Tarptautinė ekspertų grupė „Bellingcat“ ir žurnalistai iš „The Insider“ jau anksčiau skelbė įrodymus, kad su 2014 metų liepos 17 d. įvykusia MH17 reiso „Malaysia airlines“ lėktuvo katastrofa yra susiję prorusiški separatistai. Dabar paaiškėjo dar viena įrodyta detalė: nustatytas anksčiau tik slapyvardžiu „Delfinas“ įvardytas asmuo – dabartinis Rusijos Centro karinės apygardos vyriausiasis inspektorius generolas pulkininkas Nikolajus Tkačiovas.

Užrašuose, kurie buvo publikuoti ieškant liudininkų Nyderlanduose, į asmenį Delfino pravarde kreipiamasi kaip į Nikolajų Fiodorovičių. Žurnalistai iš atvirų šaltinių gavo informacijos, kad N. Tkačiovas – vienintelis iš šią dieną gyvų Rusijos generolų, turintis tokį vardą ir tėvavardį.

Siekiant palyginti N. Tkačiovo ir Delfino balsą „The Insider“ žurnalistas informavo generolą norintis iš jo paimti interviu Suvorovo aukštesniosios mokyklos tema. Paskelbtame tekste leidinys jo atsiprašo už tikslingą klaidinimą. Vis dėlto šį kartą tikslas pateisino priemones – gavę įrašą tyrėjai kreipėsi į ekspertus, kurie turėjo atlikti nepriklausomas balso lyginimo analizes.

Žurnalistų buvo užsakytos dvi nepriklausomos ekspertizės. Pirmoji – JAV Denverio universitete, Žiniasklaidos ir teismo ekspertizės centre. Tuo tarpu antrąją ekspertizę „Belingcat“ patikėjo lietuviams – Vilniuje įkurtam Lietuvos teismo ekspertizės centrui.

Būtent šio centro Fonoskopinių ekspertizių skyriaus, kuriam vadovauja daktaras Bernardas Šalna, ekspertai, atliko kiekvieno skambučio analizę atskirai, siekiant juos palyginti su dviem „The Insider“ įvykdytais skambučiais.

Nuo kalinių skambučių iki tarptautinio tyrimo

„Yra toks Europos kriminalistikos institutų tinklas (toliau – ENFSI), mes esame jo nariai. Ten yra darbo Teismo ekspertizės kalbos ir audio analizės grupė, kuriai pristačiau mūsų pusiau automatinę arba kitaip kombinuotą metodiką.

Į ENFSI kreipėsi „Belingcat“ ir jie mus rekomendavo. Aš nežinojau, kad ir amerikiečiai atliko savo tyrimą – vieni apie kitų tyrimus nežinojome“, – DELFI pasakojo B. Šalna, turintis 25 metų patirtį teismo ekspertizių srityje.

Kartu kartu su šio skyriaus vyriausiosiomis ekspertėmis – Žavinta Pikutiene ir Elena Šalnaite, baigusiomis aukštojo mokslo studijas fizikos srityje ir turinčiomis 23 ir 20 metų patirtį kalbos, balso bei garso signalų ir jų įrašymo priemonių ekspertizių srityje, jis patvirtino išvadą: tikimybė, kad asmuo pravarde „Delfin“ ir generolas N. Tkačiovas yra vienas ir tas pats asmuo, labai didelė.

Rusijos Gynybos ministerijos nuotr.

Be to, įvertinus faktus, neįtrauktus į ekspertizę (Nikolajaus Fiodorovičiaus vardas ir tėvavardis, aukštas karinis rangas ir kelios smulkesnės sutampančios detalės, pavyzdžiui, telefone vietoje įprastinio signalo skambanti muzika), suklysti šiuo atveju statistiškai tampa absoliučiai neįmanoma.

„Aš apie generolą Tkačiovą nieko negaliu pasakyti, nes mes tiesiog gavome įrašus – tiriamuosius ir lyginamuosius. Tiriamieji šiuo atveju buvo šeši ir su labai didele tikimybe galime pasakyti, kad ten jo balsas, o, pavyzdžiui, viename įraše yra didelė tikimybė, kad jo balso nėra. Bet ar ten generolas, mes tiesiog neįvardijame, čia ne mūsų reikalas. Mes palyginame ir sakome, kad čia sutampa balsai, Išties, geriau, kai nieko nežinai, kai neveikia subjektyvūs veiksniai“, – pridūrė mokslininkas.

Jis priminė, kad Fonoskopinių ekspertizių skyrius įkurtas dar 1991 metais, kai jam, tuomet tik disertaciją iš kalbos signalų apdorojimo apsigynusiam tyrėjui pasiūlyta įsteigti naują skyrių. Iš pradžių jame dirbo 10 ekspertų, o dabar teliko 7. Skyriui darbo netrūksta.

