Tvarumo specialistas: kas jis ir kodėl ateityje jo reikės kiekvienai kompanijai?

Lietuvos kompanijose tvarumo specialistai tebėra sutinkami retai, nors Vakarų šalyse ši specialybė tampa vis reikšmingesnė. Augantį tokių specialistų poreikį „Electrolux“ tvarumo viceprezidentė Sarah Schaefer sieja su klimato kaitos kontekstu – augant problemai, auga ir poreikis imtis veiksmų.

Miškų gaisrai

„Pastaraisiais metais visi girdėjome apie Kalifornijoje, Australijoje ir net Europoje plintančius miškų gaisrus bei potvynius. Klimato kaitos grėsmė tampa vis labiau akivaizdi. Savaime suprantama, kad žmonija į tai turi greitai reaguoti ir laikytis Paryžiaus susitarimo, pagal kurį daugiau nei 80 šalių įsipareigojo pasiekti, kad klimato atšilimas neviršytų 1,5oC. Tik taip išvengtume baisiausių klimato kaitos pasekmių”, – pabrėžia S. Schaefer.

12 metų tvarumo srityje dirbančios ekspertės teigimu, tiek vyriausybės, tiek verslas supranta, kad klimato kaita reikalauja bendro sprendimo ir veiksmų. Kovoje su klimato kaita verslo kompanijos atlieka svarbų vaidmenį – ne tik kalbant apie tai, kaip ir iš kokių žaliavų produkcija yra gaminama, koks CO2 pėdsakas paliekamas gamybos procesuose, bet ir tai, kaip į tvarius sprendimus įtraukiamas pats vartotojas. S. Schaefer pabrėžia, jog būtent vartotojo įtraukimas į tvarumą pastaraisiais metais turi vis didesnės reiškmės.

„Norint tapti tvariu verslu, šiandien nepakanka į tvarumą žiūrėti tik kaip į socialinę korporacijos atsakomybę. Tvarumas turi būti kiekvieno darbo dalis visose verslo grandyse, neatsiejamas nuo kompanijos augimo. Kadangi toks požiūris į verslą yra pakankamai naujas, kompanijoms reikalingi specialistai, kurie užtikrintų, kad kompanija nuosekliai siektų tvarumo tikslų“, – aiškina S. Schaefer.

S. Schaefer įsitikinusi, kad tvarumą užtikrinantys specialistai turėtų būti samdomi kiekvienoje kompanijoje, nes tvarumo aspektas tampa vis svarbesnis tiek vartotojams, tiek investuotojams. „Electrolux“ jau keletą metų lyderiauja tvarumo reitinge „Dow Jones Sustainability Index“, ir S. Schaefer pastebi, kad investuotojai vis dažniau atsižvelgia į tai, kokių tvarumo planų laikosi įmonės, kokie jų veiklos rezultatai tvarumo lauke.

Anot jos, „Electrolux“ kompanijoje tvarumo specialistų komanda nors ir nėra didelė, ji laikosi tikslo turėti 70 tūkst. tvarumo ambasadorių Europoje, nes „tai yra kiekvieno darbas“. Vadovės užduotis yra pasirūpinti, kad skirtingų šalių rinkos, tarp jų ir Lietuvos, turėtų visus reikiamus įrankius tinkamam veiklos tvarumui užtikrinti ne tik kompanijos viduje, bet ir išorėje – tvarumas turi įtraukti net ir pačius klientus, mažmenininkus, vartotojus. Toliau su ja kalbamės apie tai, kokiomis priemonėmis to siekiama jau šiandien.

Siekia ugdyti tvarius pokyčius, kurie nesibaigtų ties gaminio pardavimu

Galime pastebėti, kad aplinkai draugiška produkcija turi savo kainą – tokie gaminiai neretai būna brangesni. Ar išties pirkėjas, nusprendęs įsigyti nepigų buitinės technikos prietaisą, sutiks mokėti dar daugiau už tą pačią funkciją, žinodamas, kad prietaiso neigiamas poveikis aplinkai yra mažesnis? Anot S. Schaefer, energiją taupantys prietaisai pirmiausia yra ne tik palankesni klimatui, bet ir padeda vartotojams sutaupyti pinigų, o tai ypač aktualu, kai energijos kainos kyla.

Piniginė

„Kalbant apie skalbimo mašinas ir kitus prietaisus, tyrimų metu paskaičiavome, kad net 85 proc. poveikio aplinkai kyla iš vartotojo pusės – taigi, didžioji dalis poveikio vyksta po to, kai prietaisas parduodamas. Todėl paskelbėme didelę studiją apie tai, kokios reikšmės turi skirtingi skalbimo įpročiai. CO2 emisijų kiekis ženkliai sumažėja, kai renkamės skalbti žemesnėje temperatūroje – pokytis nuo 40oC iki 30oC čia yra labai reikšmingas. Tačiau tai ne vienintelis teigiamas poveikis aplinkai: pastebėjome, kad dėl to ir skalbiami rūbai išlaiko gerą išvaizdą dvigubai ilgiau“, – teigia S. Schaefer.

Jos teigimu, ne mažesnės reikšmės turi ir skalbimo priemonių kiekio pasirinkimas – dažnai vartotojai jo naudoja per daug, o tai taip pat susiję su didesnėmis CO2 emisijomis. Anot jos, kalbėjimas apie tai ne tik leidžia vartotojams suprasti jų pasirinkimų svarbą, bet ir dvigubai prailginti rūbų dėvėjimą – galų gale, visa tai leidžia sutaupyti.

