Kadangi šis vertinimas yra dviejų žmonių pokalbis, tad jūs, kaip darbuotojas, taip pat turite būti aktyvus dalyvis ir pasiruošti šiam įvykiui, kaip ir bet kuriam kitam svarbiam susitikimui. Tai gali būti puikus šansas aptarti karjeros galimybes, išspręsti besitęsiančias problemas bei plėsti atsakomybes.

Apie tai, kaip tinkamai pasiruošti metiniam darbo pokalbiui, pasakoja „Telia Global Services Lithuania“ Žmogiškųjų išteklių partneris Mindaugas Šestilo ir „Galimybių Arsenalas“ verslo psichologė Eglė Sudžienė.

Žiūrėkite ne tik atgal, bet ir į priekį

Anot M. Šestilo, statistika rodo, kad 9 iš 10 žmonių nepasiekia visų savo užsibrėžtų asmeninių tikslų. Taigi artėjant metiniam pokalbiui itin svarbu jam tinkamai pasiruošti.

„Pirmiausia, peržiūrėkite, kaip per pastaruosius metus jūs paaugote kaip asmenybė: ką pasiekėte, kiek naujų dalykų padarėte, išmokote, ką darėte kitaip nei anksčiau. Šis pratimas bus naudingesnis, jei susirasite ankstesnių metų tikslus ir retrospektyviai paanalizuosite, ko iš savęs tikėjotės ir ką planavote pasiekti – pavyko tai, ar ne. Jei visus metus gyvenote be aiškaus plano, peržiūrėkite nuveiktus darbus ir paanalizuokite, ką pavyko pasiekti naujo. Šių dalykų reflektavimas padės suprasti, kokie turėtų būti ateinantys metai“, – patarimais dalijasi žmogiškųjų išteklių ekspertas.

Kaip sako E. Sudžienė, jei vis dėlto kurių nors tikslų pasiekti nepavyko, pagalvokite ir apsvarstykite, kas tai lėmė, kokių resursų trūko. Anot jos, itin svarbu, kad kalbėdamas apie savo tikslus darbuotojas ir remtųsi savo, o ne kitų kolegų veiksmais ir elgesiu.

„Labai dažnai pasitaiko pavyzdžių, jog „aš neatlikau, nes kolega nepasakė, laiku neperdavė, kitas pamiršo užsakyti prekes“. Jei kiti darbuotojai yra susiję su jūsų užduotimi (tikslu), vadinasi, kad jį pasiektumėte jūs turite kontroliuoti ir kitų žmonių veiksmus, o ne ieškoti pasiteisinimų ar kaltinti kitus. Jei matote, kad kolega taip pat turi prisiimti dalį atsakomybės už projektą ar veiklą, aptarkite tai su vadovu“, – akcentuoja verslo psichologė.

M. Šestilo priduria, jog planuojant karjerą taip pat pravartu žinoti, ką norima pasiekti per ateinančius penkerius, trejus ir vienerius metus. Šie tikslai esą turi būti pasiekiami, pamatuojami ir turi motyvuoti, skatinti augti, padaryti daugiau.

„Tai gali būti nauji įgūdžiai, nauji klientai, gauti sertifikatai ir t. t. Neišmatuojami ar subjektyviai įvertinami tikslai, tokie kaip „noriu pradėti dirbti geriau“, neskatina augti, todėl peržiūrėkite, kaip matuosite rezultatus ir ką laikysite sėkme“, – sako „Telia“ atstovas.

Metinis tikslas dar nėra viskas

Pasak žmogiškųjų išteklių eksperto, darbuotojo išsikeltas metinis tikslas neturėtų būti atspirties taškas galutiniam darbuotojo įvertinimui. Vertinimas esą priklauso nuo įvairių dalykų visumos: kaip žmogus gyvena organizacijos vertybėmis, kiek jis padeda savo kolegoms, ar jam rūpi organizacija už jo atsakomybės ribų, o metinis tikslas tik parodo, ar jis eina teisingu keliu.

„Pasiruoškite kalbėti apie savo darbus taip lyg juos pristatytumėte nepažįstamam žmogui. Pasikalbėkite su kolegomis, su kuriais teko dirbti prie konkrečių projektų. Paprašykite jų įvertinimo ir pastabą apie darbą kartu. Tai padės vadovui susidaryti detalų vaizdą apie jūsų rezultatus bei pasiekimus.

Tuo metu vadovas turi nukreipti tinkama linkme, kur jūs, kaip asmenybė, galite paaugti, kokius mokymus, seminarus, literatūrą, šešėliavimo programą galėtumėte pasirinkti, kad įgytumėte daugiau kompetencijų, kurios padėtų pasiekti asmeninius ir įmonės iškeltus tikslus“, – pataria M. Šestilo.

Kada ir kaip teisingai kalbėti apie atlyginimą

Žmogiškųjų išteklių ekspertas atkreipia dėmesį, kad neverta galvoti apie metinį pokalbį kaip apie vienintelį šansą gauti didesnį atlyginimą. Anot jo, daugelyje įmonių, pasižyminčių sklandžiai sustyguotais procesais, atlyginimo klausimas aptariamas prieš darbuotojui ateinant į naują darbo vietą ir automatiškai peržiūrimas, atsižvelgiant į darbuotojo rezultatus ir augančias atsakomybes, tad darbuotojui net nebūtina apie tai užsiminti.

„Jeigu leidžiate vadovui suprasti, jog organizacijoje esate tik dėl pinigų, tuomet nubrėžiate aiškią liniją, kas įprasmina jūsų bendradarbiavimą. Vadovams gali atrodyti, kad į jūsų tobulėjimą investuoti rizikinga, nes bet koks geresnis, kad ir minimalus, finansinis pasiūlymas kels grėsmę prarasti darbuotoją“, – įsitikinęs M. Šestilo.