„Atliekame ekspertizes susijusias su garso įrašais, ypač susijusius su įvairiomis nusikaltimų rūšimis. Pavyzdžiui, dabar itin populiarūs telefoninių sukčių įrašai, labai daug iš kalėjimų skambina ir mums reikia nustatyti kas kalbėjo. Be abejo, darbuojamės ir įvairiose narkotikų, garsiose korupcijos bylose, norint nustatyti, ar įrašai nesuklastoti“, – pasakojo B. Šalna.

Geriausi Europoje dirba už 800 eurų

Jis nesureikšmino tokio šuolio – nuo įkalinimo įstaigose melagingais skambučiais apie padėtas bombas pareigūnus šokdinančių kalinių garso įrašų tyrimų iki milžiniško rezonanso sulaukusio tarptautinio tyrimo, kuriame atsakomybė dėl šimtų civilių žūties krenta Rusijai. Be to, B. Šalna sakė nesibaiminantis, jog Kremlius įrodymus užginčys, mėgins šmeižti ar pateiks savo versiją, mat lietuvių skyriaus metodikos bei unikali programa pripažintos tarptautiniu lygiu.

„Dalyvaujame įvairiuose testuose, pavyzdžiui, garsiuose NIST testuose, pristatėme Baltijos kompiuterių centre sukurtą programą, o ją perėmė suomiai, latviai, graikai, rumunai, lenkai, su kuriais bendradarbiaujame 25 metus, juos mokome.

Pamenate garso tyrimus dėl Georgijaus Gongadzės garsiųjų įrašų – mes buvome pakviesti atlikti ekspertizę. Aišku, galėjo daryti lenkai, kitui, bet mes gerai mokame ir žinome rusų kalbą.

Galėjo vokiečiai – bet jie specializuojasi siauresnėje srityje, o mūsų patirtis didelė ir plati, turime daug žinių. Esame pripažinti tarptautiniu lygiu, todėl kreipėsi į mus. Galima sakyti, kad esame geriausi Europoje. O dėl Rusijos atsako, tai aš įvertinau tokią galimybę. Jei imiesi tokio darbo, tai žinai, kas laukia. Na, blogiausiu atveju negausiu Rusijos vizos“, – juokdamasis sakė B. Šalna.

Tiesa, jis pripažino, jog dalyvavimas tokiame svarbiame tyrime jam yra svarbus, mat pats „Malaysia Airlines“ lėktuvo numušimas yra ypač žiaurus atvejis.

„Mūsų tokia darbo paskirtis – padėti teisingumui“, – kuklinosi B. Šalna.Tiesa, jis neslėpė besiviliantis, jog dalyvavimas garsiame tyrime jam svarbus ne tiek dėl pripažinimo pasaulyje, kiek dėl kitų priežasčių.

„Galbūt labiau tikiuosi, kad valstybė labiau atkreips dėmesį į mus. Juk ir algas reikia mokėti ir sudaryti sąlygas, nes jos yra pačios blogiausios Europoje. Pavyzdžiui, mes dirbame po du viename kambaryje. O kolegos estai turi atskiras patalpas – viena darbui klausantis įrašų, kita – ataskaitų rašymui, skaitymui, tai yra paprasti, bet esminiai kriterijai darbui.

Ir, žinoma, nepamirškime, kad mūsų atlyginimai yra maži: apie 700-800 eurų – estai uždirba dvigubai daugiau. Tai tikiuosi, kad šis tyrimas taps postūmiu ir bus atkreiptas valstybės dėmesys“, – vylėsi B. Šalna.

Įrodymų dėl Rusijos vaidmens – vis daugiau

Jungtinė tyrėjų grupė nekonkretizuoja, koks galėjo būti šaukiniu „Delfin“ žinomo asmens vaidmuo Malaizijos oro linijų lėktuvo katastrofoje, tačiau tiek jis, tiek ir su juo kalbėjęs asmuo, žinomas kaip Orion, įvardijami kaip esminiai šios bylos veikėjai. Taigi šis demaskavimas tyrimui yra itin svarbus.

„Galime užtikrintai pasakyti, kad po šiuo šaukiniu slepiasi ne kas kitas kaip generolas pulkininkas Nikolajus Fiodorovičius Tkačiovas, Rusijos centro karinės apygardos vyriausiasis inspektorius.“ – teigiama „Bellingcat“ ir „The Insider“ atlikto tyrimo medžiagoje.

Ukrainoje nukrito Malaizijos oro linijų lėktuvas

Pats N. Tkačiovas savo kaltę netiesiogiai neigia. Jis pareiškė, kad 2012 m. grįžęs iš Sirijos, kur ėjo pagrindinio patarėjo kariniais klausimais pareigas, jis iš Jekaterinburgo niekur nebuvo išvykęs.

