„Jei perkate ne marinuotus gaminius, o patys ruošiate marinatą, tai pirmenybę reikėtų teikti šviežiai ir, žinoma, liesesnei mėsai. Galite rinktis vištienos ar kalakutienos krūtinėlę. Puikus pasirinkimas ir kiaulienos išpjova.

Jei nenorite tradicinių kepsnių, galite rinktis smulkintą vištieną ar kalakutieną ir pasigaminti naminius burgerius, kuriems mėsą kepsite ant grotelių. Jei visgi norite pirkti jau paruoštą, marinuotą mėsą, tai parduotuvėse tikrai yra iš ko rinktis. Galima išsirinkti sveikatai palankesnę vištieną, kurioje nebus pridėta tam tikrų potencialiai žalingų maisto priedų. Jei nenorime marinuoti namuose, tai tikrai galime išsirinkti kokybišką jau iš paruoštų“, – patarė R. Bogušienė.

Mitybos specialistė patarė tiesiog vadovautis tinkamumo vartoti terminu ir taip orientuotis, kaip skubiai reikia ruošti mėsą: „Jei ant apsauginės pakuotės pažymėta, kad produktui likę galioti, tarkime, 2-3 dienos, tai reikėtų suprasti, kad ruošti tą mėsą reikia čia ir dabar. Taip pat labai svarbios ir transportavimo sąlygos.

Dažnai žmonės nė neparsivežę mėsos iki namų jau turi sugedusį produktą dėl to, kad laikė jį netinkamomis sąlygomis. Į tai taip pat reikėtų atkreipti dėmesį, nes iš tikrųjų parašytas ne tik tinkamumo vartoti terminas, bet ir laikymo sąlygos, kurių reikėtų laikytis. Šaltuoju sezonu, žinoma, dažniausiai išlaikome tas sąlygas, bet atšilus orams reikėtų būtinai į tai atkreipti dėmesį, nes mėsos kokybė stipriai suprastėja ir ji tampa netgi kenksminga žmogui.“

R. Bogušienė pataria vasarą nepamiršti šaltkrepšių, kurių dėka į namus lengviausia parsivežti šviežius produktus, kurių nespės paveikti šiluma: „Ne visi juos turi ir, galbūt, nepatogu juos nešiotis, bet kai perkame šaldytus produktus, atvėsintą mėsą, ar tiesiog greitai gendančius produktus, reikėtų suprasti, kad turime laikyti juos tinkamose sąlygose.“

Mitybos specialistė ragina atkreipti dėmesį ir kas parašyta ant pakuotės: „Visuomet reikia žinoti, kad jeigu nusipirkote produktą, ant kurio pakuotės parašyta „tinka iki“, tai reiškia greitai gendantį produktą ir reikia kuo greičiau gabenti jį į tinkamas sąlygas, kurios nurodytos ant pakuotės. Jeigu ant produkto nurodyta „geriausias iki“, tai yra ilgo galiojimo produktas ir jų laikymo sąlygos neturės tokios didelės įtakos.“

Nusipirkus mėsą, reikėtų nepamiršti, kad jos paruošimo būdas taip pat labai svarbus. „Galime nusipirkti sveikatai palankesnį produktą, tačiau jį marinuojant pridėti daug druskos, rafinuotų riebalų ir, pavyzdžiui, prideginti kepsninėje. Kepant šašlykus matome, kad daugelis juos iškepa taip, kad net susidaro anglys.

Raminta Bogušienė

Reikėtų žinoti, jog tai yra kancerogeninės medžiagos, kurios nėra palankios žmogaus sveikatai. Rekomenduočiau naudoti tokias prieskonines žoleles kaip čiobrelį ar rozmariną, kurių turimos medžiagos net apsaugo nuo tų kancerogeninių medžiagų susidarymo.“

R. Bogušienė siūlo kepimui naudoti foliją ir šiukštu neleisti mėsai kepti atviroje ugnyje. „Panaudojus foliją, galima sukurti troškinimo efektą. Taip galima apsaugoti produktą nuo kaitrios ugnies, o taip pat sulaikomos ir sultys, tad mėsa tampa sultingesnė. Visgi, jei turime riebesnę mėsą, tai palanku ją kepti ant grotelių, nes riebalai nubėga.

Svarbu neleisti susidaryti atvirai ugniai, tad reikia nuolat pilti, tarkime, vandenį, kad mėsos neveiktų tiesioginė ugnis. Žinoma, svarbu ir kokia yra kepsninė. Jeigu taip atsitiko, kad mėsa apdegė, tai pirmiausia reikėtų suprasti, kad ją valgyti galima, bet tuos apdegusius gabalėlius reikėtų nupjauti ir nevartoti“, – teigė mitybos specialistė.

Gardžiai bei sveikai išsikepus mėsą, nederėtų pamiršti ir kiek jos patartina suvalgyti bei kokį garnyrą pasirinkti. „Dažniausiai valgoma vėlai vakare ir suvalgoma mažiausiai po 200 gramų žmogui, o per visą dieną rekomenduojama suvalgyti apie 50 gramų mėsos. Šiais laikais iš esmės mažai judame, tačiau valgome daugiau.

Juokais sakau, kad nenuostabu, kad mažai judame, nes kai valgai daugiau, tai nenori ir neturi jėgų judėjimui. Prie mėsos nepamirškite salotų, šviežių daržovių ar tiesiog papjaustytų žalumynų. Tinka ir svogūnai ar ridikėliai, juk dabar jų laikas!“

R. Bogušienė patarė nepamiršti, kad be baltųjų ryžių yra ir kitų pasirinkimų, kurie gali būti net sveikesni. „Gali būti ir ilgo virimo ryžiai, kurie verdami apie 40 minučių, bet yra nešlifuoti, turintys daugiau skaidulinių medžiagų. Taip pat tinka ir grikiai ar bolivinė balanda. Įvairovė tikrai turėtų atsirasti, o ne tik mėsa, ryžiai ir agurkas su pomidoru.

Mityboje labai svarbu išlaikyti įvairumą, kad gautumėte visų reikalingų maistinių medžiagų. Svarbu ir gerai sukramtyti, ypatingai mėsos patiekalus, kad organizmas geriau virškintų bei pasisavintų“, – sakė mitybos specialistė.