Pilamas skystas skalbiklis

Kaip parodė „Electrolux“ tyrimai apie europiečių skalbimo įpročius, dažnas juos perima iš tėvų, o greito tempo gyvenimas ne visada leidžia laiku permąstyti tokias iš pažiūros smulkias buitines užduotis. Todėl tvaresnių įpročių formavimą S. Schaefer mato kaip gamintojo atsakomybės dalį.

„Galbūt vartotojai ne visuomet pasiruošę mokėti papildomai už tvarumą, tačiau jie nori priimti tvarius sprendimus. Vis dėlto, dažnai jie nežino, kokie sprendimai tai gali būti, o tas pasirinkimas Lietuvoje gal dar tik pradedamas matyti. Todėl matome svarbą ir toliau vartotojams padėti suprasti, kokius pasirinkimus jie turi, ir kuo jie gali būti reikšmingi“, – teigia „Electrolux“ tvarumo viceprezidentė.

Inovatyvūs buitinės technikos sprendimai siunčia svarbią žinutę

Pastaruoju metu galime pastebėti ir daugiau tvarumą skatinančių pokyčių buitinės technikos gamyboje. Pavyzdžiui, orkaitėse integruota speciali garų funkcija leidžia maistą išlaikyti ilgiau šviežią, todėl išmetama mažiau maisto. Kaip žinoma, maisto švaistymas šiandien yra opi problema – Jungtinių Tautų maisto ir žemės ūkio organizacijos duomenimis, beveik trečdalis viso pasaulyje pagaminto maisto yra išmetama.

Garų programų pasirinkimas

O kovo mėnesį buitinės technikos gamintojai pristatys ir specialų filtrą skalbimo mašinoms, kuris surinks mikroplastiką. Įprastai mikroplastiko dalelės skalbimo metu atsiskiria nuo sintetinio pluošto audinių ir su vandeniu pasiekia jūras ir vandenynus, kuriuos užteršia. Naujieji filtrai užtikrins, kad skalbimo metu šios taršos būtų išvengta.

30 laipsnių

Tvarumą skatinančių prietaisų pasirinkimas leidžia reikšmingai sumažinti neigiamą poveikį aplinkai, ir tai nereikalauja drastiškų elgsenos pokyčių. Skalbimas žemesnėje temperatūroje ir mažesnis skalbimo priemonės kiekio naudojimas taip pat nėra didelis darbas – išsiugdžius šiuos įpročius, ilgainiui tokius veiksmus atliksime tiesiog automatiškai, o jų poveikis bus milžiniškas“, – įsitikinusi S. Schaefer.

Todėl šiandien tvarumo specialistų užduotis neapsiriboja sprendimais, kaip padidinti tvarių pakuočių kiekį ar padaryti gaminius labiau perdirbamus, bet taip pat skatinti vartotojų supratimą apie tai, kokie reikšmingi gali būti jų įpročiai, bei kaip juos galima pakeisti.

Investicijas į aplinką lygina su investicijomis į technologijas: tai atsiperka

Žvelgiant iš šalies, gali pasirodyti, kad tvarumo tikslų siekimas yra papildomos išlaidos kompanijoms, tačiau S. Schaefer tai paneigia – anot jos, investicijos į tvarius sprendimus atsiperka ir gali sėkmingai prisidėti prie kompanijos pelno augimo.

„Turime labai gerų pavyzdžių, kuomet produktai, turintys gana aukštą energijos vartojimo efektyvumo įvertinimą, yra pelningesni už kitus. Manau, ši tendencija ateityje vis labiau ryškės, nes vartotojui tampa vis svarbiau, kad jo pasirinkimas būtų tvarus. Žinoma, bet kuriai įmonei tai reikalauja investicijų, bet tai, kad kažkas reikalauja investicijų, nereiškia, kad tai neleis padidinti pelningumo ilgalaikėje perspektyvoje. Tai galime palyginti su investicijomis, kurias įmonės skiria skaitmeninėms naujovėms: visi puikiai žino, kad tai tikrai labai prisideda prie to, kad įmonės būtų pelningos“, – sako tvarumo viceprezidentė.

Quick select

Paklausta, kokius tvarumo pokyčius kompanijoje iki šiol ji vertina labiausiai, S. Schaefer išskiria vartotojo įtraukimą į tvarumo tikslus. Pavyzdžiui, indaplovėse esanti vartotojo sąsaja „Quick Select“ skatina tvaresnį sprendimą renkantis greitesnį ar ilgesnį ciklą, prietaiso ekrane matant, kuris pasirinkimas būtų taupiausias ir efektyviausias. Anot jos, net ir perdirbtų medžiagų pasirinkimas dulkių siurblių gamyboje vartotojams siunčia žinutę, kad tai yra svarbu, o gamintojai kasmet įsipareigoja kelti perdirbamo plastiko dalį gamyboje.

Šiandien galima rasti ne vieną įmonių tvarumo reitingą, kuriuose geriausiai atsispindi, kurių įmonių veikla yra labiausiai sąmoninga poveikio aplinkai klausimu. Nors S. Schaefer mano, kad šiuolaikiniam vartotojui tai padeda pasverti, kokie jo pasirinkimai bus tvaresni, kompanijų tvarumo varžybose ji pastebi ir daug triukšmo.

„Tvarumui tampant svarbiu klausimu, atsiranda triukšmo ir teiginių, kurie nėra patvirtinti. Tam, kad kompanija išties būtų tvari, tvarumas turi būti verslo modelio dalimi, o poveikis turi būti matomas ir atvirai komunikuojamas. Kitu atveju kyla pavojus, kad tvarumą matysime tik kaip gražų projektą, kurio kompanija imasi šalia kitų savo darbų. Tačiau mes nenorime tvarumo strategijos – mes norime tvaraus verslo strategijos“, – pabrėžia ji.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (11)