2014 m. Ukrainoje jis taip pat teigė nebuvęs. N. Tkačiovas tarnybą baigė 2010 m. Anksčiau jis yra dalyvavęs pirmajame ir antrajame Čečėnijos kare, tarnavo skirtingose karinėse apygardose ir iki pat tarnybos pabaigos vadovavo Rusijos kariniam daliniui Nr. 20650.

Šis dalinys išformuotas 2014 m. rugsėjo mėn. pradžioje. Baigęs karinę tarnybą iki 2012 m. rugpjūčio mėn. jis ėjo vyriausiojo patarėjo kariniais klausimais pareigas Sirijoje. Po šių pareigų jis tapo Rusijos centro karinės apygardos vyriausiuoju inspektoriumi, o 2017 m. ėmė vadovauti Jekaterinburgo aukštesniosios karinės mokyklos globėjų tarybai.

Leidiniui „The Insider“ informaciją apie tai, kad šaukiniu „Delfin“ buvo kreipiamasi į rusų atsargos generolą, pateikė buvęs savarankiškai pasiskelbusios Donecko liaudies respublikos pajėgų lyderis Igoris Strelkovas (Girkinas).

Šią versiją pateikė ir tinklaraštininkas Borisas Rožinas, žinomas Colonelcassad slapyvardžiu ir pagarsėjęs palaikomais ryšiais su separatistais Ukrainos pietryčiuose.

Pastarojo teigimu, asmuo šaukiniu Delfin – tai iš Rusijos atvykęs kuratorius, į Ukrainą, anot B. Rožino, atsiųstas tam, kad vadovautų separatistų pajėgoms.

Žuvo beveik 300 žmonių

DELFI primena, kad 2014 metų vasarą keleivinis lėktuvas su beveik 300 žmonių buvo numuštas rusiška priešlėktuvine raketa „Buk“ ir nukrito prorusiškų separatistų kontroliuojamoje teritorijoje.

Rusija iki šiol neigia bet kokią atsakomybę dėl šios tragedijos. Rusijos gynybos ministerijos pareigūnai pareiškė, kad tada į virš Rytų Ukrainos skrendantį Malaizijos avialinijų orlaivį nebuvo paleista jokių raketų iš separatistų kontroliuojamos zonos. Neva tai rodo jų karinio radaro duomenys. Beje, šiuose radaro duomenyse nėra ir jokių ukrainiečių karinių orlaivių, nors pagal pirminę Maskvos versiją, Malaizijos lėktuvą numušė ukrainiečių naikintuvas.

Vis dėlto nepriklausomo tyrimo metu nustatyta, kad 2014 m. laikotarpiu nuo birželio 23 iki 25 d. 53-osios zenitinių raketų brigados kariai pervežė kelias transporto priemones prie Rusijos-Ukrainos sienos. Tarp šių priemonių buvo zenitinis raketų kompleksas „Buk“ su numeriu 332.

2014 m. liepos 17 d. (čia ir toliau nurodytas vietos laikas) raketų kompleksas buvo Donecke. Ten „Buk“ buvo užkeltas ant sunkvežimio platformos ir gabenamas į rytus per teritoriją, kurią kontroliavo prorusiški separatistai. „Buk“ numeris buvo užmaskuotas, bet „Bellingcat“ pavyko atpažinti raketų kompleksą pagal įlenkimus ir dažų žymes.

Už komplekso pervežimą į Donbasą buvo atsakingas rusų karininkas Sergejus Dubinskis, šaukiniu „Chmuryj“, teigia grupė. 2014 m. S. Dubinskis buvo žvalgybos viršininkas separatistų dalinyje, kuriam vadovavo Igoris Strelkovas (tikroji pavardė – Girkinas).

I. Strelkovas, kuris dabar gyvena Rostove, laikomas vienu iš svarbiausių judėjimo „Novorosija“, kuri palaiko Donbaso separatistus ir gina vadinamąjį „rusų pasaulį“, ideologų. Tą pačią dieną sunkvežimis su „Buk“ kompleksu atvyko į Snižnės miestą, esantį apytikriai už 80 km nuo Donecko. Iš Snižnės kompleksas buvo išgabentas į pietus.

2014 metų liepos 17 d. apie 16:20 „Buk“ numušė oro linijų bendrovės „Malaysian Airlines“ „Boeing“ lėktuvą, skridusį iš Amsterdamo į Kvala Lumpūrą. MH17 reiso lėktuvu skrido 289 žmonės, 196 iš jų – Nyderlandų piliečiai. Visi jie žuvo.