„Dar prieš kelerius metus nuotolinis darbas dažniau buvo išimtis nei taisyklė, tačiau pandemija viską pasikeitė. Vien Lietuvoje nuotoliniu būdu kasdien dirbančių žmonių skaičius per pastaruosius metus išaugo keturis kartus. Darbostogos suteikia dar lankstesnes sąlygas, o galimybė derinti darbą su poilsiu padeda darbuotojams pakeisti aplinką, rasti įkvėpimo ir naujos motyvacijos. Visgi svarbu tam tinkamai pasiruošti ir iš anksto viską apgalvoti, kad darbą galėtumėte atlikti taip pat kokybiškai, kaip ir dirbdami biure ar namuose“, – sako „Telia“ darbuotojų Lietuvoje atlygio ir naudų vadovė Inga Abraškevičė.

Pabėgimas nuo rutinos

Kaip rodo įmonės užsakymu atlikta Lietuvos gyventojų apklausa, darbostogas išbandę lietuviai svarbiausiais šio lankstaus darbo būdo privalumais įvardija galimybę pabėgti nuo rutinos (60 proc.). Toliau rikiuojasi kiti privalumai – pagerėjusi nuotaika (48 proc.), kokybiškesnis poilsis po darbo (45 proc.) ir sumažėjęs streso lygis (44 proc.).

Visgi darbas išvykus į sodybą, prie jūros ar kurortą užsienyje turi ir savų iššūkių. Pavyzdžiui, 7 iš 10-ies apklaustųjų darbostogų vyko kartu su šeima, tačiau 46 proc. šių respondentų prisipažino, kad jų metu darbą su šeimos poreikiais derinti buvo gana sudėtinga.

Neišvengia ir infrastruktūros problemų

Nuotolinis darbas vyksta sklandžiai, kai užtikrinamas kokybiškas ir saugus ryšys. Tačiau net 34 proc. išbandžiusiųjų dirbti ne biure ir ne namuose teigia susidūrę su darbui būtinos infrastruktūros problemomis.

Su ryšio problemomis dažniau susidūrė į užsienį darbostogų vykę žmonės – kas ketvirtam jų (23 proc.) prastai veikė vietinis interneto ryšys. Dar žmonės vardijo užsienio mobiliojo ryšio kokybės trūkumą ir tai, kad už mobiliuosius duomenis iš anksto nepasidomėjus vėliau teko mokėti papildomai.

Tarp kitų techninių problemų pirmauja keblumai jungiantis prie reikiamų darbo sistemų – tokių nepatogumų patyrė 13 proc. visų darbostogas turėjusių apklausos dalyvių.

Darbostogų atmintinė

„Kaip rodo tyrimas, įvairios ryšio, techninės problemos nėra pavienės. Ir jei būnant namuose nesunku perkrauti maršrutizatorių ar išsikviesti IT specialistą, tai išvykus turime būti garantuoti, kad viskas veiks taip, kaip reikia. Arba įsitikinti, kad IT specialistai galės padėti nuotoliniu būdu“, – pastebi I. Abraškevičė.

Ji pateikia trumpą atmintinę, kuri gali praversti ruošiantis išvykti į darbostogas:

Internetas. Įsitikinkite, kad darbostogų vietoje turėsite patikimą ir kokybišką interneto ryšį. Jei nesate tikri, pasirūpinkite alternatyvomis, pavyzdžiui, pakankamai duomenų suteikiančiu nešiojamuoju internetu Lietuvoje arba papildomais tarptinklinio interneto duomenimis keliaujant užsienyje.

Saugus prisijungimas. Jei prie darbo sistemų ar programų jungiatės saugiu ryšiu, per virtualų privatų tinklą (VPN), iš anksto pasidomėkite, ar jam galioja kokie nors ribojimai, pavyzdžiui, jungtis iš kito operatoriaus ar užsienio – juos gali tekti laikinai atšaukti.
Slaptažodis. Pasikeiskite savo kompiuterio slaptažodį prieš kelionę, kad vėliau neturėtumėte jokių susijusių nesklandumų.

Nuotolinė pagalba. Pasidomėkite, ar jūsų įmonės darbo vietas prižiūrintys IT specialistai turi galimybę technines problemas spręsti nuotoliniu būdu, prisijungę prie jūsų kompiuterio ar telefono. Tokias paslaugas teikia dauguma darbo vietų priežiūrą siūlančių išorinių IT kompanijų.

Debesija. Pasirūpinkite, kad įmonės naudojamoje debesijoje būtų įkeltos svarbiausių dokumentų, su kuriais jūs dirbate, naujausios versijos. Tokiu atveju, net jei laikinai neturėsite ryšio ar būsite kelyje, dokumentus galės pasiekti kolegos ir darbas toliau vyks sklandžiai.

Naujiniai. Patikrinkite, ar kompiuteryje ir telefone įdiegtos naujausios operacinės sistemos bei programų versijos – kai kurie naujiniai ne tik užima daug vietos, o jų siuntimas užsienyje gali brangiau atsieiti, bet ir diegiami pakankamai ilgai.

Sveikata ir saugumas. Svarbu pagalvoti ne tik apie technologijas ir jų saugumą, bet ir pasirūpinti savimi. Įsigykite kelionės rizikų draudimą, kad nutikus bėdai ar sutrikus sveikatai jaustumėtės saugiau ir išvengtumėte neplanuotų išlaidų.

„Telia“ užsakymu „KOG Institute“ atliktoje internetinėje apklausoje kovo mėnesį dalyvavo 1 508 Lietuvos gyventojai nuo 16 iki 64 metų.