Tačiau pastaruoju metu vis dažniau kalbama ir apie atvirkštinę mentorystę, kitaip tariant – įgūdžius, kuriuos šiame procese įgyja pats mentorius, neretai jau turintis didžiulę darbo patirtį ir užimantis vadovaujančią poziciją.

Mentorystės programos „Women Go Tech“ organizatoriai teigia, kad iniciatyva kasmet sulaukia vis didesnio ne tik persikvalifikuoti norinčių moterų, bet ir pačių mentorių dėmesio. Anot iniciatyvos vadovės Ūlos Pociūtės, pastarieji programą renkasi norėdami prisidėti prie jos misijos, tačiau išbandę įžvelgia ir kitą mentorystės pusę.

„Šiuo metu mūsų iniciatyvoje dalyvauja beveik 200 mentorių. Nemažai profesionalų grįžta būti mentoriais kasmet, pirmą kartą mentorystę išbandę pirmajame programos sezone, prieš penkerius metus. Viena iš priežasčių – žinojimas, kad ši patirtis juos augina kaip lyderius,“ – teigia iniciatyvos vadovė Ū. Pociūtė.

Savo mentorystės patirtimi dalijasi Aurelija Židickytė ir Mindaugas Raudys, taip pat dalyvaujantys programoje „Women Go Tech“. Nors Aurelija šia veikla užsiima nebe pirmą kartą, o Mindaugui tai – pirmieji mentorystės metai, abu pašnekovai vienbalsiai pabrėžia, kad ši veikla stipriai praturtino juos kaip vadovus.

Pasiekimai ir geri rezultatai teikė mažiau džiaugsmo

AB „Energijos skirstymo operatoriaus“ (ESO) apskaitų valdymo departamento direktorė A. Židickytė mentorystės galimybėmis susidomėjo susidūrusi su vidiniais iššūkiais savo kasdieniame darbe. Pašnekovė prisimena pajutusi, kad pasiekimai ne tik teikė mažiau džiaugsmo, bet ir sukeldavo papildomą įtampą.

Aurelija Židickytė
Foto: Asmeninio albumo nuotr.


„Man kilo klausimas – o kaip gali būti kitaip? Ar įmanoma rasti auksinę formulę, kai ir rezultatai geri, ir jų pasiekimas neša pasitenkinimą bei žmonių įsitraukimą? Ar įmanoma pasiekti nepaprastų dalykų paprastai? Supratau, kad reikia kitokio veikimo principo. Mokytis būti daugiau apie žmones, ne tik apie rezultatą.“ – prisimena ji.

Taip Aurelija nusprendė pokyčius pradėti nuo savęs ir įsitraukti į mentorystės projektą, kuris vadovaujančias pareigas užimančiai moteriai padėjo susidėlioti tinkamus prioritetus bei vertybes, susijusias su lyderyste.

„Man mentorystė yra santykis tarp dviejų žmonių siekiant mokymosi, kitokio mąstymo paieškų, veikimo modelių. Taip pat tai moko išklausymo, atidumo ir kantrybės situacijai. Juk kartais būna taip sunku tiesiog sustoti, nedaryti skubotų išvadų, o verčiau pasitelkti smalsumą ir patyrinėti, kas vyksta. Būtent tai padeda atrasti ir pasirinkti tinkamiausią veiksmą,“ – teigia Aurelija.

Kalbėdama apie geruosius mentorių pavyzdžius, pašnekovė atskleidžia, kad būtų sudėtinga įvardinti vieną žmogaus tipą, tačiau išskiria universalias savybes, reikalingas sėkmingam bendradarbiavimui.

„Pati norėčiau, kad mano mentorius būtų smalsus mano situacijos atžvilgiu ir drąsus išsakyti savo įžvalgas, taip pat empatiškas, kantrus ir palaikantis, – sako A. Židickytė ir priduria, kad mentoryste gali užsiimti kiekvienas vadovas, norintis tapti geresniu lyderiu, tačiau svarbu rasti ir veiklos prasmę tam, kad ji taptų naudinga. – Įdėjus noro, laiko ir veiksmo, galima išlavinti bet kokį įgūdį. Tačiau paklauskite savęs – kodėl aš visa tai darau?“

Mentorystė priminė seniai užmirštas tiesas

Tuo tarpu M. Raudys, dirbantis gamybos vadovu kompanijoje „Axioma Metering“, mentoriumi tapo paskatintas kolegų. Įmonės žmogiškųjų išteklių skyrius jam pasiūlė užsiimti šia veikla tam, kad su lyderyste bei mentoryste susijusios gerosios praktikos būtų pritaikytos ir darbovietėje.

„Norėjau patobulinti savo kaip vadovo, įgūdžius, kadangi žinojau apie galimybę ne vien dalintis savo kompetencija su ugdytiniais, tačiau ir pačiam pasisemti patirties iš kitų vadovų, susiduriančių su lyderyste darbo metu. Taigi, domino ir vadinamoji atvirkštinė mentorystė,“ – prisimena Mindaugas.

Mindaugas Raudys
Foto: Asmeninio albumo nuotr.


Pasak pašnekovo, mentorystė jam suteikia naujų įgūdžių veikloje, kurioje jis sukasi daugiau nei dešimtmetį: „Galiu išties nemažai papasakoti apie gamybą, esu vedęs nemažai su savo karjeros sritimi susijusių mokymų komandai – visgi buvimas mentoriumi priminė, kad sėkmingam darbui visų pirma reikalingas abipusis ryšys.“

Kalbėdamas apie abiejų pusių santykį mentorystės metu Mindaugas itin pabrėžia ir lygiavertiškumo svarbą, vedančią tiek link ugdytinio sėkmės, tiek link stipresnių mentoriaus lyderystės įgūdžių: „Mentorystė priminė, kad ne visuomet turėčiau piršti savo požiūrį, net ir paremtą patirtimi. Yra labai svarbu leisti žmogui, su kuriuo dirbama, mąstyti savarankiškai ir taip pasiekti norimų tikslų – tai padeda suprasti ir tam tikras darbo klaidas bei patobulinti ilgametes darbo praktikas.“

M. Raudžio teigimu, mentorystė turi dvi puses: be puikių profesinių įgūdžių ir kompetencijos, sėkmingas mentorius turėtų būti smalsus bei atviras naujovėms: „Net ir turint daug patirties ir išmanant savo industrijos virtuvę, svarbu nenustoti domėtis, gilintis. Man pačiam nemažai dalykų, kuriuos išgirdau mentorystės metu, buvo nauji, tačiau vertingi.“

Pašnekovas rekomenduoja mentorystę išbandyti kiekvienam vadovui dėl galimybės pasisemti žinių ne tik iš ugdytinių, tačiau ir iš kitų mentorystę pasirinkusių, su panašiais iššūkiais susiduriančių įmonių lyderių.