaminas D3 absorbuojamas daug efektyviau. Tiesą sakant, tai vienintelis vitaminas, kurį organizmas gali sintetinti iš ant odos patenkančios saulės šviesos.

„Pakankamą vitamino D kiekį organizmas sugeba pasigaminti vos 10 minučių per dieną pabuvus tiesioginėje saulės šviesoje“, – sako J. Roth.

Vitamino D3 poveikis

Kai vitaminas D3 organizme asmiliuojasi ir tampa aktyvus, jis veiksmingai prisideda prie fosforo ir kalcio susidarymo kraujotakos sistemoje.

„Kadangi D3 teigiamai veikia kaulų tvirtumą, jis, galima sakyti, padeda apsisaugoti nuo kaulų lūžių ir osteoporozės, – tikina J. Roth. – Šis vitaminas gelbsti ir nuo osteomaliacijos – kaulų minkštėjimą lemiančios būklės.“

Be teigiamo poveikio kaulams, saulės vitaminas pasižymi ir nuotaikų sutrikimus, pavyzdžiui, depresiją, slopinančiomis savybėmis. Jis gali sumažinti nuovargį, teikia vėžio prevenciją, padeda išvengti silpnumo pojūčio raumenyse, malšina astmos priepuolius ir kt.

Kur gausu vitamino D3

Kitaip nei vitamino D2, vitamino D3 aptinkama ne augaluose, o išskirtinai gyvūninės kilmės produktuose. Natūralūs jo šaltiniai – žuvis (tarkim, lašiša ir upėtakis) ir kiaušiniai. Verta žinoti, kad vitaminu D3 gali būti papildyti ir kiti produktai, kaip pienas, sultys ar duonos gaminiai.

Iš ko spręsti, kad organizmui trūksta vitamino D3

Kolorado universitete ir Harvardo medicinos mokykloje dirbančių specialistų atliktas tyrimas parodė, kad JAV visuomenės suaugusiųjų kontingentui būdingas vitamino D3 trūkumas ir ši tendencija tolydžio ryškėja.

Vitamino D stygius gali privesti prie kaulų būklės suprastėjimo, padidinti jų lūžių, dažniausiai klubų, kojų ir dubens srityse, riziką.

Trūkstant vitamino D galima patirti aštrių skausmų sportuojant ar net paprasčiausiai einant.

Ar organizmas gauna pakankamai vitamino D, išsiaiškinti labai paprasta. Tai parodo paprasčiausi kraujo tyrimai. Jei įtariate, kad šio vitamino jums gali stigti, kreipkitės į gydytoją su prašymu išsitirti.