Lietuvoje vykdomas ne vienas studentų verslumą ir inovacijų kultūrą aukštosiose mokyklose skatinantis projektas. Juos finansuoja Švietimo ir mokslo ministerija.

Vienas tokių projektų – „MOkomės Kurti Aukštųjų Technologijų verslą (MOKAT)“, kurį vykdo asociacija „Infobalt“ kartu su Visorių informacinių technologijų parku.

Mokosi kurti konkurencingus produktus ir juos parduoti

„Infobalt“ inovacijų vadovas Andrius Plečkaitis teigia, kad studentų įgyvendinamos idėjos būna pačios įvairiausios – nuo programavimo uždavinių iki elektronikos, lazerinių projektų. Ryškiausias pastarojo meto projektas – elektra varomas vienvietis automobilis. Šis studentų uždavinys buvo kurtas 8 mėn. ir yra toliau tobulinamas.

„Šiam automobiliui atvažiuoti nuo Visorių iki Vilniaus centro pavyko puikiai. Siekiama, kad automobilis gautų sertifikatą ir miesto gatvėmis galėtų važiuoti legaliai“, – apie vieną įgyvendintų projektų kalba pašnekovas.

A. Plečkaičio manymu, šis ir panašūs projektai studentams padeda ne tik įgyti žinių, bet ir suvokti verslo mechanizmo veikimo principus, perprasti į produkto kūrimo ir pateikimo rinkai etapus.

„Mes, kaip šalis, turime vienintelę išeitį – ne kurti tuos pačius dalykus pigiau, o kurti naujus produktus ir lanksčiai prisitaikyti prie rinkos. Keturi mėnesiai, kuriuos studentai praleidžia dirbdami komandose, jiems suteikia to, ko neįmanoma gauti studijų metu ar tik pradėjus dirbti įmonėse. Studentai gali pasireikšti, idėjos juos uždega, todėl rezultatai dažnai būna labai džiuginantys.

Taip pat svarbu tai, kad ateityje atsirastų daugiau idėjų, daugiau produktų, kurie būtų orientuoti į rinką, konkurencingesni ir parduodami su pridėtine verte“, – sako A. Plečkaitis.

Idėjas pateikia verslas

Smart EV ICT2013 parodoje pateko į EK stendą
Šio projekto metu įgyvendinta daugiau nei 50 produkto ar paslaugų idėjų, mokymuose dalyvavo ir prie projektų prisidėjo daugiau nei 200 studentų ir 20 mokytojų iš Vilniaus.

„Nors vyksta mokymai, kuriuose pasakojame, kaip kurti naują produktą ir formuoti komandą, tačiau pagrindinis mokymasis vyksta projektų metu, kuriuose komandos bando įgyvendinti savo idėjas“, – sako asociacijos „Infobalt“ inovacijų vadovas.

Pašnekovo teigimu, pagrindinis šio verslumo projekto privalumas yra tai, kad studentų bendruomenės yra suvedamos su įmonėmis ir gali iš pirmų lūpų sužinoti verslo atstovų lūkesčius.

„Norėjome, kad studentai ne vien eksperimentuotų, nes daug jų minčių būna nesusijusių su rinkos realybe, todėl idėjas gauname iš įmonių. Kaip šias idėjas realizuoti ir yra iššūkis studentams: jiems tenka apgalvoti technologinius sprendimus, koncepciją, vizualą. Studentai dirba komandose, jiems padeda mentoriai iš įmonių ir dėstytojai“, – apie studentų darbą projekto metu pasakoja A. Plečkaitis.

Suomijos pavyzdys

Projektas MOKAT yra paremtas 2009 m. Suomijoje sukurtu DEMOLA akademijos modeliu. Joje studentai kartu su kompanijomis vysto produktų ir paslaugų prototipų koncepcijas bei kuria naujus sprendimus realaus gyvenimo problemoms spręsti. DEMOLA principas – sukurti įkvepiančią atmosferą kūrybiniam darbui komandoje ir pasiūlyti naujų mokymosi galimybių tiek studentams iš skirtingų universitetų, tiek įvairių organizacijų atstovams.

Studentų verslumo ugdymo projektai finansuojami iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų ir Lietuvos Respublikos biudžeto lėšų.

Užs Nr. SMM14-03