Savęs, kaip prekės ženklo, arba asmeninio prekės ženklo (angl. – „personal branding“) sąvoka tapo aktuali tik pastarąjį dešimtmetį, nors tai, ką jį įvardija, egzistuoja lygiai tiek laiko, kiek gyvuoja visuomenė.

Net jei nelaikote savęs prekės ženklu, vis tiek juo esate. Kodėl? Todėl kad turite savąjį „aš“, savo nuomonę, savo poziciją, savą tobulėjimo kryptį, savus norus ir nenorus, savus tikslus, savitas manieras, savo elgesio modelius, savitą stilių ir t. t. Be to, jau susiduriate su reputacijos klausimais, savęs, kaip produkto, „pardavimu“ – tai vyksta per egzaminus, derybas, pasimatymus ir netgi susirinkus pas draugus sutikti Naujųjų metų, jei tarp svečių yra žmonių, kurių anksčiau nepažinojote.

Taigi, visur ir visada – universitete, darbe ir net asmeninėje erdvėje – jūs stengiatės save įsiūlyti kaip prekės ženklą, nors taip veikiausiai ir nepasakytumėte. Vis dėlto tol, kol elgsitės neapgalvotai ir nesistemingai, maksimalaus efektyvumo galite nesitikėti: tiktai analizuojant, planuojant ir sisteminant tikėtinas kur kas geresnis rezultatas.

Asmeninio prekės ženklo formavimas ir pristatymas siejamas su tam tikrais niuansais. Visų jų čia tikrai neketiname aptarti, tačiau išskirti, kas svarbiausia, galima. Taigi, toliau – pagrindinės savęs, kaip prekės ženklo, pateikimo taisyklės.

1. Semkitės įkvėpimo, o ne kopijuokite

Natūralu, kad kai kurie žmonės mums patinka: patinka, kaip jie kalba, rašo, atrodo arba veda tinklaraštį. Sekimas kokiu nors pavyzdžiu, net mėgdžiojimas – bene svarbiausias tobulėjimo mechanizmas, nuo pat gimimo padedantis žmogui išmokti vaikščioti, naudotis stalo įrankiais, kultūringai elgtis ir apskritai tapti vis geresniu ir geresniu. Vadinasi, logiška, kad kartais užsigeidžiame būti tokie kaip koks nors žmogus.

Deja, kaip ir versle, taip ir kitose srityse kopijuojant galima tapti tiktai kopija, o kopijai visada tenka antra vieta, ji visada pigiau kainuoja, atlieka nebent dublerio, o ne pagrindinio veikėjo vaidmenį. Kai kalbama apie asmeninį prekės ženklą, „įpakavimą“, t. y. tai, kas atsiduria išorėje, reikia traktuoti kaip mažiausios svarbos dalyką. Pirmiausia reikia kuo tiksliau suformuluoti atsakymus į tokius klausimus kaip „Kas aš esu?“, „Kam aš reikalingas?“, „Kur link dabar einu?“ ir pan.

2. Nesistenkite patikti visiems

Tai viena iš svarbiausių ir sudėtingiausių užduočių tiek rūpinantis verslo sėkme, tiek bendraujant su žmonėmis. Juk taip norėtųsi patikti visiškai visiems! Deja, tai neįmanoma. Toks nusistatymas prieštarauja žmogaus prigimčiai: vienintelis dalykas, kurį mėgstame visi, yra vanduo ir taip iš dalies yra todėl, kad be jo apsikritai neišgyventume. Bet jūs – ne vanduo, todėl ir nesistenkite juo būti. Bet kokioje situacijoje atsiras ir tų, kurie bus linkę su jumis nesutikti, ir tų, kurie žavėsis jūsų sumanumu.