Visgi, anot jo, yra keletas atvejų, kai atlyginimo klausimas turėtų būti iškeltas: „Jeigu manote, kad atsižvelgiant į rinkoje esančią situaciją jūsų gaunamas atlygis yra per mažas, darbdavys turėtų tai išgirsti. Šis klausimas taip pat aktualus, jeigu įmonėje nėra aiškiai apibrėžtos darbo rezultatų ir atlyginimo augimo sistemos, o pokyčiai jaučiami tik iškeliant šį klausimą. Taip pat, jei per metus dėl įvairių organizacinių priežasčių augo jūsų atsakomybės (pvz. reorganizacija), tačiau atlygis už tai nepakilo – priminkite apie šią situaciją.“

Pateikite realistišką savo atvaizdą

M. Šestilo priduria, kad vadovai savo pavaldinius vertina pagal tai, ar jie pateisina jų pačių lūkesčius: „Tenka dažnai susidurti su situacijomis, kai žmogus yra patenkintas savo rezultatais ir mano, kad jis daug pasiekia, nors vadovui gali atrodyti kitaip. Kita vertus, vadovai ne visada spėja sekti kiekvieno darbuotojo veiklą ir rezultatus.“

Kita vertus, kaip pastebi E. Sudžienė, pasitaiko, jog darbuotojas nuvertina savo turimas žinias, ilgą laiką nepraplečia atsakomybių, vėliau jaučia nuobodulį darbe, tad vėliau sumažėja ir jų produktyvumas bei nukenčia darbo rezultatai.

Todėl verslo psichologė pataria gerai save išanalizuoti ir darbdaviui pateikti realistišką atvaizdą: „Skamba gana „psichologiškai“, tačiau iš tiesų yra paprasta – pagalvokite apie savo, kaip specialisto, stipriąsias ir tobulintinas savybes. Taip pat pagalvokite apie savo atliekamas užduotis, kokias matote galimybes (ką nors patobulinti, pakeisti, atnaujinti, atsisakyti, praplėsti, sukurti) bei kokius įžvelgiate pavojus (galimos problemos, trukdžiai, nesklandumai ar nesusitarimai).“

Kaip kalbėtis su vadovu ir ko vengti

Verslo psichologė sako, kad kalbėti su vadovu reikia konkrečiais pavyzdžiais ir argumentais. „Reikalinga aptarti kuo daugiau detalių, kad įsitikintumėte, jog abu kalbate apie tą patį atvejį. Be to, argumentavimas gali padėti įtikinti kitą žmogų, kad jūsų požiūris, nuomonė ar veiksmai yra teisingi. Kalbėdami abstrakčiai to nepasieksite.“

Maža to, E. Sudžienė pataria pasistengti nesiginti: „Suprantu, jog tai sunku, nes girdėdami kritiką, norime „atsikirsti“ ar pasiteisinti. Bandykite kalbėti ramiai, įsiklausyti faktus („Neatlikai užduoties B iki susitarto termino“, „Buvome sutarę, jog atnaujinsi tvarką iki gruodžio, deja, tvarka nebuvo atnaujinta“ – tai faktai, o jau mintyse girdime priekaištus), neignoruoti žodžių, kuriuos girdite. Įsiklausę ir pasistengę suprasti, galite ugdyti savo bruožus, auginti savo profesionalumą, išvengti klaidų ateityje.“

Sėkmingo metinio pokalbio formulė

Taigi kokia toji gero metinio pokalbio formulė? Kaip komentuoja M. Šestilo, ji susideda iš trijų esminių dalių, kurios turėtų pasiskirstyti 50 / 30 / 20 proporcija.

„Pusę laiko reikėtų skirti jūsų darbo rezultatų pristatymui, konkretiems projektams, pasiekimams ir išsiugdytoms bei patobulintoms kompetencijoms įvardinti.

Trečdalį pokalbio derėtų aptarinėti sritis, kuriose norite augti, tobulėti ir kokius tikslus sau keliate ateinančiais metais.

Likusią pokalbio dalį – 20 proc. – diskutuokite su vadovu apie tai, kaip jis ir visa organizacija gali padėti jums pasiekti išsikeltų tikslų“, – dėsto „Telia“ žmogiškųjų išteklių ekspertas.

Pasiruošti veiklos vertinimo pokalbiui esą gali padėti ir šie klausimai. Verslo psichologė E. Sudžienė pataria nuoširdžiai ir nepagražinant realybės į juos atsakyti:

1. Kaip prisidėjau prie organizacijos augimo?

2. Kokius procesus įmonėje patobulinau ar atnaujinau?

3. Ar padėjau kam nors atlikti jų užduotis dalindamasis savo žiniomis ir patirtimi?

4. Kaip man sekėsi išspręsti kilusias problemas? Kokias pamokas gavau?

5. Dėl ko dažniausiai man kilo nepasitenkinimas?

6. Kaip galiu tobulėti šiais metais? Kokių pasikeitimų noriu? Ar tai realu?

Pasiruošimas veiklos vertinimui suteiks jums pasitikėjimo savimi, sumažins stresą, kadangi žinosite, ką norite pasakyti. Išnaudokite savo šansą aptarti problemas, išsakyti įžvalgas ir ugdyti savo asmenybę. Visa tai yra jūsų rankose.

Dalyvaukite išskirtiniame DELFI ir CVbankas.lt inicijuojamame projekte „Superdarbdavys 2019“! Kviečiame nominuoti savo mėgstamiausią įmonę ir balsuoti specialioje platformoje – www.delfi.lt/apps/darbdavys2019/.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (66)