Analizuojant gerą verslo strategiją arba prekės ženklo aprašą, būtinai pavyksta identifikuoti tikslinę auditoriją, kitaip tariant, suprasti, kurie iš publikos priskiriami „saviems“, o kurie laikomi „priešais“. Taigi, ir jūs turėtumėte paklusti tokiam modeliui, stengtis jį taisyti ir visada suvokti, su kuriuo segmentu susiduriate konkrečią akimirką. Jeigu žmogus iš pažiūros „savas“, bet santykiai su juo nesiklosto, pakoreguokite komunikavimo strategiją, o jei žmogus iš priešiškos stovyklos, įtraukite jo charakteristiką į įsivaizduojamą skiltį „Ne mano tikslinė auditorija“.

3. Būkite ištikimi sau

Kitaip tariant, stenkitės neprarasti savęs. Vis siekdami ką nors išmėginti, išmokti arba patobulinti, jokiu būdu nepamirškite, kur jūs, o kur tik testas, pradinis perspektyvus produktas, bandymų formatas. Kad tai pavyktų, būtina atskirti vertybes nuo interesų: juk interesai per gyvenimą gali kelis kartus pasikeisti, tačiau vertybės, jeigu ir keičiasi, tai tik labai retai, labai iš lėto. Mėginti ką nors naujo išties šaunu, tačiau prieš tai derėtų savęs paklausti, ar tai, kas nauja, neprieštarauja vidiniams nusistatymams, kitaip vėliau gali tekti apgailestauti, kad jūsų „prekės ženklas“ iškrypo iš teisingo kelio.

4. Nebijokite nesėkmių

Remiantis vieno tyrimo rinkodaros srityje išvadomis, žmogus, iš pradžių susidūręs su negatyvia, o vėliau – su pozityvia patirtimi, tampa triskart lojalesnis, palyginti su neigiamų išgyvenimų nepatyrusiu piliečiu. Gyvenime yra labai panašiai. Ne veltui mes daug ramiau reaguojame į žmones, kurių gyvenimas tekėjo lygia ir ramia vaga, ir puolame domėtis tais, kuriuos iš pradžių persekiojo nesėkmės, po kurių jiems pavyko atsitiesti ir reabilituotis. Taigi, darykite klaidas, susitaikykite su nesėkmėmis, tačiau mėginkite pasitaisyti, judėkite pirmyn, o svarbiausia – nesigėdykite savo „nuopuolių“ – jiems tenka tikrai svarbi vieta jūsų gyvenime.

5. Būkite geresni

Reputacija – labai svarbi asmeninio prekės ženklo dalis. Nors ir atrodo keista, net ir vadinamoji prasta reputacija gali tapti unikalios jūsų asmenybės komponentu, netgi gyvenimo pozicija. Vis dėlto mandagumas, takto jausmas ir padorumas – tai tos vertybės, kurios niekada neišeina iš mados.

Naujas teorijas apie toksiškas ir netoksiškas asmenybes, užslėptą agresiją bei asmeninių ribų peržengimą tektų gerokai supaprastinti, jeigu visi geriau suprastų tinkamo išsiauklėjimo svarbą. O elgesio taisyklės labai paprastos: tiesiog neturite daryti ir kalbėti to, ko nedarytumėte ir nekalbėtumėte visiems matant ir visiems girdinti, taip pat nenorėtumėte patirti arba išgirsti patys. Ganėtinai patikimas greitasis testas galėtų būti klausimas, kaip kokį nors konkretų poelgį įvertintų žmogus, kurį be galo gerbiate? Tuo žmogumi gali būti draugė, viršininkas arba garbinama įžymybė.

„Asmeninis prekės ženklas“ – palyginti nauja sąvoka tūkstančius metų egzistuojančiam reiškiniu įvardyti. Juk Kleopatra, Julijus Cezaris, Albertas Einsteinas – tai vis sėkmingų prekių ženklų pavyzdžiai. Aišku, nereikia turėti tikslo įeiti į istoriją: kartais apie reputaciją ir įsitvirtinimą verta pagalvoti vien todėl, kad nereikėtų vėliau gailėtis dėl praleistų puikiausių progų.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją